1 Laatst bewerkt door IlonaP (26-08-2015 15:36)

Onderwerp: Help!!! Fondant hard niet uit, wat nu???

Hoi allemaal,

Afgelopen week had ik een tiara gemaakt van fondant (Odense sugar paste) met Tylose, deze wou echter (ook na enkele dagen) maar niet uitharden. Nu kon ik gelukkig voor die bestelling nog een andere oplossing verzinnen. Maar nu moet ik voor binnenkort weer iets maken van fondant wat moet uitharden.

Nu wil ik niet het risico lopen dat het straks weer misgaat. Dus aan jullie mijn vraag....
Hoe doen jullie dit (ook rekening houdende met hoge temperaturen & hoge luchtvochtigheid).

Heb is wat gelezen over drogen in de oven, maar hoe werkt dat precies.
Bijv. Deur open of dicht, welke temperatuur, gewone stand / onderwarmte of Hetelucht, hoelang moet het in de oven, hoe af laten koelen?

Hoop dat jullie tips voor me hebben.

Groetjes Ilona

Re: Help!!! Fondant hard niet uit, wat nu???

Ik zou gumpaste of een mix van fondant met gumpaste gebruiken. Uitharden in de oven op 50 graden heteluchtvoor 30 minuten en daarna helemaal af laten koelen omdat het eerst zacht uit de oven komt. Ik heb laatst een strik gemaakt van gumpaste, 30 minuten in oven op 50 graden en toen een nacht laten afkoelen in mijn dichte oven. Succes!  :thumb:

Groetjes Kirsten

3

Half om half gumpaste/ fondant hard bij mij prima uit zonder oven overigens.

4

Hoe heb je de tiara laten drogen?

5

Bedankt alvast voor dese tips.

Kirsten laat jij het in de oven afkoelen (dus gewoon oven uit en in de oven laten afkoelen terwijl de oven afkoeld) of eerst uit de oven eb als de oven fgekoeld is weer terug in de oven.

Esther68 ik heb hem om een vaas gedaan & op het aanrecht aan de lucht laten drogen.

Hoor graag van jullie.
Groetjes Ilona

Ik laat het gewoon samen met de 'hete' oven afkoelen. Ik haal het er dus niet eerst uit.

Groetjes Kirsten