1

Onderwerp: Kaatje E, hoe zit het nou...

met je afsmeerbeleid?
In dit topic http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=33482 over een taart van smarianne heeft ze het over jouw afsmeerbeleid. Ik wil wel graag weten hoe het zit.
Waarmee smeer je af en hoe, ik heb de laatste tijd steeds van die ergerlijke bobbels!

Alvast bedankt!

Groetjes, Rianne
Wil je mijn taarten bekijken? www.taartdoos.haaralbums.nl

2

Re: Kaatje E, hoe zit het nou...

Kijk nou hoe handig ik ben ;) , ik kan een topic in een topic plaatsen!!! Tot mijn eigen grote verbazing dus :lol :lol:

Groetjes, Rianne
Wil je mijn taarten bekijken? www.taartdoos.haaralbums.nl

3

Goeie vraag, ik lees even mee.
Ik lees veel over niet vochtige bc gebruiken bij afsmeren, maar ook over op smaak maken. Kan je nu wel jam, limonadesiroop enz. erdoor doen of beter helemaal kale bc om smelten te voorkomen?

4

witje75 schreef:

Goeie vraag, ik lees even mee.
Ik lees veel over niet vochtige bc gebruiken bij afsmeren, maar ook over op smaak maken. Kan je nu wel jam, limonadesiroop enz. erdoor doen of beter helemaal kale bc om smelten te voorkomen?

Meningen verschillen hier over.....ik gebruik altijd allen boter/poedersuiker om af te smeren, want zo heb ik het van Marianne geleerd O-) HEb daardoor nog nooit smeltende marsepein gehad. :)

Je hart fluitsert, luister goed!

5

ik smeer altijd af met de botercreme mix en en ook nog nooit smeltende marsepein gehad

6

Marleen schreef:

ik smeer altijd af met de botercreme mix en en ook nog nooit smeltende marsepein gehad

Heeft de taart dan wel in de koelkast gestaan?

7

Marleen schreef:

Ik smeerde altijd met botercreme mix en bekleed met marsefond (2:1 ongeveer). Had nooit problemen tot deze week, mijn eerste topsy turvy. Over dit drama heb ik ook een topic geschreven. Ga in het vervolg toch maar met pure botercreme smeren of gebruik de extra blanke marsepein, daar heb ik nooit problemen mee gehad.

Groeten en nog meer bakplezier,
Annemiek

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

8

Ik had ook het verhaal van het afsmeerbeleid gelezen en naderhand begrepen dat Kaatje ook gewoon altijd met de mix afsmeerd. Ik doe dit ook altijd en zet hem dan in de koelkast om weer hard te worden en ga hem dan bekleden. Kaatje zet hem niet in de koelkast en bekleed hem gelijk. Ik heb nog nooit last gehad van smeltende marsepein. Maar vorige week met die bruidstaart, die ook nog eens wit moest zijn,heb ik wel roomboter en alleen poedersuiker gebruikt, wilde het risico niet lopen. Het smeert geweldig af, echt superstrak, dus voor bruidstaarten zou ik het evt nog eens gebruiken, maar ik ben niet kapot van de smaak, vind het te korrelig!??!! Niet tijdens het afsmeren, maar echt de smaak!

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

9

Ben het compleet met je eens Bien, vind de gewone botercreme niet lekker, te zanderig.
Heb het alleen mij mijn eerste taarten zo gedaan vanwege onwetendheid :D, maar ik smeer idd altijd met de mix af, en zet m al of niet in de koelkast (hangt van mijn haast af O-) )

Alles goed???? nee 3 fout

10 Laatst bewerkt door smarianne (12-09-2008 12:54)

Kaatje E zet ook nog even een zware schaal boven op de taart zodat het teveel aan dijkje er aan de zijkanten uit komt.
Ik vond dat een enorme goeie tip!!! Zelf druk ik wel een beetje aan maar die schaal doet toch net ff meer.

Door je taart niet in de koelkast te zetten na het afsmeren begint ie met dit warme weer ook niet te zweten en kan je geweldig smootheren!!!
Ik heb het wel toegepast allemaal op mijn bruidstaart en het is me wel goed bevallen eigenlijk.
En het werkt ook nog es lekker door telkens niet te hoeven w88...........

11 Laatst bewerkt door chokoala (12-09-2008 14:10)

en toch vraag ik me nog steeds af waar banketbakkers mee afsmeren.
Ik heb laatst weer een stukje marsepein taart van de bakker op, en onder de marsepein zat een creme, die in de verste verte niets met boter te maken had.

Nu is die bewuste bakker familie van mn vriendin, dus wellicht kan ik dat geheim nog eens lospeuteren.

Oh..en mijn afsmeerbeleid op dit moment is gewoon botercreme van boter/poedersuiker, met evt een beetje vanille essence.

12

Nou, ben ook zeer benieuwd naar dat geheim.
Wel doorvertellen he?

13

meringue botercreme, goed voor afsmeren en vullen. Niks korreltjes en niks vocht dat kan scheiden.

14

karentje schreef:

meringue botercreme, goed voor afsmeren en vullen. Niks korreltjes en niks vocht dat kan scheiden.

Wat is het recept daarvan? Kan het niet terugvinden.

15

Staat op www.tartacadabra.nl, bij recepten --> vullingen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag