Onderwerp: [HOWTO] Taartbloem
Sommige vroegen om de uitleg van de bloem, nou bij deze dus. Ik heb hem maar hier geplaatst anders wist ik het ook niet.
Ik heb het recept van Granny W gebruikt voor gumpaste, al een heletijd geleden gemaakt en nu dus weer de gumpaste gebruikt.
Eerst het Ikeabolletje van 12 cm bekleed met gewone rolfondant.
De gumpaste verwarmen in de magnetron en uitrollen tot een paar mm dikte, ronde uitsteker van 5 cm gebruikt voor de buitenring en een ronde van 3 cm voor de binnenring. Niet teveel ringen tegelijk uitdrukken want als de gumpaste weer koud is is het veel moeilijker bewerken. Ringen doormidden snijden.
Halve ring uitrollen tot zeer dun, met de achterkant van een penseel o.i.d..
Omdat de vorm al rond is krult de gumpaste al van zichzelf, de gekartelde rand komt er vanzelf aan.
Nu het bolletje onderaan insmeren met een kwastje met water, en de krul ertegen aan draperen. Met de achterkant van een kwastje kan je hem wat vastduwen, en daarna de rand die tegen het fondant aanligt weer insmeren met water. Ik heb stukjes van een autospons gesneden (action 8 stuks, € 1.50) en deze als steuntje gebruikt. Zo naar boven werken totdat de bol bijna bekleed is, de laatste paar krullen vouw je in je hand bij elkaar en laat je (de fondant goed nat maken) in het laatste open stuk vallen.
De taart nu goed laten drogen en met behulp van een pinset alle stukjes spons eruit halen. En klaar is je bloem. Ik heb alleen voor botercreme als vulling gekozen omdat de taart een hele tijd buiten de koelkast is.
veel plezier met maken
http://www.brabantsetaart.mijnalbum.nl