1

Onderwerp: zo dun mogelijk? of iets dikker omdat dat mooier staat...

ik wil eigenlijk de fondant of marsepein zo dun mogelijk uitrollen omdat toch wel veel mensen het niet zo lekker vinden van die dikke lappen.
maar dan zie je wel al meer bobbels.
wat doen jullie? dun omdat het lekkerder is of wat dikker omdat dat mooier staat?

2

Re: zo dun mogelijk? of iets dikker omdat dat mooier staat...

net er tussen in ! en dan ga ik eerder voor de iets dikkere kant dan de hele dunne

3 Laatst bewerkt door Sansan (29-10-2008 09:02)

Strak afsmeren met botercreme; een half uur in de koelkast plaatsen en dan met een warm paletmes nog strakker bijtrekken. En dan bekleden met een lap van zo'n 3-4 mm. Dan zou je geen hobbels meer moeten zien.

4 Laatst bewerkt door Carin (29-10-2008 09:53)

Dik!!!!!!
Dun uitrollen doe ik niet.
Als ze geen marsepein lusten dan eten ze maar geen taart. Met fondant werk ik sowieso niet overigens.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

5

wat is dun en wat is dik. Ik wil niet dat de taart erdoor heen schemert, dus iig zo dik, dat het niet doorschijnt. idd met botercreme kun je ook nog een heleboel corrigeren, maar daar wil ik ook niet te veel van gebruiken. ik rol uit tot ongv *pakt de meetlat erbij*  1 à 2 mm

groetjes Ellen

6

Mijn lappen zijn 5 mm :)

Nú snap ik dus pas de vraag die weleens voorbij komt, hoe het komt dat de zijkant van een taart bobbelt, of hoe je een taart aan de bovenkant mooi strak krijgt...

Groetjes, Carin

7

dun, zoals je hebt gemerkt ;)
Maar niet altijd, als de taart als ietsje hobbelt, dan gaat de laag wat dikker.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

8

Liever iets dikker dan. Anders ben ik zelf hartstikke ontevreden, of het scheurt weer ofzo. En die 1 of 2 extra millimeter nemen ze maar voor lief :P

Groetjes Laura!

9

ik rol meestal heel dun uit totdat ik er pas achterkwam dat wat dikker uitrollen mooier is..(kom ik nu pas achter) ha ha

10

x-el schreef:

wat is dun en wat is dik. Ik wil niet dat de taart erdoor heen schemert, dus iig zo dik, dat het niet doorschijnt. idd met botercreme kun je ook nog een heleboel corrigeren, maar daar wil ik ook niet te veel van gebruiken. ik rol uit tot ongv *pakt de meetlat erbij*  1 à 2 mm

1 a 2 mm!!? Da's wel heel erg dun! Krijg je dan de lap er nog wel mooi op? Ik heb zelf van die latjes die tot 5 mm gaan, en maar dan vind ik het voor mezelf nog wat te dik. Ik rol dan nog wat verder uit tot, ik denk, zo'n 3 mm. Maar als het echt superstrak moet blijf ik eerder bij 5 mm.

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

11

Daarom blijf ik dus standaard bij 5 mm. Daarbij: ik ben d

Groetjes, Carin

12

Sansan schreef:

Strak afsmeren met botercreme; een half uur in de koelkast plaatsen en dan met een warm paletmes nog strakker bijtrekken. En dan bekleden met een lap van zo'n 3-4 mm. Dan zou je geen hobbels meer moeten zien.

DAT ik daar nou zelf niet aan gedacht had om hem even in de koelkast te zetten en warm af te strijken...*DOM!* Maar thankssssssssss :lol:

cake a day, takes the sorrow away!!!!

13

Ah, nu snap ik waarom ik zoveel overhoud van de geadviseerde hoeveelheden van felicitaartjes.nl :D.
Ik ben eigenlijk ook altijd bang dat mijn lap niet groot genoeg is.
Toch wat dikker dus, voor mij (zal dus zo'n 3 à 4 mm worden).

Groetjes, Marielle

gebruiken jullie latjes of zo waar je tussen uitrolt??

Ik vind zelf een dikkere laag marsepein lekkerder (zei de niet-marsepein fan) dan een dunne laag waar dan een dik plak botercreme onder zit, bah dat vind ik echt smerig. Zo'n hal boter wordt het dan.
Maar goed ieder zijn smaak gelukkig.

Chocolate comes from cocoa, which is a tree. That makes it a plant. Therefor chocolate is salade.

15

Nee hoor, geen latjes. Ook bij rollen geldt: oefening baart kunst. Na een paar lappen (of een heleboel :lol:) heb je geen latjes meer nodig.

