1

Onderwerp: m'n eerste taart! :(

Hoi allemaal,
Vandaag was het dan zover, ik heb mijn eerste taart gemaakt. Heel enthousiast ging ik aan de slag. Ik heb een biscuit mix gemaakt, aardbei/botercreme vulling en mmf als bekleding. De botercreme en de vulling was aardig, maar... als de cake niet lukt, dan is de hele taart 3x niks!
Ik heb de oven voorverwarmd op 140 graden, en heb toen om de 15 minuten de oven wat hoger gezet tot ik op 180 graden kwam. Bij elkaar zat hij +- 45 min in de oven.
Omdat ik wat in de knoei zat met de mmf (plakken etc) vergat ik de tijd en toen mijn oven ging piepen (wekker) was ik te laat. Mijn cake was wat aangebrand en hij was aan 1 kant totaal ingezakt. Balen!
Ik dacht even om de cake weg te gooien, maar heb hem toch maar afgemaakt. Kreeg complimenten van m'n vriend dat hij er leuk uitzag, maar lekker was hij niet en dan met name de cake :)
Ach, ik ga het van de week nog eens proberen en dan zal ik wel de oven goed in de gaten houden. Als jullie nog tips hebben voor mijn tweede taart, heel graag!

Re: m'n eerste taart! :(

Iedereen heeft toch zn eigen manier, ik zet de oven op 160 graden en na 30 min komt hij er perfect uit, sommige wisselen met de tempratuur, ik denk dat je het gewoon moet proberen en je eigen manier zien te vinden.

veel succes

De oven heb ik ook gewoon op 160 graden voorverwarmt

Hoi,

De aanhouder wint hoor! Gewoon blijven proberen. Je kunt ook met taartbodems van de supermarkt je eigen taart maken, dan hoef je niet al je energie in het bakken te stoppen en kun je meteen beginnen met vullen en decoreren.
Bij de A&H verkopen ze deze per 3 verpakt en zijn er in chocoladesmaak en gewone smaak.
Succes!

5

Hey die heb ik nog niet gezien, terwijl we toch een AH XL hebben zitten, maar misschien zoek ik op de verkeerde plek, waar liggen die kant en klare?

groetjes Daantje

6

Gewoon nog een keer proberen! Zelf bakken is echt het lekkerste en het leukste!

Ik verwarm de oven voor op 150 graden. En wanneer het beslag is gerezen en het wat zoettig gaat ruiken in de woonkamer, zet ik de temperatuur hoger.
Zo heeft ieder zijn maniertjes. Gewoon lekker nog een keer bakken.

Daantje2076 schreef:

Hey die heb ik nog niet gezien, terwijl we toch een AH XL hebben zitten, maar misschien zoek ik op de verkeerde plek, waar liggen die kant en klare?

De kant en klare liggen bij de bakafdeling bij de Oetkerproducten etc.
Ik bak ook meestal zelf, maar soms is het wel makkelijk om het op deze manier te doen!

8

Hallootjes,

Dat is inderdaad een goed idee van je Saskia, als je idd niet zoveel tijd hebt. Ik zal eens kijken of de AH ze hier ook heeft. Ik ben vandaag maar weer aan de slag gegaan met de biscuit mix, nu een kleinere bakvorm (18cm) en so far so good. En ik zal zeker niet opgeven :D daarvoor is het te leuk, niet waar?
Ik hou jullie op de hoogte over hoe deze is gegaan!

Ik bak mijn biscuit op een constante temperatuur van 160 graden(in een heteluchtoven) en dan gaat  't goed.

Groetjes Miranda

10

Hoi Miranda,
Ik heb hem nu idd ook op 160 graden en ik heb een elektrische oven. Oeh duimen dat het goed gaat, en anders kom ik wel een les taart bakken bij je doen, zie dat je ook in breda woont ;)

11

Ik warm mijn  combi oven nooit voor en bak gewoon op 175 graden zonder temperatuur te veranderen enzo. Mijn kapsels zijn altijd goed en zien er mooi uit.

12

Aha, zo zie ik maar weer hoe verschillend elke oven is. Ik zal even moeten uitvissen hoe of wat ik met mijn oven moet doen. Maar... de taart is klaar en hij is iets te donker aan de bovenkant, maar de binnenkant is nu wel hoe het wezen moet! Lekker gebak is het, maar hoort hij zo zwaar te zijn? Ik dacht namelijk dat het een luchtige taart was... of ik heb iets verkeerds gedaan? Nou ik denk dat ik bij de volgende keer mijn rooster 1 naar beneden doe en weer op 160 graden ga proberen. Zo kom ik er wel geloof ik.