1

Onderwerp: nieuw en kan geen bicuitbodem bakken! Help!

Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen; Ik ben Anneke, getrouwd met Klaas-Jan,  moeder van 2 kinderen. De oudste is ruim 14 maanden en de jongste 4 weken.
Sinds kort bak ik mijn eigen taarten en ik heb deze site ontdekt. Ik heb al veel ideeen opgedaan, maar niet alles lukt me evengoed.
Mijn grootste probleem is het bakken van de biscuitbodem. Ik mix altijd heel erg lang. Zeker 10 minuten. Vervolgens mix ik nog 2 minuten op de laagste stand. Maar meestal zakt het midden in en dat wordt dan een hele kleffe, vieze bende.
Ik vroeg me af of dat kan liggen aan de oven. Ik heb een losse combi-oven. Met in het midden een draaiplateau. Wie heeft er goede tips?
Ik heb de afgelopen keer mascovisch gebak gebruikt voor de taarten en die lukten wel. Alleen vind ik dat te machtig.

2

Re: nieuw en kan geen bicuitbodem bakken! Help!

Welkom Anneke,
Na mij zullen een heleboel mensen je nog wel afraden om hier te komen vanwege de verslaving enzo. Ik zal me even beperken tot een antwoord.  ;)
Als je mixt dan is 10 minuten het minimum hoor, ik mix wel 13-15 minuten. En niet als laatste nog op lage toeren want dan sla je juist de lucht er weer uit.
Als na het bakken het midden inzakt dan is dat heel simpel: te kort gebakken en dus niet gaar. Een gemiddelde 24 of 26 cm taart gaat er bij mij minstens 35 minuten in. En afhankelijk van je oven kan dat zelfs nog langer worden. Soms zakt ie bij mij ook nog in en dan doe ik hem heel snel (binnen 1 minuut, anders heeft het geen nut meer) terug in de oven voor meer dan 6-8 minuten.
Met iedere oven moet het lukken, het is alleen altijd even zoeken naar de juiste temperatuur en tijd.
Succes!

3

Dank je wel voor het snelle antwoord!

En verslaafd ben ik al... Ik heb alleen nog niet de juiste materialen om zulke geweldige taarten te maken. En verder zoek ik steeds naar een reden om een taart te bakken. Dat begon al bij de verjaardag van mijn zoon. En later na de geboorte van mijn dochter was een reden ook snel gevonden. Verder heb ik voor mijn moeder een taart gemaakt om haar te bedanken voor de kraamweek. En nu ga ik voor mijn man en schoonzus een taart bakken. En in dit forum ben ik al druk op zoek naar ideeen.
Want het is vreselijk leuk om te doen!

4

Haha, reken er maar op dat je binnen de kortste keren gaat verlangen naar allerlei hulpmiddelen, gereedschappen enzovoorts! (inmiddels gebruik ik als man nu zelfs vaker een mixer dan een boormachine)
En voor ik het nu weer vergeet, nog gefeliciteerd met de geboorte!

Werk je trouwens met de "kant en klare" biscuitmix of met een basisrecept met eieren, suiker, bloem enzo?

5

ja die ken ik heb een verlanglijstje daar kan inge straks van op vakantie....hahahahaha Ik gebruik het recept van jimmy voor mijn kapsels en ik moet zeggen ......nog nooit mislukt dus wat mij betreft een top recept!!!! Jimmy bedankt nog!!!!

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

6

Dankjewel voor 't complimentje Rianne!
Anneke, een kapsel is een andere naam voor de binnenkant van de taart...
Het recept staat geloof ik al hier ergens op het forum!

Oja, hierzo: Klik hier.

7

Bedankt Jimmy,

ik heb nu het recept van de site geprobeerd en in de oven zitten. Ben benieuwd hoe dat gaat. Ik heb eerder eens een ander recept geprobeerd maar wist toen nog niet dat ik zo lang moest mixen en ik heb ook 3x de mix van de webshop geprobeerd maar in tegenstelling tot wat anderen zeggen mislukte die van mij wel steeds... :S
Ik zal de volgende keer die van jou eens proberen.
Ik heb zelf 6 jaar bij een bakker gewerkt op zaterdag. En dan nog wel bij de winkel waar ze het banket verzorgden, dus ik denk dat daar mijn taartenliefde wel vandaan is gekomen. En ik heb altijd gewild dat ik ook zo kon bakken. Ik ga mijn best doen om het echt goed te leren en dan komt het gereedschap vanzelf.
De term kapsel kende ik inderdaad van de bakker

8

Hoi Anneke,

Wat vervelend dat de mix mislukt zeg! Dat hoor ik echt heel zelden. Even wat vraagjes: wat voor mixer en wat voor haken gebruik je. De oven, je schrijft dat je een combi oven hebt, kan die op "normale" ovenstand of is het hete lucht (je ziet, dáár heb ik nu weer minder verstand van ;)). Hoe groot is de taartvorm die je erin zet en hoe hoog staat je oven in temperatuur. Komt de taart wel omhoog (rijzen) en zakt hij in nadat je hem uit de oven haalt of daarvoor al?

