1

Onderwerp: kleurstof modelleerchocolade

Hoi allemaal.
Ik ga voor het eerst modelleerchocolade maken. Nu heb ik gelezen dat niet alle kleurstoffen geschikt zijn om de chocolade mee te kleuren. Ik heb zelf de flesjes van Americolor, een paar tubes van proGel en nog een paar potjes Wilton pasta voor mijn marshmallowfondant. Kunnen deze gebruikt worden? Dat zou voor mij natuurlijk wel het handigst zijn  ;).
Graag hoor ik van jullie.

Groetjes,
Pauline

Re: kleurstof modelleerchocolade

Meestal gebruiken ze ook flowcoat samen met de gewenste kleurstof om chocolade te kleuren. Ik zou zeggen probeer een klein stukje te kleuren en plaats je bevindingen hier.

Groetjes Kirsten

3

het gaat om de basis van de kleurstof. die moet op olie basis zijn. dus kijk even op je flesjes, vergelijk ze met internet. americolor zou zomaar wel eens kunnen. wilton niet , tenminste niet degene die de meeste van ons hebben.

4 Laatst bewerkt door LaLuub (17-10-2015 09:34)

Hoi,
ik had toevallig e.e.a. net zelf ook uitgezocht vorige week. Is wel een heel verhaal, maar wellicht hebben andere lezers van dit forum er ook wat aan. Info vanaf internet (bron weet ik niet meer):

De meeste kleurstoffen zijn op waterbasis, dat mengt niet goed met chocola. Deze zijn bedoeld voor marsepein en fondant, maar ook voor bijvoorbeeld cakebeslag. Hiervoor kun je kleurstoffen op waterbasis prima gebruiken. Niet voor chocola dus, voeg maar eens wat druppels water toe aan gesmolten chocola, dat mengt niet goed. Een paar druppels olie zijn wel goed te vermengen met chocola. Gelukkig bestaan er dus kleurstoffen op oliebasis, perfect voor het kleuren van chocola.

KLEURSTOFFEN OP OLIEBASIS
Het merk Wilton heeft speciale Candy Colors in het assortiment. Dit pakje bestaat uit 4 kleuren, waaronder de primaire kleuren. Daar kun je dus naar hartelust lekker mee mengen om elke kleur naar wens te maken. Ook van het merk Americolor (ook wel verkrijgbaar onder de naam Spectrum) bestaan er verschillende candy colors, deze hebben nog meer verschillende kleuren kleurstoffen op oliebasis.

FLO COAT
Het merk Americolor heeft een flesje flo-coat in het assortiment. Ideaal! Door hiervan een paar druppels toe te voegen aan een normale kleurstof maak je er als het ware jouw eigen kleurstof op oliebasis van. Zo hoef je dus niet twee collecties met kleurstoffen te hebben, maar heb je genoeg aan je normale kleurstoffen en slechts één extra flesje. Dat zie je ook op de foto. Ik gebruik het flesje flo-coat en daarnaast heb ik gewoon mijn normale kleurstoffen op waterbasis. Zo hoef ik niet alles ‘dubbel’ in huis te hebben.
info op Taartencentrum.nl : Flo Coat maakt het mogelijk om de Soft Gel Paste AmeriColor kleurstoffen te gebruiken voor het kleuren van chocolade producten. Toe te voegen aan witte chocolade of bijvoorbeeld witte snoepgoed (candy melts). Meng eerst de Flo-Coat in de gesmolten chocolade en voeg daarna de AmeriColor Soft Gel paste. Gebruik 5 druppels Flo-Coat voor elke 1 druppel Soft Gel Paste.

Helaas is FloCoat wel moeilijk te krijgen, en komt het dus alsnog wel duur uit ivm transportkosten.

5 Laatst bewerkt door LaLuub (17-10-2015 09:37)

Gevonden: info komt van handigebaktips.nl

http://www.handigebaktips.nl/witte-choc … urstoffen/

6

Kijk ook even hier, superhandig dan wellicht?!

Veel plezier! :D

https://www.youtube.com/watch?v=Na6n6fgDcYw

7

Bedankt voor de tips! Ik ga eens even rustig kijken

8

Ik kleur de mod.choc gewoon meende tubes Progel. Gaat prima.