Onderwerp: Het drama van de smeltende Topsy Turvy
De afgelopen maanden heb ik verschillende taarten gebakken en heb nog nooit een smeltende taart gehad.
Nu had mijn man een plaatje gezien van de topsy turvy en die wilde hij op zijn werk trakteren.
Jahoor, dat wil ik best proberen.
Ik smeer altijd af met botercreme van mix en dit heeft nog nooit voor problemen gezorgd. Ik bekleed altijd met marsefond (meestal iets van 2:1). Ook nooit problemen, het werkt lekker en de marsepeinsmaak blijft.
Nou, het werd een groot drama. Taarten gemaakt en een nachtje laten koelen in de koelkast, stand 1. Vlak na het in elkaar zetten begon alles te smelten echt niet normaal. Ik meteen een ventilator erbij. Nou, daar hielp geen lieve moedertje aan. Ik heb mijn man laten weten dat hij volgende week maar moet trakteren, dat ik het dan op nieuw probeer.
Had de taart laten staan en de volgende morgen was de bovenlaag er zelfs helemaal vanaf gegleden! Ookal stond alles vast met een stokje en deuvels.
Hoewel de eerste topsy dus een grote mislukking was, wil ik me niet uit het veld laten slaan en begin dit weekend gewoon opnieuw.
Afsmeren met echte botercreme 1:1 dan maar. Kijken of dit wel goed gaat. Is deze botercreme wel lekker? Lijkt me zo vet.
Oja, zou het ook te maken kunnen hebben met de nieuwe marsepein van de webshop? De oude was 1:3 en de nieuwe 22% zag ik. Kan het een verschil maken dat in de nieuwe minder amandelen en dus meer suiker zit?
Ben benieuwd naar jullie reacties en tips.
Groeten en nog meer bakplezier,
Annemiek