1

Onderwerp: Het drama van de smeltende Topsy Turvy

De afgelopen maanden heb ik verschillende taarten gebakken en heb nog nooit een smeltende taart gehad.
Nu had mijn man een plaatje gezien van de topsy turvy en die wilde hij op zijn werk trakteren.
Jahoor, dat wil ik best proberen.

Ik smeer altijd af met botercreme van mix en dit heeft nog nooit voor problemen gezorgd. Ik bekleed altijd met marsefond (meestal iets van 2:1). Ook nooit problemen, het werkt lekker en de marsepeinsmaak blijft.

Nou, het werd een groot drama. Taarten gemaakt en een nachtje laten koelen in de koelkast, stand 1. Vlak na het in elkaar zetten begon alles te smelten echt niet normaal. Ik meteen een ventilator erbij. Nou, daar hielp geen lieve moedertje aan. Ik heb mijn man laten weten dat hij volgende week maar moet trakteren, dat ik het dan op nieuw probeer.
Had de taart laten staan en de volgende morgen was de bovenlaag er zelfs helemaal vanaf gegleden! Ookal stond alles vast met een stokje en deuvels.

Hoewel de eerste topsy dus een grote mislukking was, wil ik me niet uit het veld laten slaan en begin dit weekend gewoon opnieuw.
Afsmeren met echte  botercreme 1:1 dan maar. Kijken of dit wel goed gaat. Is deze botercreme wel lekker? Lijkt me zo vet.

Oja, zou het ook te maken kunnen hebben met de nieuwe marsepein van de webshop? De oude was 1:3 en de nieuwe 22% zag ik. Kan het een verschil maken dat in de nieuwe minder amandelen en dus meer suiker zit?

Ben benieuwd naar jullie reacties en tips.
Groeten en nog meer bakplezier,

Annemiek

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

2

Re: Het drama van de smeltende Topsy Turvy

ik heb ook sinds ik de nieuwe marsepein gebruik last van smeltende taarten..... :grr:  Ik ga maar weer de oude bestellen. Toen had ik er nooit last van .... Baal er wel van, kan nu 2,5 kilo marsepein "wegdoen".... Tenmiste ik gebruik het niet meer op een taart dus het zal wel in de buik van mijn dochter of man belanden....     :shhh:
Ik ben toch wel benieuwd of meer mensen er "last" van hebben.

Groetjes van Miranda
Voor meer taartjes: www.miertjestaartjes.mijnalbum.nl

3

ik moet zeggen het viel mij ook al op, de hoeken scheurde makkelijker, dus ik ga ook snel terug op de oude, en de nieuwe gebruik ik niet meer voor het bekleden

4

Ik heb ook een geweldig smeltdrama gehad met de nieuwe marsepein in combinatie met de botercreme uit de webshop! Ik heb later wel de mix gebruikt, maar er gewoon veel minder water bij gedaan dan in de omschrijving vermeld staat, dit ging wel goed.

Kom eens een kijkje nemen in onze winkel in Tilburg, 95m2 taartplezier!

5

1:3 betekend 1 deel amandelen en 3 delen wat anders, of 1 deel amandelen en 2 delen wat anders?
Als het het eerste is, wat mij logisch lijkt, zit er in die oude 25%. En zou het dus maar 3% uitmaken.
Maar anders zou er 33% inzitten, en nu maar 22%
Weten jullie welke van de 2 sommen klopt, of zit ik er nu helemaal naast?

6

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=27518

Ter verduidelijking... ik geloof dat ik het toch maar bij de oude hou als ik dit zo lees...

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

7

Mijn taart is ook gesmolten,ik heb het gemaild naar de webshop.

8

Hallo Dames,

Het verhaal van "Smeltende taarten" komt ons helaas helemaal niet bekend voor. Voor wat betreft de 1e taart, de topsy turvy, in de koelkast laten opstijven is, helemaal als het buiten erg warm is (weekend 30/31 augustus) erg lastig. Omdat de taart in de koelkast echt veel vocht aantrekt, moet dat vocht er ook weer uit. De overgang van ca. 10 graden naar ruim 20 graden is dan ook een enorme stap voor de taart.

Verder de cr

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

9

Je hoeft de marsepein niet op de taart als bekleding te gebruiken maar je kan hem toch nog gebruiken om de andere decoratie te maken zoals de bloemen en de bladjes e.d. dan is hij niet voor niets gekocht!!!

miep-miep schreef:

ik heb ook sinds ik de nieuwe marsepein gebruik last van smeltende taarten..... :grr:  Ik ga maar weer de oude bestellen. Toen had ik er nooit last van .... Baal er wel van, kan nu 2,5 kilo marsepein "wegdoen".... Tenmiste ik gebruik het niet meer op een taart dus het zal wel in de buik van mijn dochter of man belanden....     :shhh:
Ik ben toch wel benieuwd of meer mensen er "last" van hebben.

Vele en lieve groetjes Nicole

10 Laatst bewerkt door mamavannova (08-09-2008 19:03)

Inge schreef:

Hallo Dames,

Verder de cr

11

Mijn eerste topsy was ook voor het eerst met anderen marsepein. De tweede met de extra blanke marsepein. Alletwee met dezelfde botercreme, dezelfde tijd gemixed en alletwee helemaal blank. Bij de tweede taart had ik geen last van smelten. Mijn voorkeur gaat nu uit naar de extra blanke marsepein, maar dat is gewoon persoonlijk. Zo leer ik elke keer weer wat nieuws. Ik ben altijd erg tevreden over de produkten van de web/hebshop, maar krijg wel voorkeur voor bepaalde produkten. Geen enkel probleem, toch?