Even wat tips:

Mix inderdaad lang genoeg, beter 12 minuten dan 10, maar 10 kan op zich wel. Mix met een hand of stanmixer met de slagroom haken (die ronde) dus niet de deeghaken (die spiralen). Mix niet met een staafmixer, dat heeft geen zin, je krijgt de mix dan niet goed. Gebruik je eieren op kamertemperatuur.

Doe het beslag in de vorm en dan in de oven. De temperatuur van de oven kun je in 3 stappen opschroeven tot het eind. Voorbeeld: 13  minuten op 150 graden, 13 minuten op 165 graden en 13 minuten op 175-180 graden. Voel ALTIJD aan de bovenkant van je taart of hij veerkracht heeft. Voel je nog lucht, laat de taart dan nog een paar minuten staan in de warme oven (aan laten dus!) en controleer steeds weer net zolang tot hij wel gaar is.

Ik hoop dat je hier alvast iets aan hebt!

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

9

Hoi Inge,

Het is niet vreselijk erg dat de mix mislukte. Ik moet gewoon ontdekken hoe ik het allemaal moet doen. Ik denk dat mijn oven het grootste probleem is.

Ik gebruik een handmixer met inderdaad de slagroomhaken. Ik heb er een turboknop opzitten en die houd ik tijdens het mixen ingedrukt.
De oven is een heteluchtoven. Ik had m altijd op 180 graden staan en nu heb ik m hoger gezet. de vorige probeersels waren in 45 minuten (in het midden) niet gaar.
De taartvorm is meestal 24 of 26 cm. de taart kwam wel omhoog, maar als ik m eruit haalde en met een prikker erin prikte dan stortte 'ie in. En ik heb het nooit voor 45 minuten gecontroleerd.

Maar ik zal je tips gebruiken. Vooral ook die van het controleren van de veerkracht. Dan hoef ik er eerst niet in te prikken.

Bedankt.
Ik zal stug doorgaan met het oefenen op het kapsel. En als ik weer een bestelling doe bij de webshop zal ik ook weer eens de mix proberen.

10

HOERA!!!:Y:Y:Y

Het is me uiteindelijk gelukt!
1 van de belangrijkste oplossingen: Mijn oven moet gewoon op 200 graden staan en dan 45 minuten erin.
verder heb ik jullie tips hier en daar kunnen gebruiken en nu is eindelijk mijn eerste kapsel goed gelukt!

Dank dank!

11

leuk dat het nu toch gelukt is. ik vond het ook moeilijk om een goed kapsel te krijgen, en als het eenmaal is gelukt, dan verzin je voor alles wel een taart. veel succes en vooral plezier met het taarten bakken en maken

12

Hoi Anneke,

Ik heb ook een combi-oven en daarin is het mij nooit gelukt om een taart te bakken.
De zijkanten worden een beetje hard en in het midden is het niet gaar. Bakken is heel moeilijk hierin.

13

Hoi Oema,

Ik zie nu je berichtje pas, maar ik zie dat bij jou de bodem ook steeds mislukt.
Ik moet zeggen dat het me inmiddels wel is gelukt. Ik heb 'm nu op 200 graden staan en dan zeker 45 minuten.
Ik had geen tijd om een oventhermometer te halen. Maar wellicht is het een idee om eens te kijken hoe heet de oven nu daadwerkelijk wordt.
een andere tip die ik ergens gelezen heb: doe eens een bloemnagel in het midden van de taart. Dat werkt ook wel.
Bij mij gaat het nu niet meer mis.:):)

14

vreemd ik heb ook een combi oven en bij komt de biscuit fantastisch uit de over. Ik gebruik wel de mix van de webshop want die is echt fantastisch :-)
Ik zet hem op hetelucht en doe dan eerst een kwartier op 150 en dan 15 minuten op 160 en dan 15 minuten op 175 graden geloof ik. Dan voelen of hij veert (99 van de 100 keer wel) en klaar..
Veel succes de komende taarten

veel plezier nog vandaag, groetjes Mariëlle

15

Laatst heb ik een aantal nieuwe pakken mix van de webshop besteld. En nu had ik eindelijk tijd om er 1 taart mee te bakken. En ik moet zeggen hij is supergoed gelukt. Dankzij alle tips en dankzij de mix is hij prachtig hoog geworden!
Nu nooit meer iets anders dan de mix ben ik bang!! ;)