1

Onderwerp: Opstart vraagjes

Hallo,

Ik heb even wat basis vraagjes. Ben al even geleden begonnen met taarten decoreren toen ik (tot 2 maanden terug) in het buitenland woonde. Daar gebruikten ze echter alleen butter icing of fondant. Dus heb totaal geen ervaring met het werken met marsepein (wat ik eigenlijk wel veel lekkerder vind). Ik heb wat zitten snuffelen op de site, maar in plaats van alleen maar antwoorden krijg ik er juist flink wat vragen bij. Heb dus eerst wat antwoorden nodig. Hier mijn vragen lijstje:

1) Wanneer gebruik je fondant vs marsepein? Is er verschil in techniek of is er alleen verschil in smaak?
2) Ik heb wat gelezen over marsepein dat smelt. Heb die ervaring niet met fondant. Hoe komt dat en hoe kun je dat voorkomen?
3) Ik gebruik kleurloze alcohol om uitsteeksels op de fondant te plakken. Gebruik je hetzelfde bij marsepein?
4) Ik las ergens iets over marsepein en fondant mengen. Wanneer/waarom doe je dat? En wat is dan de verhouding?
5) Ik gebruikte gum-tex van Wilton in de fondant bij het maken van figuurtjes om het te laten uitharden. Is dat hetzelfde als Tylose? Of Tragacanth?
6) Wat werkt prettiger, Tylose of Tragacanth? Of is er geen verschil merkbaar/proefbaar?
7) Hoe krijg je de kleuren mooi als je met marsepein werkt? De fondant of butter icing was altijd al wit bij de start, dus de kleuren die je toevoegt blijven mooi. Marsepein is natuurlijk niet wit, dus dat zal de kleuren beinvloeden. Maak je het eerst wit en zo ja, hoe?
8) Ik gebruikte sno-creme (een plantaardig vet, op soya basis geloof ik) voor de butter icing. Die zorgde ervoor dat de icing mooi wit was. Hoe krijg je de butter icing hier wit? (Want met boter wordt ie toch wel geel verwacht ik.) Zelfde manier als de marsepein?

Sorry, het is even een lijst geworden. Ik wil volgende week weer eens een mooie verjaardagstaart gaan maken, dus moet weten wat ik op mijn boodschappen lijstje moet zetten. Wordt het deze keer dan mijn eerste taart met marsepein? Maar voordat ik ga bakken & decoreren moet ik eerst even verder met verhuisdozen uitpakken!

Alvast enorm bedankt voor jullie antwoorden.

Groetjes,

Mascha

2

Re: Opstart vraagjes

Op zich zijn de meeste vragen wel te beantwoorden met de FAQ of de zoekfunctie, maar even kort op een rijtje:

1) Vnl. eigen voorkeur, maar als iets echt moet uitharden kun je beter fondant nemen; alle soorten behalve de ballina paste-to-cover zijn hiervoor geschikt.

2) Marsepein en fondant hebben dezelfde kans om te smelten onder dezelfde omstandigheden. Ik smeer altijd af met botercr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

1 voordeel van fondant is dat het wit is, dus als je marsefond maakt dus half marsepein, half fondant wordt het al veel witter dan alleen marsepein. En smaakt het toch nog naar marsepein.

Hi,

Enorm bedankt voor jullie reacties! Ik had al wat rond zitten kijken met de zoekfunctie, maar de site is zo groot dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Dus ik ben hartstikke blij met jullie antwoorden.

Zijn er nog andere specifieke voordelen van marsepein/fondant behalve de smaak en de kleur? Zal ook even zoeken en kijken of ik het zo kan vinden.

Groetjes,
Mascha

PS. Snap nu ook waarom ik niet zo kapot was van fondant nadat ik het de eerste keer had gebruikt........... Teveel Gum-Tex erin gedaan, dus het smaakte inderdaad naar lijm. Dacht dat het de fondant was.......... dus niet. Was al zo vreemd dat het niet bij elke taart zo vreemd smaakte/rook.........hahahaha

5

Dutchkiwigirl schreef:

Zijn er nog andere specifieke voordelen van marsepein/fondant behalve de smaak en de kleur? Zal ook even zoeken en kijken of ik het zo kan vinden.

Het blijft erg persoonlijk. Ik werk zelf het liefst met fondant, maar in mijn workshops gebruik ik vnl. marsepein. Is wat stugger en 'vergevingsgezinder' als je nog niet zoveel ervaring hebt.
Zie ook hier voor de belangrijkste verschillen : http://www.deleukstetaarten.nl/index.ph … ekleden#_2
(FAQ, Bekleden, vraag 2)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag