1

Onderwerp: Uitrollen en ruzie...

Nou vraag ik me wel eens af hoe jullie dat doen, het uitrollen van je fondant zonder dat je er ruzie mee krijgt als je het over je taart wilt draperen.

Als ik mijn fondant op het aanrecht uitrol, dan lukt het me haast niet om het er mooi glad weer vanaf te krijgen.

Hoe doen jullie dat, leg je er een stukje zeil onder dan of....

Ik heb het met kleine taartjes wel eens gedaan, dan pakte ik een showhoesje (die doorzichtige die in een multomap kunnen), die knip ik door en dan rol ik de fondant daar op uit en dan huup huup huup, barbamama truc en ik draai het om over de taart en haal dan de folie van het showhoesje er weer af.
Dat is mijn hulpje geweest zegt maar....

Maar hoe doen jullie dat eigenlijk?

groetjes Daantje

2

Re: Uitrollen en ruzie...

hoi hoi

sommige hier gebruiken een zeiltje maar bij mij persoonlijk is dat geen succes
ik rol mijn fondant altijd uit op poedersuiker en laat hem dan altijd ff liggen... minuut of 5/10 niet te lang want dan gaat hij weer plakken
dan optillen en op de taart
maar het ligt mischien ook wel aan je merk
ik gebruik altijd bakels fondant
als ik ballina gebruik vind ik het ook nogal een gedoe

en je moet er voor zorgen dat je de lap blijft draaien/losmaken tijdens het uitrollen anders plakt hij echt heel snel vast
succes

groetjes no

wat is eigenlijk geen goede rede om een taart te bakken ???
mijn taartjes kijken ???  www.taartenlaantje.nl

3

Ten eerste gaat het met marsepein 100 keer makkelijker, beter en netter dan met fondant.

Als je je lap hebt uitgerold, rol je hem om je roller. Het handigst is dan een pvc roller want die zijn aan de zijkanten open zodat je daar je vingers in kunt steken. Je rolt hem dan boven je kapsel weer af.
Heel makkelijk, snel en simpel.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

4

Bedankt voor de tip, maar ja, ik ben persoonlijk weer geen fan van marsepein...dus het moet gewoon met fondant....alleen, dat is dus momenteel af en toe zo'n geruzie...

Een zeiltje is een idee, maar ja, dan moet je die al zowat met dubbelzijdig plakband vastplakken...

groetjes Daantje

Bij de blokker verkopen ze doorzichtige tafelkeed die je op maat af laat snijden.
Daar doe ik altijd eerst de tafel met een vochtige doek afnemen en dan de zeil erop dan blijft hij echt wel plakken dan heb je geen plakband nodig.

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

6

Wij hebben een composieten aanrechtblad, dus die is lekker glad. Verder crisco.
Ik heb ook al in een ander topic geschreven: crisco is mijn beste vriend!

I love Crisco <3

7

Gwendolyn schreef:

hmm, kijk je even uit wat je zegt..
google maar eens op Crisco.. ( veilige modus uit ;) ) :D :lol:

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
nieuwsgierig naar mijn taartjes? : www.keetie.com

8

ik heb eeb buroblad van ikea en die plakt niet hij is doorzichtig en lekker groot kost ongeveer 4a5 euro hij doet het erg goed

groetjess

9

Ik rol mijn fondant altijd uit op maïzena, maar tijdens het rollen blijf ik ook mijn lap steeds draaien en/of verschuiven (en eventueel nog wat maïzena eronder). Ook niet te dun uitrollen.

10 Laatst bewerkt door mandy van t walderveen (17-09-2008 11:17)

Tsja gewoon uitrollen op poedersuiker, dan komt het echt goed, maar wel blijven strooien, ik doe het elke keer als ik de lap omdraai.
Het erop leggen is bij mij meestal ook een gevecht, maar zet dan meestal mijn hulptroepen (mijn man, of de buuv) in, die met z'n arm de ene kant optilt en ik de andere kant, samen leggen we dan de lap er netjes overheen. Mijn ervaring is wel...in een keer goed leggen, want verplaatsen lukt niet meer!!!

Nu ik hier toch mee bezig ben, hoe doen anderen het volgende...smeren jullie gelijk de zijkanten in met botercreme, of doen jullie dat pas als de lap erop ligt, zodat je de lap nog enigzins kan glad maken? Mijn ervaring is dat de lap al vastplakt aan de botercreme en het gaat scheuren als je het wilt optillen, vooral die lastige hoeken...

Gr Mandy

11

Het tafelblad met poedersuiker bestrooien, na iedere uitrol de lap draaien evt poedersuiker toevoegen als je het id krijgt dat hij weer gaat plakken. De lap aan 1 kant over de roller draperen en zo hup over de taart, geloof me oefening baart kunst...

Mmm das pas lekker!

12

zeil is mijn beste vriend. Zou niet meer zonder willen. Heb ook de poedersuiker en maizena methode geprobeerd, meerdere malen maar dat liep bij mij op een ramp uit. Het is naar net waar je de voorkeur aan geeft. Kwestie van proberen. Ik heb toen eerst de p.suiker/maizena geprobeerd. Toen dat echt niet wilde, na een tip van hier voor nog geen 3 euro een metertje zeil gehaald bij de marskramer. Succes met uitproberen van alle methodes :)

Stap binnen in een wereld vol taart
http://www.taartwereld.nl  |  http://taartwereld.blogspot.com/

13

Ik heb een doorzichtige bureaulegger van Ikea waar ik mijn marsepein of fondant op uitrol. Ik hoef er helemaal niets bij te doen om plakken tegen te gaan, want het plakt er gewoon niet aan!

