1

Onderwerp: koemelk vrije vulling

hallo,
ik zag bij de recepten deze staan Gele room (koemelkvrij)
en hier word gewerkt met hypo allergene melkvervanger. is dit de gewone babyvoeding wat dan gebruikt word. of word hier iets van soja gebruikt?

ik zag net pas met zoeken dat jullie al heel veel uitgezocht hebben wat betreft koemelkvrij.

dus dat word lezen en uitproberen want mijn zoontjes hebben beide een koemelk allergie en een suiker en cacao intollerantie alhoewel me oudste zoon erg sterk reageert op cacao.

ik heb vandaag de taart ook met zoetstof gemaakt kijken of dat gelukt is.

groetjes dees

2

Re: koemelk vrije vulling

Je zou de melk ook kunnen vervangen door water of spa rood (dmv de bubbels krijg je meer luchtigheid!)

En als je kinderen nog poedermelk gebruiken,
heb je wsl geen nutrilon ofzo maar Nutramigen oid..
En dan kan je dat gebruiken!

Sojamelk zou ook kunnen, maar sommige kinderen met koemelkallergie hebben ook een allergie voor soja...

Rijstemelk kan je ook nemen, te koop bij Natuur/reformzaken, maar
dat is toch een heel andere smaak dan 'gewone' koemelk...

Vervelend h

3

mijn zoontje werd vanmiddag wakker en eerste wat hij riep was ' stukkie taart, stukkie taart' toen de koelkast open ging volgde de nodige ohhh en ahhhh's van zijn kant en werd afgesloten door 'mama mooie taat':)

we hebben al een stukkie geproeft en hij smaakt heerlijk, kids helemaal gek. deze is helaas wel nog met koemelk gemaakt. het is een gewone standaard slagroom taart maar ja je moet ergens beginnen. maar de fondant is besteld en daar gaan we zeker mee aan de slag. ik heb nog 2 weken om alles uit te vinden.
maar eerste baksel is gelukt! vanavond volgen de foto's

4

Fijn h

5

ja ik begin me nu al te bedenken voor welke gelegenheid ik er eentje kan maken, want ja als we ze allemaal zelf moeten gaan opeten  dan pas ik binnenkort niet meer door de deur, hahahaha:)

6

hoi,
ik lees dit zo maar hebben je al eens paarden geprobeerd ?
dit is een erg goed produkt voor mensen die allergie hebben. dit is te verkrijgen in gewoon melk maar ook in poedervorm en tevens verzorgingsprocukten zoals cremes en shampoo etc .
wie weet is de melk(poeder) een goede vervanger !
zelf vind ik het een vrij nutrale smaak hebben, dus waarschijnlijk zal dat niet veel verschillen met koeienmelk.
neem eens een kijkje op een sites van de paardenmelkers in NL. wie weet is het wat.
succes in ieder geval!

7

tinker schreef:

hoi,
ik lees dit zo maar hebben je al eens paarden geprobeerd ?
dit is een erg goed produkt voor mensen die allergie hebben. dit is te verkrijgen in gewoon melk maar ook in poedervorm en tevens verzorgingsprocukten zoals cremes en shampoo etc .
wie weet is de melk(poeder) een goede vervanger !
zelf vind ik het een vrij nutrale smaak hebben, dus waarschijnlijk zal dat niet veel verschillen met koeienmelk.
neem eens een kijkje op een sites van de paardenmelkers in NL. wie weet is het wat.
succes in ieder geval!

Hier ook weer hetzelfde verhaal:
niet iedereen kan er tegen, en ik vond het teveel risico om te proberen...
Maar voor anderen kan het een tip zijn!

8

Dees77 schreef:

maar de fondant is besteld en daar gaan we zeker mee aan de slag.

In fondant zit volgens mij ook melk poeder, dus mag mogelijk ook niet bij allergie.

9

Niet in alle fondant, ik heb de mmf en de regalice en die zijn,
voor zover ik weet, gewoon te gebruiken...

10

Mijn dochter heeft lactoseintollerantie, dus melk komt er bij mij ook niet in de taart voor haar. Dus ik maak biscuit met basisrecept (in de mix zit melkpoeder), smeer af met 1:1 botercreme van plantaardige margarine, bekleed met marsepein of MMF en vul met jam, vlaaivulling en/of soja-vla. Helemaal geweldig.

