1

Onderwerp: help help wat doe ik fout

Hai dames,

Heb net mijn eerste taart uit de oven gehaald, en kon wel huilen...
Hij wilt om de een of andere reden niet rijzen, ik heb biscuitmix via een internetwinkeltje gekocht en precies gedaan zoals aangegeven. 33ml water, 330gram mix, 5 eieren mixen, en dan op 175 graden 30 minuten in de oven. En het resultaat.. dit:

http://i3.photobucket.com/albums/y84/ma … slukt2.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y84/ma … islukt.jpg

wat heb ik fout gedaan, want volgens mij was dit niet de bedoeling.

2

Re: help help wat doe ik fout

Hoe lang heb je gemixt?
Dat moet namelijk minimaal 10 minuten op vol vermogen en 2 minuten op lage stand.
En zo te zien stond ook je over te hoog (punt in he tmidden). Meestal moet je het opbouwen. Dus beginnen met 160 graden en vervolgens tot 175/180 graden.

3

Oven te warm, daarom is het midden omhoog gekomen.

Heb je ook het bakblik ingevet

VoorJeTaart.nl Winkel, Workshops & Webshop in Spijkenisse!
Nu ook de PME Professional Diploma Course! http://www.voorjetaart.nl!

4

bedankt voor jullie reacties

@ babs, ik heb inderdaad 10 minuten gemixt, maar wist niet dat de oven geleidelijk omhoog moest kwa temperatuur, op het pakje mix stond alleen 175 graden.

@ trisha, ja ik had hem inderdaad ingevet en bekleed.

Chips zeg, dus als ik het nu overnieuw zou doen en weer 10 minuten mixen zou het dan wel lukken met de graden geleidelijk?

5

ik denk het wel ja

ik mix ook meestal 10 minuten tot een kwartier zodat het goed luchtig wordt en dan de oven eerst 10 minuten op 155 dan 10 min op 165 en dan op 175..

heel veel succes! Ik hoop dat het lukt!

6

ik ga het morgen nog een keer proberen, me eieren zijn op haha.Bedankt voor jullie advies

7

inderdaad lang mixen en ik zet hem zelf meestal iets lager in de oven en begin laag met de temp en ga langzaam omhoog. Dan wordt hij bij mij heel mooi, en het beetje dat het midden dan naar boven gaat, zet ik hem gewoon andersom af te koelen en dan heb je daar ook geen last meer van :)

8

hai dames, inmiddels heb ik toch nog een poging gewaagd en het is gelukt haha! de aanhouder wint hihi

9 Laatst bewerkt door kippie (27-05-2008 17:07)

waren je eieren koud, uit de koelkast? Volgens mij rijst het ook beter als die op kamertemperatuur of zelf een beetje verwarmd zijn.

[edit] dat is gek, plaats ik mijn bericht, zie ik opeens jouw bericht van een hele tijd daarvoor. Gelfeliciteerd met je geslaagd kapsel!

10

Fijn dat de tweede keer wel goed gegaan is!

Mijn biscuit's lukten altijd goed, maar werden niet hoger dan de vorm,
ook al verhoogde ik ze dmv bakpapier,
de laatste keer had ik de oven een beetje te lang open laten staan,
voordat ik de vorm erin zette, maar had hem toen gewoon op de goede tijd gezet,
en warempel: bijna 3x zo hoog als anders!

Dus je temp. op laten lopen werkt echt!

Succes met je taart bekleden!