26

Re: Uitrollen en ruzie...

Ik heb vanavond de tip van het bakspray uitgeprobeerd. Dit werkt ook heel goed. Geen geplak! Helaas had ik toch ruzie met het fondant, waarschijnlijk toch net te weinig gekleurd en werd het te dun, want het ging ook scheuren. Dus dat moest ik weer wegwerken :(
Ook aan de rand bovenaan komen dan kleine scheurtjes, is dit dan inderdaad omdat het dus dun is??
Ik baal stevig, zo mijn best gedaan op deze taart. Was al niet een opdracht waar ik veel idee

27

Ik heb dus ook vreselijk veel ruzie met dat spul, maar dan met marsepein. Nou was ik van plan de volgende keer is fondant te gebruiken ipv van marsepein maar als ik dit zo lees is dat geen goed plan. De marsepein plakt me overal aan vast! En de kleur die ik maak (wilton colours) wordt ook nooit mooi egaal. Ik heb het nu dus maar gedaan zonder marsepein maar ik vind het juist zo leuk om daar allemaal figuurtjes mee te maken.

28

suzemeijer schreef:

Nou was ik van plan de volgende keer is fondant te gebruiken ipv van marsepein maar als ik dit zo lees is dat geen goed plan.

Fondant kan je rustig gebruiken hoor!

Als het plakt, een beetje poedersuiker erdoor,
en als je uit gaat rollen een beetje eronder,
en iedere keer dat je een slag uitgerold hebt,
de lap draaien, plakt het, een beetje poedersuiker eronder,
en weer verder gaan, dus iedere keer een kwartslag draaien...

Heb er geen problemen mee!

Als de lap groot genoeg is, de taart naast je zetten,
de lap een stukje om je roller schuiven,
en je kan de lap zo op je taart overbrengen!

Succes ermee!

29

Hoi

Je moet er ook op letten dat je fondant niet te dun uitrolt. Want dan plakt hij altijd.

Toch wel een halve cm dikte behouden, wil je dunner gaan, dan moet je even experimenteren.

En goed op letten dat je je fondant 1 x uitrolt, dan een kwartslag draait, weer 1 x uitrolt en weer draaien. Indien het aanplakt, kun je nog wat poedersuiker strooien. Poedersuiker, constant ronddraaien en niet te dun is de formule om zowel fondant als marsepein uit te rollen.

Als je fondant op dikte is, deze over je rolstok heen slaan en over je taart plaatsen. Het is even wennen, maar het lukt wel.

groetjes en succes

30

Oke dan ga ik dat maar is proberen want marsepein en ik gaan niet samen! Nu even opzoeken wat fondant eigenlijk is want dat weet ik helemaal niet haha! En dus veel poedersuiker gebruiken, oke! Bedankt voor de tip!

31

ik heb ook crisco gekocht, en nu hoef ik niet meer te kliederen met poedersuiker! werkt echt perfekt!

32

Renate78 schreef:

Ik gebruik ook een stukje doorzichtige zeil. Alleen wat ik nu een pobleem vind is dat ik er vouwen in heb omdat ik het ook weer moet opruimen. Dan vouw ik het stukje zeil op, maar als ik het nu weer gebruik blijven de vouwen en krijg ik vouwen in mijn fondant :S
Iemand daar tips voor??
Zo'n bureaulegger van de Ikea lijkt me ook wel wat, zijn die wel groot genoeg??

Ik zweer ook bij een stuk tafelzeil. Ik rol mijn zeil altijd om de deegroller (stuk pvc-pijp) heen en berg het zo op. Dan heb je geen vouwen in je zeil en du ook niet in je fondant.

33

Keetie schreef:
Gwendolyn schreef:

Wij hebben een composieten aanrechtblad, dus die is lekker glad. Verder crisco.
Ik heb ook al in een ander topic geschreven: crisco is mijn beste vriend!

hmm, kijk je even uit wat je zegt..
google maar eens op Crisco.. ( veilige modus uit ;) ) :D :lol:

IEUUUUUWWWWWWWWW nieuwsgierig als ik ben, ben ik dus gaan googelen en ik las het ook nog verkeerd, dat het werd gebruikt bij het fietsen :lol: :lol:

Alles goed???? nee 3 fout

34

Ik heb ooit een siliconen matje gekocht bij de lidl.
Poedersuiker erop ,bij mij werkt het prima geen problemen.

groetjes fleur