1

Onderwerp: fondant gekleurd,nu erg plakkerig??

Ik heb zaterdagavond alvast rode fondant en zwarte fondant gekleurd omdat ik binnenkort mijn eerste opdrachten heb. Maar het is nog steeds erg plakkerig, vooral het zwarte, dat geeft ook erg af! Weet iemand hoe dit komt?
Is dit alleen door het warme weer? Ik heb het nl in de koelkast gehad, maar daarna kneedde ik het weer door en was het nog steeds zo plakkerig.

Ik moet wel zeggen dat ik met het kleuren wel tresco op mijn handschoenen heb gebruikt omdat het er aan de handschoenen ging plakken, maar dit kan toch de oorzaak niet zijn :nooo ?

Help, want als ik zo wil gaan verwerken wordt het nog erg lastig!

2

Re: fondant gekleurd,nu erg plakkerig??

Ik zou het zelf juist niet in de koelkast leggen, maar eruit, goed ingepakt en evt. nog extra poedersuiker er doorheen kneden. Omdat je zoveel rood & zwart nodig hebt, wordt fondant plakkerig en tel daar inderdaad het warme weer bij op...

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Dank je voor je tip! Ik zal er inderdaad wat poedersuiker doorheen doen.
Moet het ajax logo maken nl, vandaar rood en zwart.
Maar ligt het dan echt aan die kleuren en heb je dat met andere kleuren niet?
Dit is nl de 1e keer dat ik die kleuren gebruikt.

4 Laatst bewerkt door Sanne123 (03-06-2008 19:40)

Dit had ik dus ook afgelopen keer..
Ik moest rood, groen en rose kleuren en deed dit met de Wilton kleurstoffen uit de webshop. Het fondant begon heel erg te plakken, aan mn handen, deegroller enz..

Terwijl ik de keer daarvoor kleurde met 'natuurlijke' kleurstoffen uit een kruidenwinkeltje (albert cuijp) gebeurde dit helemaal niet. En toen was het nog warmer buiten ook... :/

dus ik lees even mee :D

5

Omdat er van sommige kleuren meer in moet (rood, zwart ;)) kunnen die meer plakken omdat je soort van 'verdunt', ook al is het gel of pasta. Met groen & roze heb ik trouwens niet zo snel problemen hoor? En eigenlijk kleur ik vnl. met de Wiltonkleurgels, af & toe met SK-pasta's.

Ik vind zelf dat er kleuren zijn die snel kleuren (golden yellow bijvoorbeeld, en roze trouwens ook) en kleuren waar je veel van nodig hebt: zwart, rood, bruin.

Op tijd kleuren, inpakken en donker weg leggen (niet in de koelkast dus) zorgt er voor dat de kleuren nog wat intensiever worden, het 'kleurt door' zeg maar.

6

He Marianne,

ik had het vanaf zaterdag ook wel ingepakt en in de kast bewaard hoor.
Alleen vandaag in de koelkast gehad. Zal dan ook wel een beetje het weer zijn.
Als het morgen nog steeds zo is dat doe ik er wel wat poedersuiker doorheen.

Maar als het nog steeds zo plakt hoe kan ik mijn decoratie dan goed maken (en de taart bekleden ook) ??

7

Hangt er een beetje van af hoe je het ajax logo gaat doen. Maar dat is toch met name lijntjes en stroken? volgens mij moet dat wel lukken hoor.

Bekleden is wat lastiger met plakkerige fondant (welk merk heb je?), maar het lukt op zich wel. Poedersuiker en trex in de buurt houden ;) Smootheren zou ik echt pas doen als het droog is ;)

8

als de poedersuiker er doorheen zit hoort het niet meer zo te plakken ;)

VoorJeTaart.nl Winkel, Workshops & Webshop in Spijkenisse!
Nu ook de PME Professional Diploma Course! http://www.voorjetaart.nl!