1 Laatst bewerkt door monicajanneman (02-12-2006 12:08)

Onderwerp: 1e baksel tot verbazing geen misbaksel

hoi allen , ook ik ben een nieuweling en een liefhebber van inge's taarten, maar tja de familie wordt steeds groter en ze willen allemaal de taart van inge eten dus het loopt de spuigaten uit.
dus ik dacht kom dan ga ik het zelf doen, maar tja dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
alle produkten via de webshop gekocht die nodig waren en een nieuwe keukenmachine van manlief aangezien de oude het na 7 jaar heeft begeven.

dus gister vol goede moed gestart.
de 1e biscuitbodem werd een dikke pannenkoek, dus inge gebeld en haar advies opgevolgd en met de slagroomklopper gedaan, ook die kwam niet echt met volume maar het was beter dan de 1e ronde , deze werdt tenslotte wel 1 1/2 cm dik jaja en nog 2 keer door willen snijden dat wordt niets.
dus uit woede een cakemeel gepakt en die gemaakt, die wilde wel lukken.
uiteindelijk de cakebodem 1 keer doorgesneden (3 cm hoog) en besloten de biscuitdeeg ook te gebruiken (idee van inge en website hier) had ik toch 3 lagen.

vanmorgen de taart gevuld met 1 laag jam en 1 laag botercreme (met kleine klontjes hoe kan dat nu weer , maar smaakte goed en toch 12 min laten tollen in een andere keukenmachine) de nieuwe keukenmachine vond mij gister niet aardig want vandaag deed hij niets meer dus hij gaat terug (naar de aldi).
ik ga sparen voor een betere.
de taart is helemaal af en ik ga proberen een foto te plaatsen.
het versieren verliep geluk wel goed want veel hoop had ik niet meer.

wel heb ik een paar vragen en hoop hier advies te krijgen

een nieuwe keukenmachine voor een leuke prijs (tussen 100 en 150 euro) heeft iemand advies ?
hoe krijg ik een goede bodem?
en waarom klontert de botercreme

tot zover en vast bedankt
monica en begint nu al verslaafd te raken

http://www.mijnalbum.nl/Foto-44ALP3MG.jpg

gr monica
En mijn website is in de lucht www.monicake.nl

2 Laatst bewerkt door Debbie (02-12-2006 12:48)

Re: 1e baksel tot verbazing geen misbaksel

He wat balen allemaal! Gelukkig is de taart toch nog gelukt! Voor een goede keukenmachine kan je kijken bij redcoon.nl want die verkopen de kenwood keukenmachine voor wel 100 euro goedkoper dan andere winkels (heb vele verhalen over deze machine hier op de site gelezen en ik krijg hem van sinterklaas ;) . Voor de bodem is het echt belangrijk dat je 10 minuten mixt en dat je eieren niet koud zijn en die klontjes had ik laatst ook maar dat kwam bij mij omdat ik de boter uit de koelkast was vergeten te halen en geen geduld had :rolleyes:

3

Hoi Monica,
Alle begin is moeilijk! Ik weet nog hoe ik heb staan vloeken de eerste keer dat ik een taart maakte! Maar iedere keer gaat het beter hoor!
Ik heb niet op alle vragen antwoord, ik maak zelf pas sinds een maand of 2 taarten....
Mijn bodems bleven in het begin ook heel laag en waren klef. Nu ik een goede keukenmachine heb is het beslag veel luchtiger en zijn mijn taarten ook meteen hoger. Misschien ook je oven geleidelijk in temperatuur laten oplopen. Begin bij bijvoorbeeld 160 graden en dan ieder kwartier ofzo iets hoger. Volgens mij is daar al eerder aandacht aan besteed, misschien kan je het vinden bij de zoek functie??
Een goede keuken machine kan ik je wel aan helpen. Wat vind je van deze:
http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/sho … 275_creme/

Hij is er in wit, creme, oranje, roze,rood, blauw. Ik heb hem zelf in het roze. Met verzendkosten erbij was ik 160 euro kwijt. De witte en creme zijn iets goedkoper dan kom je volgens mij op 150 euro uit.
Echt een hele fijne machine, heel veel "baksters" op het forum hebben hem hier. Sommige hebben hem ook bij die site besteld. Ikzelf vond het een hele goede en snelle service. In de winkel kost die mixer geloof ik tussen de 229 en 249 euro dus het scheelt heel erg!

Succes!

Groetjes Chantal

4

Haha, Debbie en ik hebben het tegelijk over de Kenwood die je bij Redcoon kan bestellen! Lijkt net of we er reclame voor willen maken.....

hoi dames,

gelukkig ik dacht al dat ik een achtelijke was met al die problemen,
ik had ook al gekeken naar de kenwood, hij is wel supermooi, en wat ik zo hoor van het forum zeer geschikt.
ach wie weet, moet ik mijn eega maar veel taart beloven.
fijn dat jullie een goedkopere winkel weten scheelt inderdaad heel veel.

ben benieuwd of er nog meer reacties komen

gr monica

6

ahum, misschien nog een ideetje om een handmixer te gebruiken? Als je nog niet zo fantatiek en verslaafd bent als sommigen (de meesten?) hier, kun je ook prima uit de voeten met een handmixer. Tenzij je natuurlijk medische problemen hebt waar ik niets van weet, dan heb ik niets gezegd. Ik heb een jaar of 3 geleden de duurste electrische handmixer gekocht die ze in de electrozaak hadden, een van 300 watt van philips, en ik was 30 Euro kwijt. Ik bak ongeveer 1 taart per 2 weken en ik mix dus meestal 2 of 3 x 10 minuten per taart, 1x voor de biscuit, 1x voor de botercreme en 1x voor de vulling. En die handmixer neemt minder ruimte in....

