1

Onderwerp: SPOED: bovenkant kapsel blijft klef

De bovenkant van mijn kapsel blijft na het bakken heel klef, ik snap er helemaal niets van. Ik haal hem mooi "droog" uit de oven maar tijdens het afkoelen wordt de bovenkant (de uiteindelijke onderkant als de taart klaar is) helemaal klef. Dat is de kant waarop hij op het rooster staat en als ik hem dan van het rooster haal als hij afgekoeld is, kleeft die kant dus vast (waardoor ik steeds taarten zonder "bodem" heb).

Ik gebruik de mix van de webshop, heb al verschillende oventemperaturen geprobeerd maar tot nu toe zonder succes.

Nu ben ik bezig met een bruidstaart (voor morgen) en zo wil ik hem eigenlijk niet afleveren (al zullen ze het niet merken lijkt me). Ik wil nu maar snel een nieuwe bakken, maar ik weet niet hoe ik dit kan voorkomen. Wie kan helpen?

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

2

Re: SPOED: bovenkant kapsel blijft klef

Het gebeurd wel eens bij mij! Het is een hel raar laagje dat lijkt alsof het niet gaar is en heel plakkerig is. Ik haal het er dan af en vervolgens gebruik ik de biscuit gewoon hoor. Niks mis mee.

Waar het precies aan ligt weet ik eigenlijk niet, want ik doe altijd hetzelfde en soms overkomt het mij dan ook weer.
Maar met de smaak is niks mis mee hoor, dus gewoon gebruiken.

zou het er mee kunnen te maken hebben dat de taart misschien te hoog in de oven staat??  t is maar n hersenspinsel hoor...

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Dat denk ik niet, want dan zou het altijd moeten gebeuren lijkt me.
En in het midden de oven istoch zeke rneit te hoog.
Denk zelf eerder aan toch niet helemaal gaar ofzo, of teveel bakspray?
Blijft een raadsel.

5

Ik heb dat echt bijna altijd gewoon, snap er ook helemaal niks van :S :S
Hij komt er ook mooi, hoog en droog uit, maar als ik hem dan laat staan
(meestal 's nachts) om af te koelen en ik wil hem de volgende dag op het
defnitieve onderbord verplaatsen, blijft de hele onderkant (de eigenlijke bovenkant dus) compleet vastplakken!!
Hier zie je dan wel niks van.. maar vind het wel irritant af en toe :S

ik heb dat wat marjolijn beschrijft ook wel eens, dat ie de dag daarna een beetje klef is, maar dan zet ik m nog even 5 minuten in de oven, en hops! hij is niet meer klef!

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

7

Ik ben blij dat ik niet de enige ben :). Maar terug in de oven is geen optie aangezien de hele bovenkant foetsie is, die blijft namelijk in zijn geheel aan het taartrooster kleven en is er niet netjes af te krijgen.
Ik zal het de volgende keer toch eens eens net onder het midden proberen, misschien dat dat wel werkt. Ik zal het wel laten weten als dat zo is, maar ondertussen hoop ik nog op een "gouden tip" hier!

www.detaartentantes.nl

8

Ik heb dr ook wel eens last van....

Ik gebruik wel bak spray en heb ook wel eens gedacht dat dat misschien in de taart trekt en bij het afkoelen naar beneden zakt :S

9

ja nu je het zegt dat heb ik ook wel eens.....

misschien een vraagje aan de webshop waard??

greetsz KiT

er is altijd wel een reden voor taart

10

Ik had daar ook last van, toen ik dat aan Marianne vertelde, gaf zij de volgende tip:

Taart rooster, daarop een theedoek en daarop suiker. je taart er op storten en aflaten koelen.

Ik heb er geen last meer van.

Natascha

Groetjes Natascha

11

Door de warmte wordt je onderkant gewoon weer wat natter, kleffer dus. En nat kapsel plakt. Het is volgens mij gewoon een soort condens, de warmte die er af komt.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

12

Storten op een met suiker bestrooide theedoek! Hoeft helemaal geen rooster onder hoor.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

13

Carin schreef:

Storten op een met suiker bestrooide theedoek! Hoeft helemaal geen rooster onder hoor.

Ok, weer wat geleerd.

Natascha

Groetjes Natascha

14

Ja ik snap dat je dan het plakken aan het rooster tegen gaat maar dat is eigenlijk niet het grootste probleem (bij mij dan) het is meer dat de hele bodem klef wordt en vraag me af of die suiker dat dan ook tegen gaat ???

15

:Y Suiker neemt vocht op.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

16

Mooie tip, ik  had dit ook steeds met de webmix. Verder erg goed over te spreken, maar ik had het met zelf ingredienten mixen nooit en nu vaak dat er toch hele dingen afvielen zodra ik de bodem eraf haalde (gebruik meestal springvorm).

17

Als ik mijn gebakken biscuit op een rooster zet om af te koelen draai ik em een paar keer een kwart slag (om de 5-10 min). Dan blijft hij niet op een vaste plek staan en krijg je aan de onderkant een ruit motief en plakt hij ook niet vast.

Misschien een oplossing voor je?

succes ermee

Ik heb dat ook altijd, dus ik ga die tip met de handdoek en de suiker maar eens een keertje uitproberen.
Bedankt!

19

Tascha schreef:
Carin schreef:

Ok, weer wat geleerd.

Natascha

Ik doe het zonder rooster hoor?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

20 Laatst bewerkt door kiwi (20-06-2008 14:11)

Ik laat het ook wel afkoelen op een stuk bakpapier. De bolle kant naar beneden, zo wordt die dan ook weer wat platter. En blijft niet plakken.

21

Marianne schreef:
Tascha schreef:
Carin schreef:

Ok, weer wat geleerd.

Natascha

Ik doe het zonder rooster hoor?

Sorry Marianne, ik had begrepen met rooster.

Groetjes Natascha

22 Laatst bewerkt door Ikkie (20-06-2008 19:39)

Ik laat de taart eerst even wat afkoelen
zo'n 10 minuten.

Dan uit de vorm op een rooster met theedoek

nergens last van

maar ik gebruik ook wel bakspray en natuurlijk ook de mix van de webshop

cateren is ook gebakjes maken :)

23

Ik mag de komende week nog heel wat kapsels bakken, dus ik ga maar eens beginnen met de theedoek-methode :). Ik hoop echt dat dat de oplossing is, ik zal het hier nog wel even laten weten!

www.detaartentantes.nl

24

ik laat m'n kapsels gewoon grotendeels afkoelen in de oven in de vorm. Na een half uur haal ik 'm uit even uit de vorm, zodat tie gewoon los is (gebruik springvormen)
Daarna gaat tie terug in de vorm, en als het kapsel helemaal koud is zet ik 'm een nacht weg in schone plasticzak. Ik bak m'n kapsels over het algemeen dan ook de avond van te voren.

Ik gebruik ook bakvorm invetter van dr oetker (spuitbus) als je 'm na het aanbrengen even minimaal 2 minuten laat drogen geeft het geen problemen.

Heb ook nog nooit een kleffe bovenlaag gehad ofzo

Stap binnen in een wereld vol taart
http://www.taartwereld.nl  |  http://taartwereld.blogspot.com/

25

ik heb het ook al gehad maar verder is de smaak wel goed.
als je het kapsel op suiker omkeert, is dat dan poedersuiker of griessuiker?