1

Onderwerp: SPOEDJE: Isomalt uitharden en bewaren

Ik heb vanmiddag voor het eerst met Isomalt gewerkt. Leuk spul en het leek goed uit te harden. Maar nu is het toch weer plakkeriger geworden. (Blijkbaar toch te vochtig in huis! :S ) Is dit nog te redden?
En hoe moet het bewaard worden, want ik lees overal in een "luchtdichte container". Dat lijkt mij Tupperware, maar daar wordt het toch juist weer zachter van?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

Re: SPOEDJE: Isomalt uitharden en bewaren

Als het plakkerig is geworden is het helaas niet meer te redden vrees ik..
Opnieuw smelten kan volgens mij wel, ik heb het wel eens gedaan.
Uitharden moet wel buiten de tupperware, maar zodra het hard is er wel in bewaren. Ik bewaar het altijd met zakjes silica gel, dat zijn die kleine witte zakjes die in nieuwe schoenendozen en handtassen zitten. Trekt al het vocht aan en werkt geweldig!

3 Laatst bewerkt door e.b.m. (10-11-2015 20:22)

Ik had er inderdaad zakjes silicagel en ook rijst erbij gedaan. Het lijkt nu toch deels wat te drogen. Maar het wordt wel mat en minder transparant. Dat zal wel door het vocht komen, neem ik aan. Maar zoals ze nu zijn, kan ik ze, denk ik, evengoed nog wel gebruiken. Maar kijken hoe ze over een paar dagen zijn. En anders doen we het gewoon opnieuw.

Bedankt in ieder geval voor je reactie, Michelle! :thumb:

Wellicht kan je het weer laten glanzen wanneer je het bovenlaagje verwarmt. Ik weet niet of je zo'n crème brulee brander hebt.

Groetjes Kirsten

5

Da's een goed idee van je, Kirsten! Bedankt!

6

Ik wil jullie nog even het resultaat laten weten van mijn eerste isomaltcreaties. Wellicht hebben jullie daar ook nog wat aan. Ik had koraal gemaakt in drie kleurschakeringen. Daarbij had ik voor de tweede en derde kleur steeds wat isomalt bij het vorige restant gedaan, zodat het steeds wat lichter zou worden. En blijkbaar had ik dát dus niet moeten doen! :grr: De eerste lichting was goed uitgehard, de tweede was al een stuk plakkeriger en de derde lichting werd gewoon helemáál niet hard. Dus dat was weer een leermomentje. O-) (Mochten jullie tips hebben hoe hergebruik evt. wél mogelijk is, dan hoor ik dat natuurlijk graag.)

Inmiddels heb ik voor een Frozentaart (hoe origineel) van isomalt van die ijsschotsen gemaakt en dat ging hartstikke goed. En ik ben zo enthousiast over dit spul, dat ik het zeer zeker vaker ga gebruiken. :)