groetjes,
gina

7 Laatst bewerkt door Jozien (02-12-2006 21:36)

Zucht... Wat is ie mooi die Kenwood en relatief nog betaalbaar ook, hebbehebbe :Y

Maarre, Monica: ik heb dus ook gewoon een handmixer en mij lukt het (sinds kort, mijn eerste was ook net spekkoek :D) prima om mooie hoge luchtige taarten te bakken sinds de tips van het forum. Ik ben vooral erg enthousiast over de mix van de webshop en daarnaast zijn m.i. 5 dingen belangrijk:

- de eieren in warm water leggen voor je begint, dan zijn ze op temp als je ze gaat klutsen
- warm water ipv koud water gebruiken (voor de recepten waaraan je water moet toevoegen)
- mixen 10 min op hoogste stand, daarna 2 min op de laagste mixen. Je ziet dat het goed is wanneer het er heel wit/ luchtig uitziet.
-de temp voor de oven geleidelijk laten oplopen (zie tip van Talla)
-De gaarheid controleren: hij is gaar als een sateprikker er droog uitkomt. Als je m er te vroeg uithaalt kan ie klef zijn of weer inzakken)

Succes de volgende keer! (enne...Lief is je taartje geworden. Heb je een soort stempel gebruikt voor de lintjes?)

Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

8

Ik ben zo'n gelukkige die sinds kort een Kenwood in haar bezit heeft en wat ik al dacht blijkt inderdaad zo te zijn: mijn taarten worden prima hoog nu! Waar ik voorheen aanmodderde met biscuitdeeg wat zo'n 3 cm hoog werd, werd ie nu al 6 cm! Ik ga er de volgende keer ook nog wat bakpoeder bij doen, dat zal ook nog wel iets helpen.
Dus ik zou zeggen: sparen voor een goede keukenmachine, het is het echt waard!

hoi,
ik had de streepjes met een mesje gedaan uit het pakket van inge waar meerder marsepein bewerkings spullen inzitten.
en deze (vorm van een waaier en de grote stukken v vorm) steeds erover heen laten schuiven en prikken.

gr monica

10

Hallo,

Ik ben ook nieuw hier. Heb pas een cursus patisserie gedaan. Daar hebben ze me aangeraden om de eieren met de suiker in een stalen bekken boven een pan met warm water te kloppen, met de handmixer. Is dit bekend bij jullie? Weet nog niet of het helemaal gaat lukken want de taart staat nu in de oven, maar tot nu toe ziet het er veel belovend uit.

Groetjes Marije

hoi,

ik heb de handmixer bij mijn schoonmoeder gehaald die hem graag uitleende want de taart was van smaak goed alleen heel compact (was te verwachten)

en ja hoor met dat oude ding gaat het zoals het moest een mega taart hele blik vol super luchtig  JOEPIE ik kan het ook.

tja nu twijvel ik weer over de machine want met dit ding lukt het ook en is veel goedkoper dan een kenwood.

ach ja voorlopig heb ik deze even te leen.

gr monica

12

Nou mijn taart is luchtig gebleven, alleen wel een beetje droog. Iemand tips om dit te voorkomen?

13

Je kan je taartbodem temperen met bijna alles wat nat is:
Je besproeit je taart met bijvoorbeeld een klein beetje sap, of een likeurtje o.i.d.
Ikzelf heb laatst mijn taart getemperd met diksap aangelengd met een klein beetje water. Dit smaakte prima.

14

Even een vraagje aan Marije:

Marije bakt taart schreef:

Hallo,

Ik ben ook nieuw hier. Heb pas een cursus patisserie gedaan. Daar hebben ze me aangeraden om de eieren met de suiker in een stalen bekken boven een pan met warm water te kloppen, met de handmixer. Is dit bekend bij jullie? Weet nog niet of het helemaal gaat lukken want de taart staat nu in de oven, maar tot nu toe ziet het er veel belovend uit.

Groetjes Marije

Ik heb op internet even opgezocht wat zo'n cursus patisserie kost: 185 euro. Ik vind dat best een hoop geld. Is het wel de moeite waard en waar heb je deze cursus gevolgd?

15

Carla schreef:

Even een vraagje aan Marije:

Marije bakt taart schreef:

Hallo,

Groetjes Marije

Ik heb op internet even opgezocht wat zo'n cursus patisserie kost: 185 euro. Ik vind dat best een hoop geld. Is het wel de moeite waard en waar heb je deze cursus gevolgd?

Hoi Carla,

Sorry beetje late reactie maar bij deze.

Ik heb die cursus gevolgd bij Keizer Culinair in Arnhem. Maar ze zitten door het hele land heen. Het niveau van de cursus was erg basis vond ik. Het zijn drie lessen, met de hoofdthema's taarten, suiker, en chocolade. Over suiker en chocolade heb ik nog wel het een en ander kunnen leren. Voorral over de theorie. O.a. hele leuke en lekkere bonbons leren maken. Maar taarten was niets nieuws voor mij. En er worden qua taarten zeker niet zulke mooie dingen gemaakt als ik hier op de website zie.

De prijs lijkt veel, vond ik ook. Maar achteraf viel dat me mee, er wordt royaal met ingredienten omgegaan, goede spullen. Je mag van alles mee nemen. En je bent 3 volle middagen bezig.

Maar weet jij misschien nog cursussen of leuke workshops waar je individueel op kan inschrijven. Voorral met betrekking op het decoreren van taart?

Groetjes Marije