1

Onderwerp: Afsmeer-vraagje!

Hallo!

Ik weet niet of ik hier goed zit met het bericht maar ik probeer het toch.

Ik wil een taart maken van 24 of 26 cm.
Hoeveel botercreme moet ik dan maken?
En kan ik hem gewoon afsmeren met bijvoorbeeld cacao door de creme heen of gaat het dan mis?

Ik heb dit gevonden;
1:1 -> Dus 100 gr boter = 100 gr poedersuiker.

klopt dit?

2

Re: Afsmeer-vraagje!

Op www.felicitaartjes.nl kun je onder 'schema's' vinden hoeveel botercreme je nodig hebt. volgens dit schema zou je 120 g boter nodig hebben om de buitenzijde te bestrijken. Ikzelf maak altijd botercreme extra, dus banketbakkersroom gemengd met boter maar veel mensen hier bestrijken hier niet de buitenkant daarmee omdat de fondant hiermee zou kunnen smelten... Die gebruiken inderdaad 1:1!
Cacao hierdoorheen lijkt me geen probleem; het gaat om 'natte' toevoegingen, die het risico op smelten verhogen!
Succes!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

3

ik heb een iets ander recept, werkt wel erg goed en is heerlijk met cacao:

125 gr boter
250 gr poedersuiker
2 el cacao poeder, opgelost in  2 el water.

Boter op kamertemp. met mixer/ keukenmachine poedersuiker en cacao oplossing erdoor mixen. Vrij lang totdat een luchtige/ schuimige massa ontstaat.

Ik gebruik het voor afsmeren, onder marsepein, nog geen problemen gehad met smelet, het hard ook uit als het een tijdje staat (soort glazuur) dus daarna smelt het zo wie zo niet.

succes!
groetjes Ellen.

groetjes Ellen

4

klinkt lekker, maar kan niet onder witte of lichte kleur marsepein denk ik?
Schijnt het erdoor lijkt me.

5

witje75 schreef:

klinkt lekker, maar kan niet onder witte of lichte kleur marsepein denk ik?
Schijnt het erdoor lijkt me.

valt mee, heb t laatst nog onder witte marsepein gebruikt (extra blank) marsepein ong 2/3 mm dik resultaat:
kijk maar hier

groetjes Ellen

groetjes Ellen