1 Laatst bewerkt door Car (01-08-2008 21:06)

Onderwerp: Stapeltaart vierkant

Hoi allemaal!

Het is echt h

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

2

Re: Stapeltaart vierkant

ik weet niet hoeveel lagen het er uiteindelijk worden maar je zou een tussenweg kunnen nemen...voor de helft stapelen en dan op locatie af maken. dus als je bijvoorbeeld een stapeltaart met 4 lagen maakt de onderste twee gestapeld en de bovenste twee gestapeld zo los van elkaar vervoeren en op locatie de twee helften op elkaar? de cakedrums lijken me een beetje te dik om tussen de taarten te doen..ik denk wel dat het mogelijk is alleen zal het dan meer een taart op een (zelfgemaakte) standaard lijken.. ik denk persoonlijk dat de dunne kartonnetjes prima houden hoor..je kan er 2 op elkaar plakken (de vetvrije kant naar buiten) dan zijn ze net iets steviger..je kan ook  cakeboards van 4 mm gebruiken voor ertussen.

groetjes samira
mijn taartjes

3

Ik heb het ook nog nooit gedaan. Maar ik denk het volgende.
Een uur is heel kort. Als je uitgaat van 3 of 4 laags. Zou je er 2 kunnen stapelen en dan de andere op kunnen zetten. Dat scheelt tijd. Je moet het tenslotte ook nog de randen netjes afwerken. Als je de taarten op elkaar zet.
Een drielaags taart heb ik wel gedaan (rond en topsy turvy). Ik heb toen houten stokjes gebruikt. Dat ging gewoon goed.
Ik kan je helaas niet verder helpen.
Heel veel succes met al je werkzaamheden! Het gaat vast helemaal goedkomen

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

4

Cakedrums kunnen prima hoor, die zie je vaak bij Engelse taarten, met een mooi lintje errond. Ik denk ook aan stapeltjes maken van 2 en dan op locatie compleet maken. Een vierkante stapel heb ik nog niet gemaakt (nou ja, alleen van piepschuim dus geen versteviging nodig :D )maar wel verschillende ronde. Onderschat het gewicht van grote taarten niet, is mijn ervaring. je hebt echt wel stevige kartonnetjes nodig.....Misschien moet je even de taart van Saskia opzoeken (Dutch Decorator)...Ze heeft laatst een heel grote, zware stapeltaart gemaakt en heeft daar beschreven hoe ze dat heeft gedaan...

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

5

Ik heb het even voor je opgezocht:

dutchdecorator schreef:

Over het stutten,

De maten inderdaad riteke 35 tot 15 cm.
Ik stut the american way.
of te wel karton(o.i.d) en cake dowelrods van wilton.
de onderste staat op een drum de tweede op een 4mm drum(even groot als de taart)
de derde op een wilton cakeboard(voedselveilig golfkarton)
de vierde en vijfde op een hollands dun taartkarton.
de onderste heeft 6 deuvels de tweede,derde  vier en de vierde drie het paartje word door ordinaire rietjes ondersteund.

de kartons heb ik aangepast aan het gewicht wat het moet dragen in amerika nemen ze dan meerdere lagen golfkarton waarbij ze de streepjes steeds 180 graden draaien om extra stevigheid te krijgen.
het voordeel van het wilton karton is dat het niet zo buigt onze kartonnetjes zijn vaak zo slap waardoor je meer kans op zakken hebt.
mijn taarten staan altijd een nachtje in de koelkast met de marsefond er al op zo kan de marsefond een beetje uitharden en stevig worden waardoor de taart wat meer draagvermogen heeft.

de deuvels lopen van onder naar boven steeds meer naar binnen ik heb altijd geleerd ze ongeveer 5 cm van de buitenrand te plaatsen.zo krijg je in de taart een stellage in driehoekvorm(net als de pillar and plate constructies van wilton maar dan binnen in de taart).

nou dat was het wel zo'n beetje hij stond als een huis en zal nu wel op zijn ben benieuwd hoe ze hem vonden.

bedankt voor alle leuke reacties.
nu nog even een 60pers kasteel en een voetbal taart en de week erna nog een 200 pers bruiloft.
dan op vakantie en even niets behalve piffertjes bakken.

groet,
Saskia

En dan toch ook maar even de foto erbij: (mag wel he, Saskia?)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EPBVYKAT.jpg

Groetjes en succes! Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

6

Bedankt voor de tips allemaal, dat verhaal van Saskia helpt ook!
Ik denk dat het drie lagen worden, voor 55 personen moet dat vast wel genoeg zijn.
Nou ja, even uitrekenen nog :-)
Twee lagen stapelen en de derde op locatie klinkt wel goed inderdaad.
Bedankt hoor!!!!!

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

7

Ook voor is het lang geleden dat ik van me liet horen in dit forum maar ook ik kijk regelmatig om even bij te leren of te genieten van al die prachtige taarten die hier voorbij komen (en dus weer zin hebben om te gaan bakken :))

Ik las dit draadje en ook ik had nog een vraag hierover want...ik ga mijn 1e bruidstaart maken. Tis voor een kleine bruiloft (is ook mijn cadeau voor hun...hebben geen geld en leek me heel leuk en praktisch). Ik maak 3 ronde lagen op elkaar. Ik denk aan 20cm 24 cm en 28 cm (en dan in de juiste volgorde hihi).

Ik  heb dus ooit van die dowel rods gekocht en in de kast staan dus ik wou deze graag gaan gebruiken.
Hoe gebruik je dit in vredesnaam...ik weet dat ik ze moet afzagen...ik neem aan dat hij iets boven de taart moet uitkomen om de volgende erop te zetten maar doe je dat dan ook met taart nummer 3?

Heeft iemand hier ervaring mee,  ben heel benieuwd :).

groetjes Marijke

8

marijma schreef:

Ook voor is het lang geleden dat ik van me liet horen in dit forum maar ook ik kijk regelmatig om even bij te leren of te genieten van al die prachtige taarten die hier voorbij komen (en dus weer zin hebben om te gaan bakken :))

Ik las dit draadje en ook ik had nog een vraag hierover want...ik ga mijn 1e bruidstaart maken. Tis voor een kleine bruiloft (is ook mijn cadeau voor hun...hebben geen geld en leek me heel leuk en praktisch). Ik maak 3 ronde lagen op elkaar. Ik denk aan 20cm 24 cm en 28 cm (en dan in de juiste volgorde hihi).

Ik  heb dus ooit van die dowel rods gekocht en in de kast staan dus ik wou deze graag gaan gebruiken.
Hoe gebruik je dit in vredesnaam...ik weet dat ik ze moet afzagen...ik neem aan dat hij iets boven de taart moet uitkomen om de volgende erop te zetten maar doe je dat dan ook met taart nummer 3?

Heeft iemand hier ervaring mee,  ben heel benieuwd :).

groetjes Marijke

je stopt de dowel rods in de onderste twee taarten de bovenste taart van 20cm hoeft niks in aangezien daar verder niets op komt (tenzij je er een bruidstopper of iets dergelijsk op wil zetten wat best zwaar kan zijn) dan zou je ter ondersteuning daarvan wel eventueel dowel rods kunnen gebruiken.

groetjes samira
mijn taartjes

9

Dank je Samira.
Wat ik me nog wel afvroeg is...moeten de dowels helemaal in 1 taart zitten om moet er een stukje bovenuit steken om daar de volgende taart erop te leggen....

groetjes Marijke