Had ik bij een workshop van Wendy gezien en gelijk zo'n ding aangeschaft.
Vandaag heb ik mijn lap erop uitgerold, legger opgepakt en op zijn kop boven de taart gelegd, zodat de fondant op de taart lag. Daarna voorzichtig de legger van de fondant af getrokken en mijn lap lag over mijn taart! Echt heel handig!

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

14

Ik gebruik altijd bakpapier. Is lekker dun, blijft niet plakken en makkelijk om je arm te draperen voordat je hem over de taart legt. Zag net trouwens een vraag van iemand wanneer ik de zijkanten besmeer. Dat doe ik altijd voordat de marsepein (in mijn geval) erop komt. Ik maak de lap altijd een stuk groter, zodat het niet meteen op de zijkant plakt, maar ver over de taart heenvalt.

Groetjes,
Nanda

15

Als het goed is kun je de lap aan de zijkanten ook weer lostrekken en gladstrijken...

Groetjes Renske

16

Ik gebruik altijd wat in 'spuitbus ovenspray' (om je ovenschaal mee in te vetten) -> beetje op de bar bij ons en geen problemen meer... Heb poedersuiker geprobeerd, maar zeker met gekleurde fondant/marsepein kreeg ik vlekken als ik niet goed genoeg oplette, dus ik zweer bij mijn spuitbusje :)

Groetjes, Niels.
Wil je onze taarten zien? Bezoek dan: http://www.nisastaarten.nl

17

ikke nog een fan van de ikea plastic bureablad geen gestuif meer met poedersuiker
echt helemaal super ik bekleed  bijna alle taarten met fondant ik moet zeggen je krijgt daar als beginner wel snel handigheid door het is ook moeilijker dan bekleden met marsepein.

18

Ik gebruik altijd marshmallowfondant en heb nooit ruzie. Altijd poedersuiker eronder en na elke rol met de deegroller de lap een stukje draaien. Daarna over de deegroller leggen en zo over de taart draperen, werkt prima!

www.taartmomentjes.nl Een taart voor elk moment.

19

Keetie schreef:
Gwendolyn schreef:

hmm, kijk je even uit wat je zegt..
google maar eens op Crisco.. ( veilige modus uit ;) ) :D :lol:

HAHA Keetje, toen ik dit forum net ontdekt had, wist ik dus niet was crisco was, ik dus idd googelen..... Kreeg echt hele rare ideeen bij dit forum :D :D :D :D

groetjes Syl
Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver.

hsaahahahahahaha, weet niet wat ik zie.......!!!
heb dus ook maar even gegoogled op Crisco....was nieuwsgierig geworden...
Multi-usable dus,hihihihi, ik zie zelfs iets over fisten staan dus....
Michien leuk om als bij-kadootje te geven bij de 18+ taarten???? Potje crisco erbijjjjj

hahahahahaha, kom niet meer bij hier....

JS

Groetjes Juffrouw Suikerbuik
mijn taarten staan op http://www.juffrouwsuikerbuik.nl

21

O.o ik heb standaard safe mode aanstaan ofzo (weet niet eens hoe ik dat uit moet zetten) dus al dat soort sites heb ik niet gevonden toen ik zocht op Crisco. :D

I love Crisco <3

22

Ik zweer ook bij mijn zeiltjes. Ook voor de workshops. Als je het zeiltje net over de rand van de tafel laat hangen en daar je been tegenaan drukt. En dan rol je alleen nog maar van je af. Dan gaat het zeiltje nergens meer heen.
Ik heb mijn zeiltjes trouwens bij de Decorett gehaald (schilder en behangwinkel)Die van de Blokker vond ik te dun.
Succes.

23

Ik gebruik ook een stukje doorzichtige zeil. Alleen wat ik nu een pobleem vind is dat ik er vouwen in heb omdat ik het ook weer moet opruimen. Dan vouw ik het stukje zeil op, maar als ik het nu weer gebruik blijven de vouwen en krijg ik vouwen in mijn fondant :S
Iemand daar tips voor??
Zo'n bureaulegger van de Ikea lijkt me ook wel wat, zijn die wel groot genoeg??

24

Op de bureaulegger van Ikea heb ik gisteren fondant staan uitrollen voor een 30 cm kapsel (rond). Dat ging maar net, maar ik heb hem uiteindelijk prachtig bekleed gekregen! Bureaulegger op z'n kop, voorzichtig op de taart leggen en het ding van de fondant afpellen en de lap ligt mooi over je taart... Echt ideaal!
Ik was ook niet van plan om veel grotere taarten te maken, dus ik zweer bij de bureaulegger van Ikea!

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

25

Renate78 schreef:

Ik gebruik ook een stukje doorzichtige zeil. Alleen wat ik nu een pobleem vind is dat ik er vouwen in heb omdat ik het ook weer moet opruimen. Dan vouw ik het stukje zeil op, maar als ik het nu weer gebruik blijven de vouwen en krijg ik vouwen in mijn fondant :S
Iemand daar tips voor??
Zo'n bureaulegger van de Ikea lijkt me ook wel wat, zijn die wel groot genoeg??

Bij mij helpt het als ik ze in heel heet water was. Alle kreuken er elke keer weer uit.