1 Laatst bewerkt door Daantje2076 (05-05-2008 22:37)

Onderwerp: Waarmee bekleden als beginner?

De topictitel zegt het eigenlijk al helemaal.

Ik wil graag voor moederdag een mooi taartje maken, maar omdat ik helemaal nieuw ben op dit gebied, vraag ik me af wat het gemakkelijkste is voor een beginner om te verwerken met het bekleden van een taartje.

Ik heb afgelopen week mijn eerste taartje gemaakt en proberen  te bekleden met zelfgemaakte fondant, gemaakt met het alternatieve recept en dit was een ramp, vandaar deze vraag.

Zat net al in de webshop te kijken en zag al dat er meerdere opties waren, marsepein, rolfondant en nog iets waarvan ik de naam alweer vergeten ben...

En hoeveel ben ik nodig om een ronde taart van 30 cm doorsnee te bekleden en eventueel wat over te houden voor het decoreren?

oop dat jullie me kunnen helpen.

Tevens de vraag welke items het meest ideaal zijn om mee te bestellen voor iemand die niet veel in huis heeft voor het decoreren.
Oftewel, waar kan ik volgens jullie echt niet zonder?

groetjes Daantje

2 Laatst bewerkt door Petr@ (06-05-2008 08:47)

Re: Waarmee bekleden als beginner?

Maakt niet uit waar je mee begint. Zelf ben ik begonnen met marsepein, omdat fondant toen nog nauwelijks in Nederland te krijgen was, maar ik vind nu fondant (regalice) veel fijner om mee te werken. Je moet het gewoon even uitproberen.

Hoeveelheden kun je hier vinden: http://www.felicitaartjes.nl/

Succes

3

Als echte rolfondant-fan vind ik tegenwoordig toch wel dat je als beginner beter met marsepein kunt beginnen. Dat is wat stugger  en 'vriendelijker' voor beginners, scheurt & rekt niet. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Een aanrader vind ik zelf het cuttingwheel en de smoother, maar daar zijn de meningen over verdeeld want niet iedereen gebruikt die. Met een paar leuke bloemuitstekers heb je al gauw een leuk effect.

Succes!

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Ik ben een absolute marsepeinfan! Als ik wel eens wat met fondant doe krijg ik er altijd ruzie mee! Een enkele keer werk ik wel eens met marsefond (dat is gemengd marsepein / fondant in 'willekeurige' verhouding).
Ik vind marsepein ook veeeeeel lekkerder, regalicefondant vind ik echt vies :( !
De chocofondant, de ballina paste to cover en ook de icecraft fondant gaan wel, die zijn wel te doen qua smaak!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

5

Kortom, de meningen zijn best wel verdeelt.

Ik zat zelf ook al te denken aan uitstekers voor erbij, maar heb ook nog een hele zooi koekjes uitstekers liggen, kun je die ook gebruiken voor fondant/marsepein?

groetjes Daantje

6 Laatst bewerkt door trisha (06-05-2008 09:56)

Ja hoor dat kan :) wel even zorgen dat ze niet roestig zijn ofzo
en dat kan weer door ze even een nacht in de coca cola te leggen.

Verder kan je ook evt plastic uitstekers gebruiken - bij de xenos kan je leuke beginnerssetjes halen met een eend en een bloem etc...

/typo

VoorJeTaart.nl Winkel, Workshops & Webshop in Spijkenisse!
Nu ook de PME Professional Diploma Course! http://www.voorjetaart.nl!

7

Ik ben ook een beginner, en ik vind marsepein het makkelijkst om mee te werken. Met fondant heb ik de meeste problemen, dat rekt wat uit en scheurt soms. Of je moet een hele dikke laag doen, maar dat vind ik persoonlijk echt niet lekker.

Heb nu een taartje gemaakt met mmf/marsepein, en ook dat werkt prima.

8

Ik ben begonnen met fondant, maar werk nu met allebei wel veel. Ik vind marsepein fijner werken, het scheurt minder snel.

Je kunt met allerlei koekjesuitstekers, kleivormpjes enz. (Zeeman, Action e.d) al hele leuke dingen maken. Ik ben ook begonnen met koekjesuitstekers om te decoreren.

Succes!

9

Oke, bedankt voor jullie antwoorden.

Ben ik alleen nog even benieuwd naar de hoeveelheid marsepein die ik het beste kan bestellen voor een taartje met een doorsnede van ongeveer 30 cm.

En wat voor decoreren natuurlijk hihihi

groetjes Daantje

10

Op www.felicitaartjes. nl staan schema's voor hoeveelheden (op www.deleukstetaartenshop.nl trouwens ook ;)) en ooit, eerlijk echies waar, komt er hier op de site ook een schema :Y

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11

Oke, dan zit ik met een kilo voor een taart van 30cm helemaal goed dus, weet ik zeker dat ik genoeg over hou voor decoratie, maar ja, het is natuurlijk voordeliger om gelijk meer te bestellen....

groetjes Daantje

12

Hoi,
Ik ben ook beginner. Heb nog niet met marsepein gewerkt maar wel met fondant. Fondant gaat prima hoewel ik de neiging heb het te dun uit te rollen. En dat betekent scheuren en gaten. Ik heb uit de webshop gewoon een starterskit fondant gekocht met een aantal kleurtjes. 1 klein pakje is genoeg voor een taart. Maar met een aantal kleurtjes kun je meteen ook wat aan decoratie gaan doen (gewoon uitrollen en vormpjes uitsteken). En ik heb de smoother. Daarmee krijg je het mooi glad. En verder gebruik ik gewoon bestaande keukenmaterialen en "wat ik in de kast heb". Merk wel dat je van het

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get ...

13

Zit nu alweer te twijfelen, heb nog geen marsepein besteld, dit omdat ik zoiets had van ik ga eerst es hier in de stad kijken wat er te krijgen is.

Ben nu met een vierkant bakblik thuisgekomen, roze en blauwe wilton kleurpasta en een ronde bolletjesvorm en dat was al 25 euro alles bij elkaar.

Het kookwinkeltje waar ik was had wel allerlei dingetjes en ook wel fondant in meerdere kleurtjes, maar wel 12 euro voor een kilo witte fondant of 4 euro voor 250 gram gekleurd dat ik dacht van dat moet toch voordeliger kunnen.

Daarbij begrijp ik eigenlijk dat marsepein fijner schijnt te werken, dus wil ik eerst es kijken of ik dat kan krijgen hier in Assen, kreeg de tip om het eens bij de AH te proberen, we hebben hier wel de XL winkel van de AH, dus vanavond maar even heen, kijken wat die hebben en anders haal ik morgen alsnog die kilo fondant.

groetjes Daantje

14

Ik heb alleen nog maar met fondant gewerkt ivm allergie kinderen,
en dat werkt gewoon goed, hoor!
Het is gewoon heel persoonlijk, je hebt kans dat, als je eerst met fondant begint,
je het heerlijk vind werken!

Mocht je bij de shop nog gaan bestellen, zou ik zeker de mmf daarvan proberen,
werkt ook erg fijn!