Onderwerp: wat gaat er fout?
mijn fondant scheurt steeds!!
de 1e keer bleef het aan het aanrecht plakken, ben bang dat er nu teveel poedersuiker in zit, tegen het plakken en daardoor scheurt! kan dat?
TIPS??!!
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » wat gaat er fout?
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
mijn fondant scheurt steeds!!
de 1e keer bleef het aan het aanrecht plakken, ben bang dat er nu teveel poedersuiker in zit, tegen het plakken en daardoor scheurt! kan dat?
TIPS??!!
ik lees ff mee! bekend probleem!
Het zou kunnen dat het te droog wordt van de poedersuiker en daarom gaat scheuren. Het kan ook zijn dat je je fondant te dun uitrolt en daarom scheurt.
Probeer eens met een zeiltje te bekleden, dus uitrollen op een stukje tafelzeil en dan in 1 keer optillen met tafelzeil en al en dan omkeren en op je taart leggen en dan je zeiltje er van af halen.
Als je inderdaad veel poedersuiker gebruikt word je fondant droog en scheurt het gemakkelijk. Ik heb tijden enkel fondant gebruikt, voor de laatste opdracht voor de eerste keer marsepein, en dat spul is toch een stuk vergevender dan fondant (blijft soepeler) Ik rol inderdaad (zoals mirjam al voorstelt) mijn lappen fondant/marsepein uit op een stuk tafelzeil (doorzichtig, zo te koop van de rol bij marskramer/blokker enzo). Daarna optillen met zeil en al en zo omkeren op je taart en het kleed er van af "pellen". Het laat trouwens heel makkelijk los, en je hebt een mooie gladde kant op de bovenkant van je taart.
Het kneden van je fondant kun je trouwens op dit zelfde zeil doen, dan blijft het niet plakken aan je aanrecht. Echt super uitvinding dat zeil!
Diegene die hier mee begonnen is en het als tip heeft gegeven ooit als eerste, verdient een bos bloemen en een pakkert op beide wangen
Crisco smeren op je aanrecht ipv poedersuiker. Je fondant blijft er lekker soepel van en plakt niet.
Trouwens wel je fondant regelmatig keren, en dan een klein beetje crisco smeren indien nodig.
Of als je nog steeds poedersuiker wil gebruiken, beetje poedersuiker bij strooien onder je fondant op het werkblad.
Een beetje crisco door je fondant kneden voordat je gaat uitrollen maakt het ook soepeler.
Zelf gebruik ik Ballina dat droogt en nooit uit en scheurt alleen als je het echt te dun hebt uitgerold. Misschien het proberen waard?
Het kan ook te warm zijn, heb ik ook wel eens, dan ben ik te lang aan het kneden. Ik leg het dan even weg en probeer het even later weer.
Ik gebruik zelf ook altijd poedersuiker bij het uitrollen, op een kleedje...
Hoop dat het nu beter gaat lukken.
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » wat gaat er fout?