1

Onderwerp: Eerste bruidstaart

Dag iedereen!

Vandaag kreeg ik een telefoontje van een vriendin met de vraag of ik haar bruidstaart wou maken!
Super leuk maar nu heb ik ambities en daarbij een paar vragen :D.
Ik heb enkel nog maar stapeltaarten van 2 etages gemaakt, nooit hoger. Nu voor een trouw mag het wat indrukwekkender zijn.
De taart zou voor min 30 personen zijn.

Ik heb een bakblik van 19 cm en 28 cm. Dus ik dacht eraan één van 10 en 35 bij te kopen?
Ik zal Satin Ice rolfondant gebruiken en de taart vullen met een laag verse aardbeien en een laag gewone aardbeienjam, ze vervolgens afsmeren met champagne botercréme, wat denken jullie van deze combinatie? (ik maak binnekort een klein proeftaartje om het bruidspaar een idee te geven)

Dit is de inspiratie:
http://www.trouwen-bruiloft.nl/data/images1/bruidstaart-wit-rood-klssiek-rozen.jpg

De taart zelf met witte rolfondant en dan de draperingen met ivoor. Iemand tips voor de draperingen?

Sorry voor de vele vragen, maar ik wil dit echt goed doen :)
Dankjewel
groetjes Jody

2

Re: Eerste bruidstaart

Voor 30 personen ga je dan wel heel veel taart maken  ;) Alleen die 35 cm taart geeft al 33 stukjes :p

Kijk maar eens op deze snijschema's. In de praktijk haal je ook nog eens meer stukjes uit een taart dan wat in deze schema's wordt aangegeven (en bovendien wordt taart bij bruidstaarten vaak ook nog eens in kleinere stukjes gesneden dan bij een verjaardagstaart).
http://www.takesmakescakes.nl/snijschem … chema.html

Persoonlijk vind ik dat er ook best veel grootte verschil in je lagen zit dan. Zou eerder kiezen voor een maat tussen je huidige blikken in, als je graag 3 lagen wilt. Maar dan nog: veel taart bij deze afmetingen  =D

3

Persoonlijk vind ik dat er ook best veel grootte verschil in je lagen zit dan. Zou eerder kiezen voor een maat tussen je huidige blikken in, als je graag 3 lagen wilt

Eens  :Y
Ik zou trouwens qua vullingen dan eerder kiezen voor een aardbeiencreme en verse aardbeien.
Jam en verse aardbeien ziet er denk ik niet zo mooi uit bij het aansnijden en ook qua structuur mis ik dan het cremige.

Afsmeren met champagnebotercreme is een no-go, tenminste als je de mix gebruik. Teveel vocht.
Ik zou eerder gaan voor vullen met champagnecreme en verse aardbeien en afsmeren met bijv. witte ganache of witte chocobotercreme (maar dan wel de 1:1 of MBC)

Wat betreft de draperieën: https://www.youtube.com/watch?v=re9UpQyfrEM

Denk ook aan goed dowelen en voor de middelste laag een cakeboard (of zelfs drum) gebruiken. Een kartonnetje is dan niet goenoeg.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

4 Laatst bewerkt door Carien (06-05-2015 06:42)

helemaal eens met de voorgangers :-)

wil je toch grooooot, dan kun je voor de onderste(n) dummie(s) gebruiken  :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5

Vergeten vermelden dat de taart gluten en lactose vrij moet zijn. Dus witte chocolade en mixen gebruiken is uit de boze.
Heb voor hetzelfde koppel al eens een dooptaart gemaakt en dit was dan goed gelukt mits margarine en speltbloem (met een beetje bakpoeder onder).

Jullie zouden dan voor 19-25-28-dummie gaan? Kan dit nog eens overleggen met het bruidspaar :).
En vulling aardbeienmouse? Maar leg je hier dan nog wat aardbeien tussen? En wordt het dan niet te zoet?

