1

Onderwerp: Taart overzetten zonder beschadigen

Ik kon zo vlug geen topic vinden dat antwoord gaf op mijn vraag, daarom maar even een nieuw topic!
Ik heb net een 20cm. ronde taart gevuld en afgesmeerd maar nu vroeg ik me af hoe jullie nu verder gaan!
Normaal gesproken laat ik mijn taart altijd op mijn draai voet staan tot hij helemaal kant en klaar is, maar wanneer ik hem dan met mijn cake lifter op de uiteindelijke ondergrond zet raakt de onderrand toch snel wat beschadigd...
Hoe pakken jullie dit aan?
Ik zou graag wat tips krijgen, bedankt alvast!

-----een goed resultaart is goud waard!-----

2

Re: Taart overzetten zonder beschadigen

Ik lees even mee  :)

Mijn taarten: https://www.facebook.com/CakesByCher.
Webshop voor eetbare prints: www.TaartPrintje.com - vanaf €1,- (frosting)

Re: Taart overzetten zonder beschadigen

Voor het vullen en afsmeren zet je hem toch op een cakeboard of in ieder geval goud/zilverkarton? Je vult het smeert toch niet af alleen op het draaiplateau?

Groetjes Kirsten

4 Laatst bewerkt door Esther68 (23-09-2015 12:21)

Re: Taart overzetten zonder beschadigen

Daarom vul, smeer ik af en bekleed ik op een mdf plankje (ingepakt met kadopapier+folie) waar de taart op blijft staan en ook mee gaat met de taart  :Y
Heel soms moet ik de taart wel verplaatsen. Dan zorg ik dat de taart goed koud is. Ik neem (ook) aan dat je wel vult en afsmeert op een taartkarton?  :think:  ;)

5

Re: Taart overzetten zonder beschadigen

Hahaha daar gaat het dus gelijk al mis :grr:
Ik gebruik helemaal geen taartkarton! Vandaar dat het misgaat! :O
Helaas is het afsmeren nu al klaar maar de volgende keer ga ik het handiger aanpakken! :Y
Thanks!

-----een goed resultaart is goud waard!-----

6

Re: Taart overzetten zonder beschadigen

anna6 schreef:

Hahaha daar gaat het dus gelijk al mis :grr:
Ik gebruik helemaal geen taartkarton! Vandaar dat het misgaat! :O
Helaas is het afsmeren nu al klaar maar de volgende keer ga ik het handiger aanpakken! :Y
Thanks!

Zonder taartkarton kan wel, maar dan zet je de taart bijv al gelijk op een (glazen) taartplateau oid.
Al is dit wel onhandig bekleden lijkt mij  ;) . Ik doe er echt altijd een karton onder. Ook op het, met folie, ingepakte plankje  :y

7

Re: Taart overzetten zonder beschadigen

Zonder taartkarton kan wel, maar dan zet je de taart bijv al gelijk op een (glazen) taartplateau oid.
Al is dit wel onhandig bekleden lijkt mij  ;) . Ik doe er echt altijd een karton onder. Ook op het, met folie, ingepakte plankje  :y

Ik krijg het gevoel dat ik misschien wel behoorlijk blond ben! :/
Maar als ik het goed begrijp doe je eerst folie om je ondergrond en vervolgens leg je daar je taart karton op?
Ik laat die taart nu maar een flinke poos in de koelkast en als hij straks op het taartplateau staat zit er niks anders op dan 'm weer netjes bijwerken met bc.

-----een goed resultaart is goud waard!-----

Re: Taart overzetten zonder beschadigen

Ik werk zelf met cakeboards van 4 mm maar mijn taarten zijn ook behoorlijk zwaar, dat redt ik niet met karton. En deze plaats ik op een cakedrum, al dan niet bekleed met fondant of marsepein.

Goed koelen is dan nu wel belangrijk en idd je kan de randjes weer bijwerken met botercreme als hij verplaatst.

Groetjes Kirsten

9

Re: Taart overzetten zonder beschadigen

bakmijntaart schreef:

Ik werk zelf met cakeboards van 4 mm maar mijn taarten zijn ook behoorlijk zwaar, dat redt ik niet met karton. En deze plaats ik op een cakedrum, al dan niet bekleed met fondant of marsepein.

Goed koelen is dan nu wel belangrijk en idd je kan de randjes weer bijwerken met botercreme als hij verplaatst.

Is een cakeboard èn cakedrum voor 1 taart niet een beetje dubbelop?  :O  :O
Mijn taarten zijn ook redelijk zwaar en daarom zet ik deze gelijk op een plankje. Soms gebruik ik een beklede cakedrum, maar dan doe ik (soms) onder de (onderste) taart een gewoon taartkarton, of zet de taart rechtstreeks op de drum. De taart(en) die hier bovenop komen zet ik wel op een cakeboard.

10

Re: Taart overzetten zonder beschadigen

anna6 schreef:

Zonder taartkarton kan wel, maar dan zet je de taart bijv al gelijk op een (glazen) taartplateau oid.
Al is dit wel onhandig bekleden lijkt mij  ;) . Ik doe er echt altijd een karton onder. Ook op het, met folie, ingepakte plankje  :y

Ik krijg het gevoel dat ik misschien wel behoorlijk blond ben! :/
Maar als ik het goed begrijp doe je eerst folie om je ondergrond en vervolgens leg je daar je taart karton op?
Ik laat die taart nu maar een flinke poos in de koelkast en als hij straks op het taartplateau staat zit er niks anders op dan 'm weer netjes bijwerken met bc.

