1

Onderwerp: verdorie.. halve kilo chocolade verknoeid

De oude chocolate leather was dus niet meer te gebruiken. Dan maar rap nieuwe maken. Ik had gisteren in de Colruyt een zak chocolade pellets gekocht, lekker makkelijk om te smelten. De glucose siroop van de vorige keer was ook keihard (teveel suiker?) dus ook maar nieuwe gemaakt.
Maar... toen ik de glucose siroop bij de chocolade deed werd het heel snel hard en NIET vettig, en als ik het kneed heel brokkelig. Er kwam dus geen vet uit, en is niet uit te rollen.
Wat doe ik verkeerd? De eerste keer lukte het dus wel, maar heb ik gewone chocolade gebruikt. Ofwel iets mis met de suiker siroop??
Nu zit ik dus al met twee keer een halve kilo chocolade die ik niet kan gebruiken. Ook maar raspen?

2

Re: verdorie.. halve kilo chocolade verknoeid

Ik had precies hetzelfde.
Dus ik w8 het antwoord ook even af.

Mijne was trouwens wel kneedbaar en er kwam ook vet uit, maar bleef korrelig en keihard. Ik heb hem weggegooid.

3

Had je ijskoud water toegevoegd? Had je glucose en chocolade op temperatuur? Hoe vloeibaar was je glucosestroop?

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

4

De chocolade kwam net van het vuur - de glucose had op het vuur gestaan tot de chocolade erop ging (dus er zal wel een temperatuursverschil tussen gezeten hebben; het begon al hard te worden zonder het koude water). Het water kwam uit een koelkast van 4°C. Denk je dat het met de temperatuur te maken heeft Jozien? Of is de samenstelling van de pellets niet goed voor dit?

5

Sja....Ik vind het moeilijk te zeggen. Ik heb het nu drie keer gemaakt en drie keer zonder problemen.

Ik weet natuurlijk niet wat de samenstelling van de pallets was, maar volgens mij zou dat vergelijkbaar moeten zijn met gewone chocolade. Ik denk dus eerder dat het het temperatuurverschil was. Als je de glucose en de chocolade door elkaar roert gebeurt er in eerste instantie niets, je vermengt het gewoon tot iets wat op alleen gesmolten chocolade lijkt. Als je het water toevoegt begint zich pas het vet van de rest te scheiden. Je moet trouwens ook voor zorgen dat er tijdens het smelten nog geen water in je chocola komt, dan wordt het een onbruikbare klont. (Weet ik van de bonbon-les die ik heb gevolgd...)

Verder las ik een reactie op het recept van Granny W. (van Ers meen ik?) dat zij ook iets soortgelijks had, dus dat het te hard en brokkelig was geworden. Toen had ze een nieuwe portie gemaakt waaraan ze meer glucose had toegevoegd en toen had het de juiste consistentie...

Dus maar weer uitproberen vrees ik. Ik kan me trouwens wel voorstellen dat de moed je een beetje in de schoenen zakt als het twee keer niet goed gelukt is. Misschien kun je van je afgekeurde porties nog lekkere bonbons maken, bijvoorbeeld door het te verkruimelen en te vermengen met nootjes en/of rozijntjes? Eventueel met wat marsepein erdoor om het beter te laten plakken? Lijkt mij erg lekker :9

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

Ik weet niet waar je het voor gebruikt, maar bij mijn chocolade fontein stond als tip in de gebruiksaanwijzing om er een scheutje sla-olie aan toe te voegen....dit heb ik laatst ook gedaan toen ik mijn cakebolletjes ging maken....
de choco werd toen ook krrelig en droog...dacht toen ook dat ik het niet meer kon gebruiken, maar met een beetje slaolie en weer in de magnetron, ging het prima....

JS

Groetjes Juffrouw Suikerbuik
mijn taarten staan op http://www.juffrouwsuikerbuik.nl

7

dat is een goede tip JS :)

thanx :)