1

Onderwerp: Mijn fondant smelt van de taart...

wat doe ik fout?

Mijn fondant wat ik zowel op de botercreme plak of op de creme Chantilly het smelt van de taart af...

Ik heb het in de koeling staan. Ligt het er misschien aan waar in de koelkast?
Had het op de bovenste plank staan maar heb het maar naar de onderste verhuist want volgens mij is het daar kouder. Maar als dat het niet is wat dan wel?

Groetjes Sonja, beginnend taartenbakster ;-)
https://www.facebook.com/SonjaTaartenCu … ?pnref=lhc

2 Laatst bewerkt door LaLuub (18-10-2015 22:03)

Re: Mijn fondant smelt van de taart...

Over het algemeen als je fondant smelt is het probleem VOCHT.
Ik heb even opgezocht wat creme Chantilly is (ken het zelf niet), en wat ik tegenkom als recept is slagroom met poedersuiker en vanille. Dit is echt niet geschikt onder fondant, want het vocht in de slagroom maakt de fondant véél te vochtig, en dan smelt de fondant idd. De creme chantilly kun je als vulling in je taart gebruiken, en dan een dijkje van botercreme spuiten aan de rand (je sluit de vulling als het ware op binnen het dijkje van botercreme).
De taart kun je dan vervolgens heel dun afsmeren met botercreme (1:1). Daar kun je de fondant overheen plakken en 'lekt' de vulling er niet doorheen in de fondant.

Weet niet of dit helpt bij jouw probleem/verklaring geeft?

En met welke botercreme smeer jij af? Maak je zelf (1:1) ? Of gebruik je een mix waar je (veel) vocht aan toe moet voegen? Deze is nl wel geschikt als vulling of om toeven te spuiten, maar niet geschikt voor afsmeren ivm vocht.

Dank je voor de tip Laluub, Via google inderdaad er ondertussen achtergekomen dat ik voor het afsmeren beter de botercreme zelf kan maken dus dat doe ik nu dus voortaan. Creme Chantilly kan je vergelijken met de creme die je vind in de chocoladezoenen(vroeger negerzoenen)

Voor mijn fondanttaartje heb ik gewoon botercreme gebruikt om af te smeren. Maar wel de mix dus dat verklaarde waarom de fondant eraf smolt... Ach en zo leren we elke dag weer bij ;)

Groetjes Sonja, beginnend taartenbakster ;-)
https://www.facebook.com/SonjaTaartenCu … ?pnref=lhc

4

Ik gebruik ook rustig de mix om af te smeren dus het kan ook nog ergens anders aan liggen. Koelkast te koud? bijv.

5

Over wel/niet de mix gebruiken om mee af te smeren zijn al talloze topics met verschillende meningen  ;). De een heeft er nooit last van, en de ander al na 1x. Ikzelf smeer nooit af met de mix, maar met de 1:1. Ook vanwege het, toch hogere, risico op smelten maar ook omdat ik de bc van de mix te slap vind en de taart hierdoor niet echt strak krijg  :Y