1

Onderwerp: Slagroom kleuren

Hallo iedereen,

Ik wil graag voor de vejaardag van mijn dochtertje een Nijntjestaart maken. Nu zijn wij allemaal niet zo zot van marsepein en dus dacht ik van enkel Nijntje in Marsepein te maken en de taart verder gewoon te bedekken met gekleurde slagroom.

Nu is mijn vraag: moet ik op iets letten bij het kleuren van die slagroom? Speciale kleurstof? Speciale slagroom?

En vooral: hoe precies te werk gaan bij het kleuren?

En zijn er kleuren die makkelijker gaan dan andere?

En heeft iemand tips voor welke kleurencombinatie mooi zou zijn voor de slagroom enerzijds en het Nijntjes-shirt anderzijds?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Groetjes,
Veerle.

2

Re: Slagroom kleuren

Ik zou in elk geval geen marsepeinen Nijn op de slagroom leggen, want dan komt het niet goed!
Door het hoge vochtgehalte in slagroom gaat het marsepein (of fondant) smelten.

Voor het kleuren van slagroom kan ik je geen tip geven; ik heb het nog nooit gedaan.

Succes!

3

Oei, dat wist ik niet.. :-( Kan ik hem er niet de allerlaatste moment opleggen?

4

wolfje schreef:

Kan ik hem er niet de allerlaatste moment opleggen?

Dat kan wel hoor. Je moet hem alleen niet te lang er in laten staan/liggen/zitten. ;) Dan wordt Nijn wel erg klein :-D

5

Om slagroom te kleuren heb je geen speciale kleurstof nodig, ik heb het eens gekleurd met kleurgel en dat ging goed. Vroeger deed ik het nog wel eens met vloeibare kleurstof van de toko, maar dat kleurt lang niet zo intensief. In verhouding moet je (om heldere kleuren te krijgen) erg veel kleurstof toevoegen waardoor de slagroom slap zou worden.

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

6

En wat dacht je van de taart in te smeren met groene botercreme, je kan het ook spuiten als zijnde gras, of even met je spatel erop splassen voor piekjes, een paar bloemetjes erin, nijn erop, klaar.
Vullen lekker met slagroom dat of met wat anders.
Igee misschien??

Groetjes Lupe Foto's http://lupe.haaralbum.nl/
WINKEL/WORKSHOPS/ZOETERMEERhttp://www.taartencentrum.nl/

7

H

8

wolfje schreef:

En hoe smaakt dat dan? Ken dat eigenlijk niet..

Botercr

9

Hoi,
Ik zou inderdaad voor de botercreme gaan. Daar kun je wel een marsepeinen plaatje op leggen, op slagroom komt het echt niet goed zoals Ini schreef! Smelten en vieze plakkerige zooi :( En wat betreft het kleuren, ik heb het zelf nog nooit gedaan. Maar wel gekleurde slagroom gegeten :( Was van de bakker (daar ooit een taart besteld, nu doe ik dat niet meer :), nou, ik had gegeten en gedronken. Ik heb geen idee waar de bakker mee gekleurd had maar de slagroom zag er zo vies chemisch uit. En werd na een halve dag in de koelkast zo druiperig en klef, de taart is niet opgegaan :(
Je moet uiteindelijk natuurlijk gewoon zelf proberen wat je wilt en lekker vind, maar wilde je toch mijn "bevindingen"met de gekleurde slagroom niet onthouden :)
Je kunt natuurlijk ook gewoon een slagroomtarat maken, verf op ouwel een plaatje van nijn (koop wit ouwel snoeppapier en leg dit op een plaatje van nijn en verf met verdunde kleurstoffen, dit verdunnen doe je met citroensap of wodka, voor kids zou ik zeker citroensap gebruiken), de ouwel blijft prima goed op slagroom en botercreme.
Succes ermee en ben benieuwd wat je gaat doen :)

10

Ik heb geen ouwel thuis dus da's niet echt een optie. ;-)

De slagroom zou ik zelf maken en het kleuren ook zelf doen dus da's misschien beter dan van bij de bakker dan h

11

op de site onder het kopje recepten (niet t forum) staat ook botercreme... maar dat is met mix... zelf maak ik het zonder mix....
- 250 gram boter (roomboter werkt t beste)
- 500 gram poedersuiker
- eventueel smaakstof vanilla, citroen...
- evt. paar theelepels melk om t iets zachter te maken

Mix de boter (op kamertemperatuur) heel luchtig,  net zolang tot de boter wit en smeuïg is. Voeg dan de suiker in gedeelten toe met eventueel een smaakstof. Mix het geheel nog 4 minuten tot een mooie cr

Groetjes, Anne

12

AnneBakker schreef:

- 250 gram boter (roomboter werkt t beste)
- 500 gram poedersuiker

Vind je dat niet echt míerzoet? Ik voeg aan deze hoeveelheid boter nog geen 200 gram poedersuiker toe en dat vind ik al zo zoet :lol:

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

13

het is al een oud topic maar misschien heeft iemand er wat aan,

Ik maak altijd "banketbakkers slagroom" en dat is prima te kleuren.. waarschijnlijk omdat er dan gelatine in zit en de slagroom dus vrij stevig is.
Daarna de(vloeibare) kleurstof erdoor en je hebt geen enkel probleem met uitlopen of verdunnen  ;)

Wat nog veel makkelijker is ; Smeer je marsepeinen Nijntje aan de achterkant in met gesmolten chocolade. Laten drogen en dan kan ie prima op de slagroom hoor!!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten