1

Onderwerp: Strik wil niet?

Iemand misschien tips? Ik wilde een strik maken voor op mijn eigen verjaardagsstapeltaart. Ik had niet zo heel veel van de blauwe kleur die ik nodig had, maar ik kon toch nog 9 lussen maken. Er zat ook al tylose door, maar de lussen zakten helemaal in toen ik er een strik van maakte. Ik heb er nog wat keukenpapier onder gedaan, maar dat hielp niets. Ook de lus in het midden bleef niet netjes rechtop en knapte ook nog :(
Wie heeft nog meer tips voor mij om het goed te krijgen? Ik heb het toch gedaan zoals op tartacadabra wordt beschreven.

Wat heb ik fout gedaan?????
Ik vind het wel jammer want ik wilde graag een foto van een taart met strik voor op mijn album, zodat mensen kunnen zien dat dat ook kan. Nu is het alleen maar een stapel.

Ik zal de foto vanavond nog wel even in de parade zetten, ik hoop niet dat het nou al te kaal lijkt :nooo

Re: Strik wil niet?

Heb je de lussen wel goed laten drogen?

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

3

De lussen hebben een nacht gedroogd. Toen ik ze wilde verwerken tot een strik waren ze goed hard. Maar toen ik er een strik van wilde maken zakten ze naar beneden, net of ze te zwaar waren. Vooral de tweede laag lussen. Het was echt zo'n uitgezakte strik :(

Dan begrijp ik het niet want als je precies heb gedaan als op de site stond moet het toch goed gaan. Dus ik snap niet wat je verkeerd heb gedaan. Ik kan geen rede vinden waarom jou strik in elkaar zakt. Mischien iemand anders een idee

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

5

Ik zag net een taart in de parade en die had meer lussen. Onderste laag 6, en dan 5 en dan 1 in het midden. Ik had niet genoeg blauw meer en ik had dus onderste laag 5 en dan 4 en 1 in het midden. Misschien te weinig lussen dan?? Kon de tweede laag misschien niet goed steunen op onderste laag?

Nee, moet kunnen met 9 lussen hoor. Heb je de fondant/marsepein misschien niet dun genoeg uitgerold? Dat ze wat zwaar waren bedoel ik..
Wel balen zeg!

Groetjes Renske

7

Ik dacht ook meteen aan te dikke lussen...

Ik laat mijn lussen vaak ook wel een aantal dagen drogen.

8

Misschien wel te dikke lussen ja!
Want mijn fondant was erg stug geworden door de tylose. Ik had een week geleden al de tylose erdoor gedaan omdat ik anders bang was dat ik het zou vergeten.
En ik kon het niet zo makkelijk verwerken en uitrollen inderdaad, dus wel wat dik ja.

Nou ja, ik probeer het een andere keer weer!
En bedankt allemaal voor het reageren!!!!!

9

Hoi Renate,

Ik denk zelf dat je je fondant niet lang genoeg hebt gekneedt. Je kan fondant met tylose best een paar maanden bewaren, maar als je het gaat gebruiken moet je het net zo lang kneden totdat je fondant net op kauwgom gaat lijken. Op dat moment doet de tylose pas zijn werk. Zeker weten dat je strik dan blijft staan hoor !!!!

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

10

Dank je voor de tip Wietske!

Dat heb ik inderdaad niet gedaaan, zal er de volgende keer aan denken!

11

Ik heb hetzelfde probleem geloof ik. Maar dan met marsepein. Ik heb t goed laten rusten, kheb goed gekneed, maar niet tot het kauwgom werd. Ze liggen nu al 2 nachten te drogen en worden niet hard. Heb ik nog enige kans op slagen of moet ik opnieuw beginnen en dan verder doorkneden tot het kauwgom word?

Mocht ik opnieuw moeten beginnen, moet ik het dan zo ver doorkneden tot het kauwgom word en dan 2 uur laten rusten voordat ik de lussen kan gaan snijden?

Hellup!?

Mmm das pas lekker!

12

Ik heb het opnieuw gedaan, twas net kaugom.
2 uur gewacht 1 randje erop geplakt nu weer 2 uur wachten voor het volgende randje maar wanneer begint het hard te worden, want ik merk er nog nix van....

Mmm das pas lekker!

13

mamandy77 schreef:

Ik heb het opnieuw gedaan, twas net kaugom.
2 uur gewacht 1 randje erop geplakt nu weer 2 uur wachten voor het volgende randje maar wanneer begint het hard te worden, want ik merk er nog nix van....

Nu 24 uer verder, nog steeds geen harde(re) marsepein
Ik laat het hierbij en ga het met de fondant proberen, duimen jullie mee?
Op naar poging 3, hopen dat het zondag wel genoeg uitgehard is...

Mmm das pas lekker!

14

Hoe bewaar je hem?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

15

Na het mixen luchtdicht. De strikken in de openlucht.

Mmm das pas lekker!

16

Ja, dat is toch wel goed... raar hoor.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

17

Je kan altijd je lussen nog even in de oven zetten als ze niet drogen.
50/60 graden en de ovendeur op een kiertje.

"Ik maak nou eenmaal graag strikken" 
Groetjes, KARIN  www.taartvankarin.nl

18

Fondant is al flink aant drogen! 2 sliertjes zitten er ook al op. Marsepein doe ik dus nooit meer voor een strik!

Mmm das pas lekker!

19

Wordt het fondant/marsepein bij het drogen in de oven niet te warm bij 50 graden? Hoe warmer het is, hoe slapper de marsepein/fondant, toch? En dan in de oven op de hetelucht-stand of de gewone stand?

20 Laatst bewerkt door Kaatje E. (02-09-2008 19:17)

Sorry voor de late reactie, maar ik was vandaag de stad (nou ja.... Den Helder) uit.

Nee hoor je lussen worden juist prachtig hard in de oven. Het gaat niet om de warmte, maar om het vocht dat verdampt.
Wel laat ik altijd de deur op een kiertje staan. Zelf heb ik een heteluchtoven, maar ik denk niet dat dat iets uitmaakt.

"Ik maak nou eenmaal graag strikken" 
Groetjes, KARIN  www.taartvankarin.nl

21 Laatst bewerkt door Hester (02-09-2008 22:34)

Bedankt voor je reactie Kaatje E. Ik ga deze week nog proberen om een strik (m'n tweede strik, nadat ik strik 1 aan de hond gegeven heb omdat hij was ingezakt) te maken. ;)