1 Laatst bewerkt door Elize van B. (23-06-2016 06:44)

Onderwerp: HELP!! Hoe fondant uit uitsteker krijgen?

Hoi allemaal!

Er is mij gevraagd om voor morgen cupcakes te maken van Frozen en ik dacht dat ik nog wel sneeuwvlokjes-/ijssterplungers had. Dit waren helaas geen plungers, maar uitstekers die aan de bovenkant dicht zijn. Weten jullie hoe je fondant makkelijk uit van die uitstekers krijgt?? Ik heb het al geprobeerd met poedersuiker in her vormpje, maar dat werkte ook niet. En als ik het voorzichtig met iets duns los wilde halen, dan ging het gelijk kapot. Ik heb ook letteruitstekers die aan de bovenkant dicht zijn en hier heb ik hetzelfde probleem mee...
En weten jullie evt ook of de plungers in deze tijd v.h. jaar in winkels te koop is? (Geen webshops ivm dat ik het dan te laat heb)

Ik hoop heel erg dat jullie me kunnen helpen! :)

2

Re: HELP!! Hoe fondant uit uitsteker krijgen?

Ik heb even geen voorstelling van de uitstekers die aan de bovenkant dicht zijn  :think:
Je zou tylose kunnen proberen (mijn voorkeur) of de vorm even in de vriezer leggen. Als je het uit de vriezer haalt zou ik de sneeuwstorm wel zsm op de cupcake leggen (ster wordt anders weer slap en kan dus vervormen)

Re: HELP!! Hoe fondant uit uitsteker krijgen?

Bedankt! Ik ga het met invriezen proberen, want tylose heb ik niet. Verder kom ik net op het idee dat ik misschien een stukje vershoudfolie over mijn fondant zou kunnen leggen en dan uitsteken. Maar misschien dat dat helemaal niet werkt hoor.. Even proberen allebei :)

4

Re: HELP!! Hoe fondant uit uitsteker krijgen?

Volgens mij zijn die gewoon in de winkels te koop, zeker nu frozen zo'n hotl item  is.

Groetjes Vonn

Help mijn vrouw heeft een hobby

5

Re: HELP!! Hoe fondant uit uitsteker krijgen?

Bij mij werkt de huishoudfolie manier niet (krijg de randen niet mooi), maar bij andere weer wel. Ik hoop dat het bij jou wel lukt  :Y  :thumb:
Wat betreft de winkels...ik weet niet waar je woont maar hier (woon op fietsafstand van het centrum van Den Bosch) is zo goed als niks te krijgen op taartdecoratie gebied. Enige waar ik wel eens wat koop in een echte winkel is bij Pipoos, maar denk dat die nu geen ijssterren uitstekers hebben. Misschien bij het (fimo)klei gedeelte?

Re: HELP!! Hoe fondant uit uitsteker krijgen?

Bedankt weer allebei :)

Vershoudfolie werkte bij mij inderdaad ook niet.. Dus ok probeer nu met de vriezer.
Weten jullie misschien of de plungers ook bij xenos, action of hema verkocht worden??

7

Re: HELP!! Hoe fondant uit uitsteker krijgen?

Vaak helpt het al om je fondant wat te laten aandrongen voordat je gaat uitsteken. Randjes kun je dan altijd nog wat bijsnijden

8

Re: HELP!! Hoe fondant uit uitsteker krijgen?

Ik weet 2 winkels in de buurt van Rotterdam die ze verkopen.. weet niet waar je woont?

Fondant uitrollen en een uurtje zo laten liggen, dan uitsteken wil ook wel eens helpen.

9

Re: HELP!! Hoe fondant uit uitsteker krijgen?

je fondant erg dun uitrollen op een met crisco ingesmeerde onder grond even laten drogen en dan uit steken .

het fondant erom een voorzichtig weg halen en met een klein palet mes optillen.

Geen idee welke uitsteker je precies hebt ik heb dit in de broodfabriek gezien op de beurs en het werkt super goed :)