Groetjes, Carin

16

Ai, ai, dan doe ik het wel heel dus... ik denk dat ik ook rond de 1 a 2 mm zit... en inderdaad, volledig strak krijgen is lastig... dus ga het ook maar eens wat dikker proberen... Maar 5 mm? Dat is een halve centimer, dat is wel erg dik (denk ik)

Groetjes, Niels.
Wil je onze taarten zien? Bezoek dan: http://www.nisastaarten.nl

17

Ik denk dat ik op zo'n 3 mm zit. ik ben ook zo'n type die altijd bang is dat het er anders niet overheen past.

18

slagroomtoefje schreef:

gebruiken jullie latjes of zo waar je tussen uitrolt??

Ik gebruik wel de latjes, maar alleen om het tot 5 mm uit te rollen. Maar ben dan ook nog aan het oefenen, en baar nog zeker geen kunst! ;)
Als ik de latjes raak met m'n roller ga ik verder tot ik het dun genoeg vind, maar niet TE dun.

Groetjes, Adrienne

19

Ik denk dat ik ook redelijk dun bekleed, zo'n 2 à 3 mm schat ik zo.
Ik ben altijd bang dat het anders niet om de taart zal passen. Met als gevolg dat ik altijd nog superveel over heb..
Misschien volgende keer toch iets dikker proberen...
Langs de andere kant, de mensen die van mn taart eten zijn meestal niet zo gek van de marsepein en halen het er vaak af, of laten veel liggen, dat vind ik dan wel een beetje verspilling als je er een dikke laag van maakt.
Als je in opdracht bakt is het natuurlijk wel iets anders, dan moet het wel mooi zijn, en zou ik ook dikker uitrollen denk ik.

Groetjes, Carolien           
*Klik hier* voor mijn website, en hier om echt al mijn baksels te zien!

20

Adrienne schreef:
x-el schreef:

1 a 2 mm!!? Da's wel heel erg dun! Krijg je dan de lap er nog wel mooi op? Ik heb zelf van die latjes die tot 5 mm gaan, en maar dan vind ik het voor mezelf nog wat te dik. Ik rol dan nog wat verder uit tot, ik denk, zo'n 3 mm. Maar als het echt superstrak moet blijf ik eerder bij 5 mm.

Ik heb het gevoel dat het nog redelijk dik was :D mss kan ik dus wel wat dikker? en wat doen die latjes? ik heb er nog nooit gebruik van gemaakt, sterker nog, wist niet dat ze bestonden :O (beginner he....)

groetjes Ellen

21 Laatst bewerkt door Adrienne (29-10-2008 20:17)

x-el schreef:
Adrienne schreef:
x-el schreef:

Ik heb het gevoel dat het nog redelijk dik was :D mss kan ik dus wel wat dikker? en wat doen die latjes? ik heb er nog nooit gebruik van gemaakt, sterker nog, wist niet dat ze bestonden :O (beginner he....)

't Is niet dat het te dun is ( ik vind persoonlijk dat het voor de smaak niet dun genoeg kan :) ), maar ik begrijp niet hoe je de lap dan nog zonder scheuren op de taart krijgt.  Als het jou lukt zou ik het lekker zo laten! :)
Die latjes heb ik een keer gekocht voor koekjes ( dan is 5 mm nl wel erg lekker :9 )
Zo werken ze: Je legt je marsepein er tussenin en dan rol je je lap uit zoals je gewend bent. Op een gegeven moment raak je met je roller de latjes. Op dat moment is je lap dus precies 5 mm dik. ( en meteen ook compleet egaal, is mooi meegenomen. ) Ik denk alleen dat ik binnenkort bij een doe-het-zelf zaak eens op zoek ga naar latjes van 3 mm dik, lijkt mij handig.

Groetjes, Adrienne

22

2 houten latjes waar je je lap tussen legt, met je rollen rol je net zolang tot je op de latjes zit, dan is je lap aan alle kanten even dik.

Ik gebruik ze overigens niet, rol tot ongeveer 3 mm.

Groetjes Renske

23

tja, die lap krijg ik er wel overheen, soms met behulp van de deegroller, soms even mijn onderarm, maar ik heb dan ook nog niet echt grote taarten gemaakt, 24 cm was t grootst. die latjes klinken heel handig, maar dan ben je wel beperkt in je 'uitrolruimte' of gebruik je dan zo'n grote roller?

groetjes Ellen

24

x-el schreef:

die latjes klinken heel handig, maar dan ben je wel beperkt in je 'uitrolruimte'?

Nee hoor, het zijn twee losse latjes, en die verschuif je gewoon als het nodig is.

Groetjes, Adrienne

25

Ik ben altijd bang dat het anders niet om de taart zal passen. Met als gevolg dat ik altijd nog superveel over heb..

Tip voor iedereen die hier "last" van heeft: meet het en je weet het :D
Ik rol altijd met een rolmaat (waarom heten die dingen anders zo :lol:) in de aanslag. Meet je taart op -vergeet hierbij de zijkanten niet :lol:- en meet dan je lap op. Voila!

Groetjes, Carin