12 Laatst bewerkt door WILMA (08-09-2008 20:50)

nou ik had er ook last van entoen ik de oude gebruikte toen niet had voor mijn zus een taart gemaakt op 19 aug en 20 aug kon ik weer op nieuw beginnen hele taart aan het smelten dus extra werk hij moest de 20 s avond af zijn omdat ze toen 50 werd samen met haar dochter om 6 uur s morgens begonnen en was om 3 uur klaar . en ik smeer altijd dun in heb het bij wendy geleerd ben er al een paar keer geweest dus insmeren weet ik wel hoe dat moed ga weer over naar de extra blanke want dit kost tijd en geld waar je niets aan heb .en mixen doe ik met een prof machine die 10 standen heeft en allen voor prof te koop is heb er nooit las meegehad en volg de aanwijzingen die op de botercreme staat van de shop

groetjes wilma

groetjess

13

wie heeft er ook last van dat de taart smelt laat het even weten van de funmarsepein

groetjess

14

Oh, oh, ik word er nu een beetje bang van :s
Ik moet morgen een stapeltaart bekleden, dus heb de marsepein en fondant vast gekleurd en gemengd. Met.... inderdaad: de FunCakes marsepein!
Nou ja, ik hoop er maar het beste van.

Groetjes, Marjolein
Wil je mijn taartjes bekijken? Klik dan hier!

15

Misschien dat je wat aan dit topic hebt, Marwa: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=27518

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

16

Het lijkt mij dat als je slechte ervaringen met een product hebt en het oude is nog gewoon verkrijgbaar tegen dezelfde prijs als voorheen dat je die dan gewoon blijft kopen.

Er zijn nu gewoon 2 soorten marsepijn. Koop dat waar je voorkeur (smaak) naar uit gaat.
Ik heb zelf ook de nieuwe geprobeerd en de smaak van de nieuwe is lekkerder. Bij mij is er nog niet iets gesmolten maar dan zou ik de nieuwe marsepijn gewoon niet meer kopen.
Er zijn mensen die zweren bij een bepaald merk fondant en de ander vind het niet te pruimen...

Als 25 mensen zeggen dat hun taart ook gesmolten is wat moet er dan gebeuren? Moet de webshop het niet meer verkopen? Moeten ze het besteede bedrag terugstorten?
Ik snap niet zo goed wat men wil dat hier uit voort vloeit of is het niets anders dan de wetenschap dat het smelten bij meer mensen is voor gekomen....

17

is het niets anders dan de wetenschap dat het smelten bij meer mensen is voor gekomen....
ja dat wil ik graag weten

groetjess

18

Ok

19

ik was eigenlijk ook alleen benieuwd of het aan mij lag... Ik ga dus nu weer de "oude" bestellen. heb nu 3 taarten gemaakt en die waren alle 3 aan het smelten. en ik heb er al heel wat gemaakt met de andere marsepein en toen heb ik er echt helemaal geen last van gehad.
Ik ga ook nog even de webshop mailen. Niet om te klagen maar alleen om het hun te laten weten. Het gaat mij er echt niet om dat ik mijn geld terug krijg hoor. Ik ging alleen aan mezelf twijfelen en dan is het toch fijn om te lezen dat ik niet de enige was die er last van heeft.

Groetjes van Miranda
Voor meer taartjes: www.miertjestaartjes.mijnalbum.nl

20

Misschien zater er gewoon een paar foute pakjes tussen...............

21

Inderdaad is de Funcakes marsepein niet best.
Het fondant of marsefond smelt weg, en de smaak is slechter.
Lijkt net of er veel essence is toegevoegd.
Kortom; slechte kwaliteit.
Maar overstappen naar het oude.

22

Hakkert schreef:

Kortom; slechte kwaliteit.

Onzin. Het is een àndere soort marsepein en er zijn er net zoveel die hem juist lekkerder vinden dan die hem minder lekker vinden. Verder heb ik in mijn omgeving nog steeds geen smeltende taarten gezien (ik gebruik het zelf tijdens workshops, zo'n 20 à  30 personen per week). Dus wat jij noemt is een persoonlijke ervaring en zeker geen feit.

Neemt natuurlijk niet weg dat ook ik vind dat je bij het oude moet blijven als dat beter bevalt :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

23

Pffffffffff vermoeiend hoor.
De "oude" is nog steeds verkrijgbaar, koop die dan.
nou bak ik niet zoveel taarten als sommige mensen hier maar tot nu toe gaat het bij mij goed. Ik had de voorgekleurde en ook die is goed gebleven.

Als Marianne en Inge de nieuwe gebruiken bij ik weet niet hoeveel workshops dan zegt dat toch ook wat zeggen.
Terugkijkend naar oude berichten zag ik dat ook met het oude marsepijn mensen soms last hadden van smeltende taarten en dat er wel eens scheurtjes in het marsepijn zat.

Ik vind het een beetje jammer dat iemand die 19 berichten in een jaar post en nog geen 1 taart heeft gepost zo negatief over iets is.
Mijn mening en ik ga ook geen discussie aan!

24

Dit topic had ik niet geschreven met als doel een hele discussie over marsepein te starten, maar dat is blijkbaar wel gebeurd. Ik geef absoluut niet af op de produkten van de webshop, maar heb wel mijn voorkeur.

Ik hoorde laatst een verhaal van een workshop waarbij iedereen met dezelfde creme smeerde en waar 1 cursiste last kreeg van een smeltende taart. Vreemd, he?

Maargoed, laten we hopen dat het niet vaker gebeurt, zonde van al die tijd en dat geld. Het moet tenslotte wel leuk blijven!

Groetjes en toch nog meer bakplezier,
Annemiek

Berichten [ 24 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » Het drama van de smeltende Topsy Turvy