1

Onderwerp: schuinmarcheerders en meisjes die een scheve schaats rijden

Mooie jonge mensen zijn een speling van de natuur.
Mooie oude mensen zijn….kunstwerken.
Forget it !

Ik ben een zeer oude man. Als ik dus met mijn Parkinson een taart doormidden snij, wil je het resultaat niet zien. Op de dagen dat ik er geen last van heb, speelt mijn Altzheimer weer op en ben ik vergeten dat ik recht moet snijden.
De zeldzame dagen dat ik van niets last heb, ben ik zo geconcentreerd om recht te snijden dat van pure zenuwachtigheid mijn vals gebit er uit floept, recht op mijn houten been en dan aan diggelen slaat op de keukenvloer.
Ik wil mij dan direct bukken om de stukken op te rapen maar omdat ik niet meer goed zie, sla ik dan steevast met mijn kop op de tafel. Meestal zit de taart er dan nog tussen ook.

Wat doe je in zo’n geval?

Je koopt bij de webshop een “taartzaag� en ik moet zeggen: het heeft mijn leven al een stuk verlicht. Ik zou niet meer zonder kunnen.
Maar…. Wij weten allemaal uit onze lessen natuurkunde, dat “de absolute rechte� niet bestaat. (kromming van de tijd – cfr. Einstein)
Normaal is die kromming pas waar te nemen in orde van grootte van honderdduizenden kilometers en aan grote snelheden. Wel, ik weet niet hoe het komt, maar op mijn taart van 20cm zie je dat ook.

Wat doe je in zo’n geval?

Je begint na te denken en komt tot de conclusie dat het helemaal niet erg is als de taart niet helemaal waterpas is doorgesneden. Zo lang je ze maar EXACT terug legt zoals ze oorspronkelijk was, is er niets aan de hand.

Hoe doe je dat?
Je snijdt (zo recht mogelijk) je taart door en je laat de twee helften op elkaar liggen.
Je neemt een cocktailprikker en steekt deze ergens willekeurig in de zijkant van de BOVENSTE helft. Je neemt nu een tweede cocktailprikker en steekt deze in de zijkant van de ONDERSTE helft, juist onder de bovenste cocktailprikker.

Pas nu neem je de bovenste helft van de taart weg en begint te vullen, spuiten, jongleren en te abricoteren dat het een lieve lust is. Gewoon de bovenste helft terug leggen en kijken dat de twee cocktailprikkers weer netjes boven elkaar staan. De taart is nu weer EXACT zoals ze was. Dat je schuin gesneden hebt, is dan helemaal geen erg.

Deze uitleg is niet voor een Wendy of een Evelien bestemd. Die kunnen zelfs geblinddoekt of met de hulp van een achteruitkijkspiegel een taart feilloos waterpas doorsnijden. Deze uitleg is voor mensen zoals ik.

Even in ernst: Met gewone taarten is er doorgaans geen probleem. Bij taarten met een onregelmatige vorm (de twee halve bollen bijvoorbeeld) is dit systeem heel nuttig.

Danny.

P.S.: De Engelsen kunnen dit systeem ook toepassen, maar die moeten dan in hun “fruitcakes� van 35 jaar oud, twee spijkers slaan en zeer hard kloppen.

2

Re: schuinmarcheerders en meisjes die een scheve schaats rijden

Nog een vraagje:
Zijn er op het wintertaartenevenement luidsprekers voorzien?
Ik hoor niet zo goed meer ook.

3

Re: schuinmarcheerders en meisjes die een scheve schaats rijden

Haha...:D

4

Re: schuinmarcheerders en meisjes die een scheve schaats rijden

Lol :D

5

Re: schuinmarcheerders en meisjes die een scheve schaats rijden

oeps, ik hoop dat je wel een reserve kunstgebit hebt? hoewel dat niet echt nodig is bij taarten, tenzij je die engelse fruitcakes maakt......

hihi, bedankt voor je kostelijke verhaal. Alleen nog even een vraagje: heb je ook al een systeem bedacht om te zorgen dat je de vulling evenredig en waterpas verdeeld?

groetjes,
gina

6

Re: schuinmarcheerders en meisjes die een scheve schaats rijden

Hoi Broodjelol,

Inderdaad, zo'n systeem heb ik en pas het al een tijdje toe. (niet om te lachen).
Het is het ei van Columbus en volgens mij ideaal.
Een dezer dagen zal ik het wel eens op dit forum zetten.

