Sja....Ik vind het moeilijk te zeggen. Ik heb het nu drie keer gemaakt en drie keer zonder problemen.
Ik weet natuurlijk niet wat de samenstelling van de pallets was, maar volgens mij zou dat vergelijkbaar moeten zijn met gewone chocolade. Ik denk dus eerder dat het het temperatuurverschil was. Als je de glucose en de chocolade door elkaar roert gebeurt er in eerste instantie niets, je vermengt het gewoon tot iets wat op alleen gesmolten chocolade lijkt. Als je het water toevoegt begint zich pas het vet van de rest te scheiden. Je moet trouwens ook voor zorgen dat er tijdens het smelten nog geen water in je chocola komt, dan wordt het een onbruikbare klont. (Weet ik van de bonbon-les die ik heb gevolgd...)
Verder las ik een reactie op het recept van Granny W. (van Ers meen ik?) dat zij ook iets soortgelijks had, dus dat het te hard en brokkelig was geworden. Toen had ze een nieuwe portie gemaakt waaraan ze meer glucose had toegevoegd en toen had het de juiste consistentie...
Dus maar weer uitproberen vrees ik. Ik kan me trouwens wel voorstellen dat de moed je een beetje in de schoenen zakt als het twee keer niet goed gelukt is. Misschien kun je van je afgekeurde porties nog lekkere bonbons maken, bijvoorbeeld door het te verkruimelen en te vermengen met nootjes en/of rozijntjes? Eventueel met wat marsepein erdoor om het beter te laten plakken? Lijkt mij erg lekker
Groetjes, Jozien.
Eigen taart is goud waard! ;)
Klik
HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en
HIER voor links van medebaksters!