1

Onderwerp: beginnersvragen, heb al gezocht

Hallo
Jullie zullen wel gek worden van al die beginners met hun vragen, maar ik heb echt al gezocht hoor:s maar als ik alles door moet lezen kan ik over 2 weken pas beginnen met taarten maken.
Ik hoop dat jullie mijn vragen willen en kunnen beantwoorden:

1: als je kwark gebruikt moet je die dan nog bewerken of kan die zo op de taart?
2: moet je jam bewerken? of kun je dat er ook gewoon op smeren?
3: Als ik een mouse gebruik moet ik dan een dijkje gebruiken?
4: Hoelang kun je een gevulde taart bewaren? (niet ingevroren)

en dan heb ik nog een klein vraagje voor het decoreren,
als je wilt boetseren met marsepein moet je dat dan nog bewerken?

alvast heeeeeeeel erg bedankt

2

Re: beginnersvragen, heb al gezocht

lastig he om beginner te zijn
ik zoek me ook overal een ongeluk, maar ik ben wel een beetje tot de ontdekking gekomen dat iedereen het weer anders doet. ieder heeft zijn eigen manier van werken en weet zelf wat ie prettig vind of niet. het blijft denk ik vooral een kwestie van alles uitproberen en veel oefenen..

als ik als 'collega-beginner' een aantal dingen zou beantwoorden..

1. het ligt denk ik beetje aan de kwark. hoe dik die is en hoe 'vochtig'
weet wel dat veel mensen mona toetje van de maand gebruiken en aangezien die vrij stevig is, bewerken ze die verder niet
2. jam is ook een beetje persoonlijk. er zijn mensen die het er zo opsmeren en er zijn mensen die het eerst zeven. is ook beetje afhankelijk van welke jam je gebruikt en hoeveel pitjes enz erin zitten. (en of je dat lekker vind met of zonder pitjes)
3. er zijn genoeg mensen die nooit een dijkje spuiten. gewoon een flink eind van de rand afblijven, zodat de mousse niet in aanraking kan komen met de marspein of fondant. (geloof om smelten tegen te gaan)
4. dat vind ik altijd een moeilijk.. ligt ook vooral aan de vulling denk ik.

ik hoop dat je eerder dan over 2 weken kunt beginnen aan je eerste taart :)

1. kan zo op de taart
2. kun je er ook zo opsmeren (als je het lekkerder vindt zonder klontjes kun je het zeven)
3. Sommigen doen dat ja, om te zorgen dat de vulling er niet uitloopt. Anderen zeggen dat je beter een cm van de rand kunt blijven en later gewoon goed afsmeren met botercreme.
4. Tja, als het voor eigen gebruik is wel een dag of 4/5. Voor anderen zou ik de taart zo vers mogelijk maken.
5. Hoeft niet perse, maar als je er tylose doorheen doet, wordt het iets steviger en harder. Doe je dit niet, dan bestaat de kans dat je boetseersel een beetje inzakt. Ook kun je spaghetti erin doen om het te verstevigen.

Succes!

Groetjes Renske

4

oww ik had vraag 5 over het hoofd gezien hihi

kun je zo'n boetserseltje dan nog wel opeten met spaghetti erin?
of is dat niet de bedoeling

( neem trouwens aan dat je rauwe spaghetti bedoeld.. ;) )

5

denk dat je dat niet wilt..in een stuk ongekookte spaghetti bijten!

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

Haha je kunt het nog wel eten, alleen dan moet je het stukje spaghetti er even uitvissen!

Groetjes Renske

7

Daarom maak ik sugarsticks, met bijv. pastillage, Stevig genoeg om te ondersteunen,

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

Bedankt voor de reacties. Ga vanavond voor het eerst puzzelen (heb vandaag de marsepein binnen gekregen. Heb er zin in.
resultaat zal ik wel showem (als ik zover ben)

groetjes