Groetjes,
Danny

7

Re: schuinmarcheerders en meisjes die een scheve schaats rijden

Geinig verhaal, en ik als beginneling heb ook nog wat aan je tip (alleen moet ik hem nu weer niet gaan vergeten !!)

8

Re: schuinmarcheerders en meisjes die een scheve schaats rijden

HAHAHAHAHAHAHA, hij was niet voor mij, maar heb 'm toch gelezen en me kostelijk vermaakt! Ik zit met tranen in mijn ogen. :D:D:D:D:D:D:D:D

En ja, er zijn een microfoon en luidsprekers aanwezig. :P

Trouwens, ik gebruik ook een taartzaag hoor. Zonder snijd ik ook hartstikke scheef....

En die vulling goed verdelen? Dat doe je heel eenvoudig met een grote spuitzak en grote spuitmond (zo eentje van de Blokker ofzo). Dat gaat perfect! Ik weet niet welke tip Danny heeft, maar deze wilde ik je niet onthouden, maar als Danny er ook zo'n mooi verhaal bij heeft, dan horen we het natuurlijk graag! :)

Groetjes Evelien

9

Re: schuinmarcheerders en meisjes die een scheve schaats rijden

Danny, maar je kan toch ook een likje botercreme o.i.d. aan de zijkant aanbrengen, voordat je gaat snijden/splitsen???

10

Re: schuinmarcheerders en meisjes die een scheve schaats rijden

Tja, maar dat is een stuk lastiger terug te vinden voor een bijna blinde man dan prikkertjes hoor. ;) :D

11

Re: schuinmarcheerders en meisjes die een scheve schaats rijden

Ik blijf bij mijn cocktailsticks Carly.
Dat vind ik het gemakkelijkst.

Ik sla gewoon zeer hard op de zijkant van mijn taart en als er twee gaatjes in mijn hand zijn, dan weet ik dat mijn cake perfect op elkaar staat.
De cake staat dan wel wat bol van de slag, maar je kan niet alles hebben h

12 Laatst bewerkt door Carly (21-09-2006 23:05)

Re: schuinmarcheerders en meisjes die een scheve schaats rijden

En oh ja Danny, maar je kent toch wel de methode om een taartbodem doormidden te snijden met een draad? Eerst een paar centimeter op de goede hoogte rondom (dat moet toch lukken...), dan een sterke draad, bv ijzergaren of heel dun touw, rondom door de snijlijn naar je toe halen, knoop erin en aantrekken, niet te hard, niet te langzaam. Gaat altijd perfect horizontaal!
Maarre...gaat dat wel lukken met jou met die snelle sportwagen naar het taartenevenement? ;-)

13

Re: schuinmarcheerders en meisjes die een scheve schaats rijden

Ik weet niet of dat met die draad gaat lukken. Las laatst ergens dat Danny zelfs met een speciale taartzaag nog scheef kan snijden ;) ;)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

14

Re: schuinmarcheerders en meisjes die een scheve schaats rijden

Als de taarten nu echt niet gaan lukken zou ik zeker een aan een job als caberetier gaan denken. Ik heb suf gelachten om je stukje!!!!!
Mischien een taart bakken met braille puntjes aan de zijkant?? Bij genoeg vraag zal Wilton dit zeker in z'n bakblikken willen verwerken, want ze willen je vast niet verliezen als klant:-)
Wij zouden je ervaringen en wijze tips zeker niet willen missen. Dus nu ik er zo over nadenkt, moet je maar niets doen, kunnen wij genieten van jouw commentaar!

groeten Annemieke
Cake It