1

Onderwerp: Wit schildje

Binnenkort moet ik (of eigenlijk wil ik) een donkerblauw beklede taart maken met daarop witte schildjes met het logo van het bedrijf waar het voor is. Ik wil die schildjes van tevoren maken zodat ik ze er alleen nog op hoef te plakken als de rest van de taart af is. De schildjes moeten wit worden, dus dan moeten ze van fondant gemaakt zijn. Ik werk nooit met fondant, dus ik wil graag wat ervaringsverhalen/tips...
Moet ik iets door de fondant kneden om de vorm netjes te houden? Kan dat:wit op donkerblauw? En waarmee moet ik plakken?
Alvast bedankt!

2 Laatst bewerkt door birgitta (27-10-2008 21:01)

Re: Wit schildje

je hoeft niks door de fondant te doen,heb laatst ook een puzzel gemaakt en in de diepvriezer gelegd, taart gemaakt en het puzzeltje zo op de taart geschoven.
je kunt een puzzel een week in de diepvriezer bewaren op een plastiek hoesje met  folie eroverheen

http://www.felicitaartjes.nl/  ga naar howto

3

Ik zou ze niet invriezen hoor, gewoon afdekken. Wit op donkerblauw lijkt me erg mooi.
Hangt een beetje van de soort fondant af en hoe hard je het wilt hebben of je er nog wat door moet kneden (tylose), maar ik denk het eigenlijk niet. In ieder geval voor schildjes die in vorm moeten blijven, geen ballina paste-to-cover gebruiken; de rest kan wel.

Plakken kan met water.

Succes!!

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Je kunt puzzelplaatjes veel langer dan een week bewaren, ook buiten de vriezer.

Groetjes Renske

5

Ik kreeg laatst een week gezegd, toen ik vroeg hoelang bewaren !!!

6

Welnee je kan ze zo lang bewaren als je houdbaarheid van je fondant en als je het eerst laat drogen misschien nog wel langer. Bewaren in een afsluitbaar doosje.

Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

Mirjam5 schreef:

Welnee je kan ze zo lang bewaren als je houdbaarheid van je fondant en als je het eerst laat drogen misschien nog wel langer. Bewaren in een afsluitbaar doosje.

Mirjam

Dat is dan heel goed nieuws :)

8

Fondant, met of zonder tylose, kan volgens mij helemaal nooit 'slecht' worden: 't Is bijna volledig suiker. Ik denk ook dat de houdbaarheidsdatum op de fondant eerder is omdat dan de structuur (en misschien een beetje de smaak) achteruit kan gaan, maar als het al verwerkt is heb je daar al helemaal geen last meer van.

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

9

Trouwens, je zegt dat je fondant moet gebruiken omdat het wit moet zijn. Maar in de webshop hebben ze sinds kort een poeder die marsepein wit maakt! Ik heb die zelf, en hij werkt echt perfect :)!

Om antwoord te geven op je vraag: je hoeft er niks doorheen te doen hoor :)

Groetjes Laura!

10

Lautje. schreef:

Maar in de webshop hebben ze sinds kort een poeder die marsepein wit maakt! Ik heb die zelf, en hij werkt echt perfect :)!

Over welk merk heb je het dan? Ik heb begrepen dat niet elk merk van dit product even goed werkt. En ben net m'n boodschappenlijst voor de shop aan het invullen! :D

Groetjes, Adrienne

11

Ik heb dat poeder van sugarflair, maar ben er niet weg van.
Omdat het poeder is, vermengt het moeilijk(er) met de marsepein en blijf je best lang korreltjes zien. Dus je moet echt heeeel lang kneden om het goed te krijgen.
Ik zou dus eerder voor die gel van americolor gaan, maar weet niet of ze die hebben bij de webshop.

Groetjes Renske

12

De gel van Americolor is perfect!!

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

13

Bedankt!

Groetjes, Adrienne