6 Laatst bewerkt door Carien (06-05-2015 06:43)

Aardbeienmousse is heerlijk en niet zoet hoor  :nooo:  ;-)  Wel een koelkastvulling, dus daar moet je wel even over nadenken...
Er staat hier bij de bestanden een heerlijk aardbeienmousse/bavarois (weet even niet hoe het genoemd is) recept, dat ook prima werkt met Alpro op te kloppen (mochten ze wel soya mogen).
Je kunt met die Alpro op te kloppen ook pure ganache maken :)
Via FB heb ik een meringue'boter'crèmerecept obv kokosvet, dus lactosevrij en dat kan buiten de koelkast. Smaakt heel neutraal en luchtig, niet naar cocos. Daar zou je ook (gepureerde) aardbeien door kunnen doen  :)
Ik zal het zometeen hier bij de ingezonden recepten zetten :)

Glutenallergie is veel lastiger dan lactosevrij :s  Maar aangezien je al eerder voor ze gebakken hebt, zul je dat weten =)

7

http://forum.deleukstetaarten.nl/viewto … 2127630334

8

Hoelang kan de taart met aarbeienmousse dan uit de koelkast staan? :o

9

Max een half uur geloof ik officieel... d'r zit slagroom in. Hoe lang blijft slagroom goed buiten de koelkast?

Het ligt natuurlijk ook erg aan het weer... midden augustus, 30 graden en hoge luchtvochtigheid, dan moet je geen koelkastvulling in je taart willen...

10

Ik zou minimaal drie lagen vullen, dus creme, aardbeien, creme
Ik zou een lactosevrije aardbeienbotercreme maken en afsmeren met 1:1 bc met een smaakstof zoals bv champagne.
Dan heb je ook een taart die wat beter tegen warm weer kan (alhoewel je met verse aardbeien nog niet heel veel vooruit kunt werken hoor).

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

11

Ik heb de vrijdag een volledige dag, de trouw is op een zaterdag. Dus zou hem de vrijdag bakken, afsmeren, bekleden ect. Dan in de koelkast bewaren om hem in stukken mee te nemen naar de locatie zodat hij daar ook koel kan bewaard worden.
hem vervolgens daar stapelen en afwerken 30min voor hij moet gepresenteerd worden. Of lijkt dit jullie een te gekke tijdsspanne?
Trouw is op 13 Juni, dus temperatuur is altijd wat moeilijk te voorspellen dan

12

bakken kun je van te voren doen en invriezen; smaak gaat er echt niet van achteruit, snijden gaat juist makkelijker :) Scheelt je toch een aantal uren...

Als bruidspaar dat een goede planning vindt, als zij de taart niet te pronk willen hebben staan dus, dan lijkt me dat prima :)

Ik zou alleen nooit een laag met alleen aardbeien vullen, dat wordt chaos bij het aansnijden en de lagen liggen dan niet vast, taart is instabiel. Of een laag mousse van gepureerd fruit, of een laag room/crème met daarop (daarin dus) stukken aardbei :)

13 Laatst bewerkt door LaLuub (07-05-2015 23:08)

Persoonlijk hou ik er niet van om zo last minute zo'n bruidstaart nog op te bouwen. Ik zou zelf minstens 30 minuten vóór het presenteren de taart helemaal kant en klaar willen hebben. Dan heb je nog wat speling, mocht e.e.a. niet meteen goed lukken. Maar dat is aan jou. Hoe snel ben je met opbouwen van zo'n grote taart, en wat moet je nog doen bij het opbouwen? Is het alleen opstapelen, of ook nog de rozen/decoraties bevestigen, lint om de drum(s), de bolletjesranden langs de taarten, de draperingen bevestigen (?), etc...

En inderdaad is het de vraag of het bruidspaar de taart nog een poosje wil showen. Zo'n taart vraagt toch ook wel om even bewonderd te worden, voordat die wordt aangesneden. Ere van je werk  :y

't Bakken van de taarten zou ik al op de donderdagavond doen. Dan kunnen de taarten al goed afkoelen en vervolgens steviger worden in de koelkast. Dan kun je de vrijdag het vullen/bekleden doen. Mocht je ook die fondant roosjes  doen als decoratie: die kun je rustig al 2 weken van tevoren maken. Scheelt je veel last minute werk... (en onnodige stress  :D ).
(Of zijn het verse bloemen?)

14

qwa maten zou ik kiezen voor bovenste en onderste een dummie of de twee ondersten.
Tussen de lagen 5-7 cm maat verschil
dan kan je een grotere imposante taart maken waarvan je de dummies een tijd van te voren al kan maken

bijv
dummie 15
taart 22 = 13 stukjes
taart 29 =21 stukjes
dummie 35

als extratje bijv een extra dummie maken van 25 cm zodat de "taart" de rest van de tijd kan blijven staan in drie lagen.