Dit doe ik omdat dit gewone inpakfolie is. Op zo'n rol die je bij het Kruidvat enz koopt. Volgens sommige niet echt voedselveilig. Vandaar het taartkarton tussen de folie en de taart  ;)

11

Re: Taart overzetten zonder beschadigen

Ik gebruik de boards om Sharp edges mee te maken, met karton lukt mij dat persoonlijk niet. Plaats hem eerst op een soort snijplank van ikea die in de koelkast past en smeer hem dan af. Er zijn ook bakkers die de taarten gelijk op een drum zetten en een grotere drum eronder gebruiken.

Heb laatst een 25x25 gemaakt 3 lagen vulling erin, ganache erom en marsepein, nou dat is kilo's taart. Maar iedereen heeft zijn eigen techniek natuurlijk.

Groetjes Kirsten

12

Re: Taart overzetten zonder beschadigen

Ik denk dat de ganache het idd nog zwaarder maakt (ik gebruik 1:1). Slagroom kloppen en iets met chocolade smelten gaan bij 9 vd 10x fout  :S .
Wat betreft de sharp edges.. ik probeer met een scraper de 1:1 zo strak mogelijk te krijgen. Lukt aardig, maar ik zit wel heel vaak met 1 kant die wat schuiner is dan de rest. Kan ook door de vulling komen, misschien. Dit wordt gewoon de achterkant  ;)
Dan nog een vraag  ;) . De meeste webshops verkopen tegenwoordig de FunCakes cakeboards. Was eerst een ander merk. Ik vind de FC boarden nèt wat groter dan de andere, die bijna nergens meer te krijgen zijn. Is dit jou ook opgevallen?

13

Re: Taart overzetten zonder beschadigen

Ik denk dat je PME of merkloze boards bedoelt. Ik vind het juist wel fijn dat die van funcakes iets groter zijn daardoor kan ik de taarten zo mooi strak krijgen.

Heb ook de merkloze boards gebruikt van maakjetaart maar die vielen eigenlijk te klein uit. Deze zijn ook niet per stuk verpakt in plastic en fc wel.

Groetjes Kirsten

14

Re: Taart overzetten zonder beschadigen

bakmijntaart schreef:

Ik denk dat je PME of merkloze boards bedoelt. Ik vind het juist wel fijn dat die van funcakes iets groter zijn daardoor kan ik de taarten zo mooi strak krijgen.

Heb ook de merkloze boards gebruikt van maakjetaart maar die vielen eigenlijk te klein uit. Deze zijn ook niet per stuk verpakt in plastic en fc wel.

Ja klopt  ;) . Misschien omdat mijn biscuits iets krimpen vind ik juist dat ik er te veel bc op 'moet' smeren  ;) . Geloof dat die van FC iets van 2-3 mm groter zijn. Grappig eigenlijk  :lol:

15

Re: Taart overzetten zonder beschadigen

Zo, hij heeft de verhuizing overleefd!! =D
Ik heb hem nu gelijk maar op een taart karton op m'n uiteindelijke plateau gezet maar ondervind daar ook gelijk wel wat nadelen van; het kartonnetje is lekker glad dus bij het minste of geringste glijd hij nu over het taart plateau heen!
Misschien hebben jullie daar ook nog wel tips voor! :rolleyes:

-----een goed resultaart is goud waard!-----

16 Laatst bewerkt door Esther68 (24-09-2015 11:05)

Re: Taart overzetten zonder beschadigen

Wanneer ik om de een of andere reden niet mijn taart gelijk op de onderplaat zet, zet ik mijn taart (+ karton dus) op een siliconen matje van bijv de Action. Wel het siliconen matje op een stevige ondergrond zetten  ;) (ik gebruik hier een glazen (snij)plaat voor).
Jouw taart blijft op het taartplateau staan, neem ik aan, dus dan zou ik zo'n matje op maat knippen of iets van bc erop smeren of een bolletje natgemaakt fondant onder je karton plakken. Gewone dubbelzijdig tape kan natuurlijk ook  ;) (doe ik ook tussen mijn folie en taartkarton)

17

Re: Taart overzetten zonder beschadigen

Esther68 schreef:

Wanneer ik om de een of andere reden niet mijn taart gelijk op de onderplaat zet, zet ik mijn taart (+ karton dus) op een siliconen matje van bijv de Action. Wel het siliconen matje op een stevige ondergrond zetten  ;) (ik gebruik hier een glazen (snij)plaat voor).
Jouw taart blijft op het taartplateau staan, neem ik aan, dus dan zou ik zo'n matje op maat knippen of iets van bc erop smeren of een bolletje natgemaakt fondant onder je karton plakken. Gewone dubbelzijdig tape kan natuurlijk ook  ;) (doe ik ook tussen mijn folie en taartkarton)

Het is allemaal goed gekomen hoor!
Super bedankt voor alle tips, ik ben er ontzettend mee geholpen!
Ik ga de taart nu ff showen bij de stapel taarten! =D

-----een goed resultaart is goud waard!-----