1

Onderwerp: sports ball van wilton

Ik heb deze vorm gekocht op de webshop maarje mag hem niet invetten met boter, margarine of vloeibare plantaardige olie..
Je moet hem invetten met solid vegetable shortening is dat dan dat crisco waar jullie het over hebben?? iemand toch nog een anders idee daarover?? Zou ik er gewoon bakpapier in kunnen doen??

HELP!!!!!!!

Misschien kan iemand mij vertellen hoeveel mix (van de webshop) ik nodig heb om deze halve bollen te vullen. :)

Misscien nog meer tips.... altijd welkom... :)

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

2

Re: sports ball van wilton

Hoi,

Ik heb een aantal wilton bakvormen en ik vet ze allemaal in met margarine, geen probleem. Je moet ze echter wel met de hand afwassen en voor al met de bolvorm voorzichtig zijn. De rand is redelijk dun. Ik maak voor een halve bol meestal 250 gr mix klaar. Dat is misschien iets teveel, maar dat wat ik over hou doe ik altijd in een minivorm. De bol vul ik meestal voor 2/3 tot 3/4. Wanneer je de temperatuur dan rustig op laat lopen (eerst op 150, dan op 165 en tenslotte op 180-190 graden) kan het deeg garen voordat het teveel omhoog komt.

Succes.

Groetjes Peronne

Groetjes Peronne
www.tijdvoortaart.nl

3

Hoi Marlies,

Ik doe het ook gewoon met boter. Shortening is eigenlijk gewoon plantaardig vet, dus als je het niet aandurft, moet je dat halen. Volgens mij zijn sommige frituurvetten in blokvorm en helemaal plantaardig, dus dat zou je dan als alternatief kunnen nemen (als je toevallig al een frituurpan hebt, anders heb je weer zo'n heel pak liggen voor een keertje invetten ;). Maar goed, ik doe het dus ook gewoon met margarine...

Oja, de hoeveelheid weet ik niet meer precies, ik dacht dat ik met 250 gram biscuitmix zeker uitkwam, maar ik maak meestal meer taarten tegelijk, dus helemaal zeker weet ik het niet meer. Als je van die 250 gram nog over hebt, vul je gewoon nog een kleine vorm die je ook in de oven zet.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

4 Laatst bewerkt door dutchdecorator (11-12-2006 13:56)

ja hoor gewoon doen ,
Weetje  In aMERIKA ZIJN ZE EEN BEETJE RAAR!(en ik kan het een beetje weten want ik woonde er twee jaar).
Omdat daar in iedere supermarkt 3 merken "crisco"te koop zijn en de Amerikanen geen bruin korstje om hun taart willen raad Wilton aan met crisco in te vetten want dan blijft de buitenkant van de cake iets lichter.
(zei vinden dan boter of margarine verbrand en dus het korstje te donker wordt).
Ik had in het begin geen idee waar het over ging maar korstjes zijn taboe!
vandaar ook de bake even strips je krijgt een vlakke taart zonder bruine zijkant!dus alle Amerikanen blij.

IK gebruik altijd margarine maar de bakspray doet het ook heel goed vooral omdat de sportsbal zo rottig vasthoud bij het invetten.
Er gaat bij mij net zoveel beslag in als voor een normale cake,dat komt ongeveer overeen met een amerikaanse dubbel layer cake mix.

dus ik zou zeggen........bakken maar!

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

5

OK super bedankt voor de reacties... ga hem nu zeker snel eens proberen... Ergens op het forum staan van die gave tieten die wil ik eigenlijk gaan maken voor de buurman zijn verjaardag... haha

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

6

Ok, een beetje laat maar weet ook iemand hoe lang de halve bollen in de oven moeten?