Onderwerp: [howto] Draak
[edit 11-04-2010] Wegens herhaaldelijke verzoeken heb ik toch de beschrijving maar weer opnieuw gemaakt. Als ik dingen heb overgeslagen of iets is onduidelijk, mail me gerust en ik geef je zsm antwoord!
Het is niet echt een How to te noemen, want ik heb geen stap-voor-stap foto's om te laten zien, maar toch - op verzoek- een paar close-up foto's met een soort werkbeschrijving erbij:
Een paar dagen van tevoren: De vleugels en de tanden. De tanden zijn simpelweg wat puntje gedraaid van witte fondant met tylose. Als ze goed zijn uitgehard is het alleen wat eenvoudiger inbrengen. De vleugels zijn ook van fondant met tylose ( kan misschien nog beter met gumpaste, dan kan het nog wat dunner ) Dun uitrollen, in de gewenste vorm snijden. Ik had hiervoor zelf een sjabloontje gemaakt van bakpapier tot ik het een mooie vorm vond in de juiste maat. Mbv het sjabloontje de vleugel uitsnijden ( Denk aan links en rechts!! * papiertje andersom plaatsen dus ) Laat de vleugels op of in een bakje of gefrommeld aluminiumfolie droger zodat ze een leuke vorm krijgen. De dag erna, of als ze al wat steviger aanvoelen dunne rolletjes fondant+tylose aanbrengen op de ribben van de vleugels. Dit hoeft niet met de sugargun; omdat het kleine stukje zijn kun je het prima met een smoother uitrollen tot superdunne draadjes
Het lijf: Begin met een bal. Die aan twee kanten tot een peer uitrollen, de staart-kant wat langer dan de nek-kant.
Druk het uiteinde van de staart heel plat uit - kijk uit dat er iets van anti-plak onder zit! - en snij het in een drakenpunt.
Met de brede kant van een spuitmondje maak je over het hele lijf een overlappend schubbenpatroon.
Over de hele lengte een inkeping maken, waarin de kartelrand geplakt kan worden. Plat lint rollen ( niet te dun, hij moet wel rechtop blijven staan) en aan een kant puntjes snijden. Tylose lijm in de rug, kartelrand erin plakken.
Kop: Maak een peervorm van een bolletje fondant en druk de "punt" wat plat om de bek te vormen. Vorm aan de "kop"-kant drie punten op een rij, twee voor de oren , de middelste snij je in twee-en om twee hoorntje te vormen. Snij de bek door midden met een zeer scherp mes. Druk met een flute-tooltje of ball-tool twee gaten voor de neus, en twee voor de ogen. In de ogen heb ik pearl-kleurige pareltjes gebruikt, maar het kan natuurlijk gemakkelijk met twee balletjes fondant. Ik heb met eetbare stift een streepje getekend voor de pupil, maar ook dat kan natuurlijk met zwarte fondant.
Snijd een vlammenvorm van een klein lapje fondant ( nog mooier met gemarmerd fondant ) en plaats dit in de mond. Prik dan de tanden op hun plek, met een druppeltje tyloselijm.
Vorm vier peervormpjes voor de voeten, snijd in elk drie tenen en wrijf de snijvlakken weer mooi glad. Ik heb hier gewoon een deukje gemaakt op de nagelplek ( Was zojuist bevallen van nummer drie, en de taart was voor de derde verjaardag van zoon 1 ; tijd was dus niet aan mijn zijde ), maar dat zou ik zeker met een stukje witte of ivoorkleurige fondant doen. Ook de poten even bewerken met een schubbenpatroontje.
Dan een behoorlijke inkeping maken op de plek waar de vleugels moeten komen, tyolselijm erin en de vleugels insteken. Waarschijnlijk is enige ondersteuning bij het drogen wel nodig.
Veel plezier en veel succes!
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>