1

Onderwerp: Kransekake

Een recept uit Noorwegen, Kransekake:

Deze taart wordt gemaakt voor het bruidspaar. De bruidegom krijgt een blinddoek om, en een mes in zijn handen. De bruid houdt de taart vast en beweegt deze op en neer. De bruidegom moet zijn mes dan in de taart zetten. De ringen staan symbool voor een aantal kinderen. De ring waarin het mes het eerste steekt, geeft aan hoeveel kinderen je zult krijgen. In het geval van mijn vrienden waren dat er drie :-) Ze hebben er al een, dat scheelt :-D

http://www.fantes.com/images/kransekake.gif

Hier is het recept:

Kransekake

Voor het deeg
500 gram gemalen amandelen
500 gram melis (poedersuiker)
3-4 eiwitten (afhankelijk van grootte van de eieren)
2 afgestreken eetlepels bloem

Ingrediënten kneden tot een zacht deeg. Het deeg moet zacht zijn. Voeg eventueel meer eiwit toe als het deeg te hard is. De vorm bestrooien met een dun laagje semulegryn (griesmeel). Het deeg rollen tot lange slierten en in de speciale vormen doen (in diameter oplopend). Of als je geen vormen hebt rondjes of staafjes maken). 12 minuten bakken in voorverwarmede oven op 210 graden.

Voor het glazuur
250 gram melis (poedersuiker)
3 druppels azijn (7%)
1 eiwit

Ringen uit de vorm halen en met glazuur op elkaar 'plakken'. Versieren met vlaggetjes e.d.

Bewaartip
Bewaar de kransekake in een plasticzak of folie met een doorgesneden sinaasappel onder in de kake,anders droogt het uit. Ook als het leed al geschied is helpt dit om de kransekake weer zacht te maken.

De Kransekake wordt overigens bij meerdere gelegenheden gemaakt.
De smaak is een beetje zoals bitterkoekjes. Een beetje taai met amandelsmaak.
Erg lekker vind ik!

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

2

Re: Kransekake

leuk idee zeg !!!! En lijkt me een lekker recept ga het zeker eens proberen!!

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

3

Re: Kransekake

Klinkt lekker!
Stond er een fotootje bij je bericht? Ik kan het iig niet zien en kan me zo dadelijk niet voorstellen hoe dit eruit hoort te zien..

4

Re: Kransekake

Hoi Kristien,
Er staat nog steeds een fotootje bij. Zie jij 'm niet? Misschien eens de pagina verversen?

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

5

Re: Kransekake

nu zie ik het wel!
indrukwekkend!