1

Onderwerp: scheuren op de rand!

Ja ik weet t deze vraag is vast al heel vaak langsgekomen, maar toch zet ik m er weer bij.

Ik heb de laatste tijd met bekleden staads vaker dat mn marsepein/marsefond gaat scheuren op de rand. Ik kneed het echt lang door, en rol t niet heel dun uit en snap dus echt niet hoe het komt. Ik pak de lap op met of mn handen er onder of een roller.

Iemand nog tips????? Ik baal baal baal er echt van, want voor de rest krijg ik mn taarten wel strak, alleen die stomme scheuren de laatste tijd!

Groetjes Amy
Taartjes kijken? Ga naar: www.sweetpie.mijnalbum.nl of www.smultaartjes.nl

2

Re: scheuren op de rand!

Als je je fondant/marsepein voordat je het gaat uitrollen lang kneed dan wordt het te zacht en dan krijg je dat idd.  Ook als je het net hebt gekleurd. Nooit te lang kneden.

Gr Mandy (Elisa)

Mijn taarten zien?? Kijk dan op www.cakecompany.nl

3

Ik denk ook dat het weer niet erg meewerkt. Ik heb precies hetzelfde probleem. Net op de overgang van de rand ontstaan scheurtjes of gaatjes.
Ik plak er dan maar een bloem o.i.d overheen...

4

Als je je lap over de taart hebt gegooid is het handig om die rand te "securen" door die al even vast te wrijven met je handen . Dan is de kans op alsnog scheuren heel wat minder.

5

karentje schreef:

Als je je lap over de taart hebt gegooid is het handig om die rand te "securen" door die al even vast te wrijven met je handen . Dan is de kans op alsnog scheuren heel wat minder.

Ja maar t punt is dus dat ik daar niet eens de tijd voor krijg, zodra hij erop ligt begint t meteen! Het is echt iets van de laatste tijd :(. En ik heb niet echt een warme keuken, dus weet gewoon niet waar t aan ligt.

Groetjes Amy
Taartjes kijken? Ga naar: www.sweetpie.mijnalbum.nl of www.smultaartjes.nl

6

ik laat marsepein de laatste tijd even liggen als ik het heb uitgerold, zodat het even wat kan "zetten" na het rollen, pas na een minuut of 10 te hebben laten liggen gooi ik het op de taart. Sinds ik dit doe heb ik geen problemen meer met scheurende randen! :)

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
nieuwsgierig naar mijn taartjes? : www.keetie.com

7

Had het laatst ook, heb daarom ook maar boven een bloemetjesrand gemaakt.
Ik heb het de marsepein verweten, vond het toch al rotspul :D

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

8 Laatst bewerkt door Thea Berndsen (05-06-2008 21:07)

Zitten er misschien scherpe randjes aan je kapsel?? Ik had daar ook altijd last van maar ik ga voortaan eerst even met de botte kant van een mes langs de rand zodat de scherpe hoekjes weg zijn. En dan ga ik hem pas insmeren met botercreme of jam en dan de marsefond er over.

Succes.

9

heb anders nooit problemen en nu wel....ik denk dat het te maken heeft met het vochtige weer. Marsepein kleeft ook meer dan anders. Ik baal er enorm van....en ik moet een bruidstaart maken en kan dan niet zomaar eventjes een bloemetjes randje overheen plakken (gisteren al een keer 7 ons marsepein weggegooid grrrr)....maar ja het is niet anders, en als de taart verder heel erg strak is, compenseer ik daar de kleien scheurtjes maar mee heb ik maar bedacht.

Groet corinne

Groet Corinne

10

Keetie schreef:

ik laat marsepein de laatste tijd even liggen als ik het heb uitgerold, zodat het even wat kan "zetten" na het rollen, pas na een minuut of 10 te hebben laten liggen gooi ik het op de taart. Sinds ik dit doe heb ik geen problemen meer met scheurende randen! :)

Ik heb dit gisteren helemaal uitgevoerd maar het maakt niets uit, het scheurt al op het moment als je de marsepein over de taart legt.

11

Aimee schreef:
Keetie schreef:

Ik heb dit gisteren helemaal uitgevoerd maar het maakt niets uit, het scheurt al op het moment als je de marsepein over de taart legt.

En als je het marsepein iets dikker houdt dan anders? Wat ook helpt is van onder naar boven smootheren, dus vanaf je cakedrum/ board naar boven toe werken.

Ikheb er weing tot geen last van, mits het marsepein op de juiste dikte is.

12

Heb je geprobeert om er tylose door te mengen? Funcakes marsepein heeft niet dezelfde kwaliteit als ik gewend ben van de Noorse marsepein. Maar sinds ik tylose door funcakes marsepein ben gaan mengen is het scheuren al heel wat minder geworden als ik er een taart mee bekleed.

voor inspiratie kijk op www.kakeboksen.no