1

Onderwerp: Crisco / trex

Ik zie vaak voorbij komen dat er crisco/trex (hetzelfde?) wordt gebruikt voor bv het licht insmeren van werkblad of materiaal.

Nu wil het zo dat mijn creaties af en toe wat rafelig zijn, en dan vooral als het uit de sugar gun komt, of gewoon bij iets van fondant.

Kun je crisco/trex ook door je fondant kneden zodat het soepeler wordt en wat minder snel uitdroogt/rafelt aan de zijkantjes?

Re: Crisco / trex

Als fondant rafelt als het uit de sugargun komt, dan moet je het wat meer doorkneden, zodat het een beetje warm wordt.

Op je andere vraag weet ik geen antwoord. Ik gebruik namelijk marsepein en dat rafelt sowieso minder snel als fondant

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

dat doe ik wel in ieder geval, het glijdt soepeler ook bij het uitknijpen. en het breekt minder snel bij het bewerken ervan. ik denk dat als je iets wilt wat los moet staan of van de taart af moet staan, je het dan niet moet gebruiken, ik gebruik overigens blank plantaardig frituurvet. ooit 1 blok gekocht. kost geen drol. ff met je vingers een klein stukje door een rolletje kneden en in de sugargun proppen...

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

4

Bedankt voor jullie antwoorden!

Brenda, is er een reden dat je het beter niet 'los' kan van de taart? Ben erg benieuwd :D

5

nee ik denk gewoon dat het dan te slap blijft en inzakt (probeer logisch te redeneren(blijft moeilijk :D), je moet er dan juist tylose doorheen doen om het harder te maken

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

6

Ja, dat is natuurlijk ook zo! Het lijkt me heel geschikt om van die hangrandjes te maken die je aan de zijkanten van je taart drapeert zeg maar.. Ben ik nog te volgen? :D

7

jep, zat ik ook aan te denken. ik doe het ook wel eens om de lijntjes te maken die ik om uitgestoken letters leg.

8

Ja lijkt me ook erg mooi. En het zal er ook een stuk soepeler doorheen gaan denk ik. Ik heb gisteren het smalste rondje van de sugargun gebruikt met fondant en dat ging voor geen meter. Terwijl die volgens mij bij uitstek geschikt is om mooie lijntjes te maken om letters of puzzelplaatjes.

9

ja die bedoel ik ook, beetje vet erdoor en je "poept" (volgens mijn kids) hem er zo doorheen

10

Haha ;)