1

Onderwerp: vraag over taart

Hallo Allemaal,

Dit is mijn eerste bericht, dus ik zal me later, in de juiste rubriek, voorstellen.
Allereerst mijn vraag:

Binnenkort vieren wij (ik en mijn familie) een verjaardag en dan wel in een Centerparcs huisje.
Voor deze gelegenheid wil ik een stapeltaart maken (mijn eerste) en deze naar het huisje vervoeren (een reis van 2,5 uur in de trein!!), ik heb begrepen dat dit vrij tricky kan zijn en dat je goed op de vulling, bekleding en de manier van vervoeren moet letten, na lang lezen heb ik de volgende manier bedacht en graag hoor ik van jullie of dit nog minder risicovol kan.

Het weekend van tevoren maak ik de taarten, bekleed ze en verpak elke taart in plasticfolie waarna ze in de vriezer gaan, de week daarop haal ik ze de avond voor de reis uit de vriezer en stop ze in de koelkast (met plastic en al). De volgende morgen stop ik ze (in hetzelfde plastic) in taartdozen met daarin koelelementen (ik weet het weer nog niet) en in het huisje gaan ze weer de koelkast in. De versiering gaat los mee en als vulling dacht ik aan citroenpudding (instant of uit het koelvak) om schiften enz. te voorkomen. Ik wil geen botercreme gebruiken om de fondant ''vast te plakken'' maar weet geen substituut hiervoor (iemand een tip?)

Kan dit zo of kan ik maar beter helemaal van het idee afzien?

Bedankt alvast!

2

Re: vraag over taart

als substituut voor botercreme kun je jam gebruiken.

koelelementen lijken me een goed plan, en de versiering los mee ook.
ik vind alleen het plasticfolie als een slecht plan klinken, volgens mij gaat dat onwijs plakken...! maar ik heb het zelf nooit gedaan dus geen gebruikservaring, maar ik heb ook nog niet echt gehoord van anderen die het wel gedaan hebben... wat is er mis met gewoon een doos gebruiken :P ?

3

Hallo Pia,

Net nieuw en dan al zoveel vragen ;)! Welkom!

Ik zou de taarten bekleden en dan in een ruime plastic zak in de vriezer bewaren, een 'zachte' taart inpakken met folie lijkt me erg moeilijk, ik heb er nogmaal al moeite mee, blijft altijd plakken.
Ook zou ik ze bevroren meenemen, scheelt koelelementen meesjouwen. Maar dat ligt aan wanneer je de taart gaat aansnijden. Voor de volgende dag zou het genoeg ontdooid zijn. Ook lijkt mij een 'diepvriestaart' wat beter beschermd tegen evt. botsen e.d.
Waarom wil je geen botercreme gebruiken, dit is zowat de enige vulling die buiten de koelkast goed blijft en je kunt er lekkere smaakjes aan toevoegen. Ik denk dat je met een citroenvulling uit het koelvak meer kans hebt op bederf. En bij instant pudding moet je ook vaak melk toevoegen = bederfelijk en je fondant/marsepein gaat smelten.
Misschien kun je het biscuit een klein beetje benevelen met de plantenspuit, aan (heel weinig) water blijft het ook plakken.
Botercreme heeft ook als functie dat je taarten mooi glas worden, zonder ben ik bang dat je taart heel hobbelig wordt of je bent een natuurtalent in het strak bakken zeg maar :D.

Succes!!!

4

Niet in folie maar in een pedaalemmerzak.
Zak er direct na het uit de vriezer halen afhalen, in een doos overdoen.
Zo ook meenemen.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

5

Bedankt voor de reacties!!

Wat betreft folie; ik had ergens gelezen dat het zweten zou voorkomen, maar kan me eigenlijk wel bedenken dat het juist erger wordt zo :-D

Botercreme vind ik zelf niet zo geweldig, maar ik ben nog niet zo'n strakke bakker (wat bijschaven en bijsnijden helpt bij mij altijd hahaha)
Welke vulling zou ik kunnen gebruiken, gewoon vlaaivulling ofzoiets?

Het is dus niet erg dat de taart (weliswaar bevroren) zo in de doos, in de trein meegaat? dat scheelt wel weer heel veel gedoe!