Succes er mee!
Sandra

Mijn taarten kan je zien op http://www.grasland.info/pics/taart/

11

gras schreef:

Mijn dochter heeft lactoseintollerantie, dus melk komt er bij mij ook niet in de taart voor haar. Dus ik maak biscuit met basisrecept (in de mix zit melkpoeder), smeer af met 1:1 botercreme van plantaardige margarine, bekleed met marsepein of MMF en vul met jam, vlaaivulling en/of soja-vla. Helemaal geweldig.

Succes er mee!
Sandra

Er is nu ook Minus-L dit is melk waar de lactose is uitgehaald,
misschien ken je het, het is te koop bij de Golff...

De RegalIce fondant kan toch wel gebruikt worden bij Lactoseintollerantie?
Ik weet namelijk nog maar sinds kort van mijn dochter dat ze dat heeft,
en daarvoor dacht ik aan koemelkallergie, maar het zijn toch weer andere dingen waar je op moet letten!

12

hoi,

ik heb al eens een paar keer een koemelkvrije taart moeten maken en heb toen een product gebruikt dat 'soyatoo' heet.  Het is soyaslagroom die zich erg goed laat opkloppen. In die winkel kocht ik ook plantaardige boter om botercreme mee te maken, en ik kreeg altijd te horen dat de taart hun supergoed gesmaakt had...
ik heb er marsepein over gelegd, ze hadden gelukkig geen notenallergie.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

13

Waar kopen jullie de producten om een koemelk vrije taart te maken?
Alvast bedankt.

Groetjes van Moniek
Voor een lekkere taart is altijd wel een gelegenheid (te bedenken).

14

Niekie schreef:

Waar kopen jullie de producten om een koemelk vrije taart te maken?
Alvast bedankt.

Soyamelk en produkten heb je vaak gewoon bij de AH,C1000 of Meermarkt...
Maar bij een natuur/reformwinkel kan je ook kijken!

Die wajang boter heb je ook vaak bij een supermarkt,
maar vaak kan je melk ook vervangen door water!

Succes ermee!

15

Heb zojuist al wat boodschappen gedaan voor mijn koemelkvrije taart opdracht, inderdaad gewoon bij appie. Zag ook die soja-vla staan, maar dacht dat dat veel te dun zou zijn voor in een taart dus niet genomen.
Ik had wel een verzoekje om iets van chocolade in het recept of vulling te doen, iemand ideeen??

Groetjes van Moniek

16

Ik geef mijn kinderen nooit chocolade,
maar is het voor kinderen?
Als degene waar het voor is, normaal gesproken ook chocolade eet,
zou ik het wel doen, maar sommigen kunnen er niet tegen!

Even bij de ingezonden vullingen/recepten kijken,
zal vast wel iets met chocolade tussenstaan!

Wat je wel had kunnen nemen, is de soya yoghurt, en die dan met wat
gelatine dikker maken..

Of vlaaivulling, jam, vruchtjes oid gebruiken als vulling!
Succes!

17

Het is inderdaad voor een kindertaart en 1 van de kindjes die uitgenodigd is heeft een koemelkallergie. De jarige is gek van chocolade en ik zag bij AH een soort vla staan, maar ik denk dat dat te slap is.
Kan ik anders misschien cacao door het beslag doen??

Groetjes van Moniek

18

Ja, volgens mij kan dat wel: cacao door het beslag, maar dan wordt de biscuit niet zo hoog...heb het zelf nog nooit gedaan, dus misschien zeg ik iets fouts..

19

Niekie schreef:

Heb zojuist al wat boodschappen gedaan voor mijn koemelkvrije taart opdracht, inderdaad gewoon bij appie. Zag ook die soja-vla staan, maar dacht dat dat veel te dun zou zijn voor in een taart dus niet genomen.
Ik had wel een verzoekje om iets van chocolade in het recept of vulling te doen, iemand ideeen??

Soya vla (vanille) heb ik wel eens gebruikt in een taart. Dit ging erg goed hoor. Heb natuurlijk wel een dijkje gemaakt van wajangbotercr

Liefs Martinique
Verslaafd aan taarten maken sinds December 2007

20

Doe je dan nog blaadjes gelatine in om het dikker te krijgen??

Groetjes van Moniek

21 Laatst bewerkt door gras (08-10-2008 18:25)

Nee, ik heb het er altijd gewoon tussen gedaan. Het is een wat dikke vla. JE moet dus niet verwachten dat je een centimeters dikke laag krijgt, maar hij kan zeker dikker als met jam. Loopt er niet tussenuit met snijden hoor!!
En je hebt natuurlijk ook een chocoladevla...

succes!
Sandra

Mijn taarten kan je zien op http://www.grasland.info/pics/taart/