1

Onderwerp: Ganache bruidsstapel

Hoi :)

Ik heb ondertussen al meerdere uren het forum doorgespit, maar ik kom niet tot een goede schatting. Uit de ganacherator word ik ook niet echt veel wijs. Daarom dus de vraag hoeveel (melk)chocolade en slagroom heb ik nodig voor een vierkante stapel 15-20-25-30 cm en een losse 25? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een ruwe schatting. Gebruiken jullie de verhouding 1:2 beter voor melkchocolade of 1:3?

2

Re: Ganache bruidsstapel

Wat wil je doen? Alleen afsmeren en daarna bekleden, of juist met ganache bekleden? Wil je hem er dan ook mee vullen?

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

3

Re: Ganache bruidsstapel

Alleen afsmeren en dan met marsepein bekleden. Vullen hoeft niet.

4

Re: Ganache bruidsstapel

Ik gebruik zelf wel altijd de ganachorator en in het begin maakte ik dan precies wat ie aangaf dat ik nodig zou hebben. En dan hield ik dus de helft over. Dus tegenwoordig reken ik het wel daarmee uit, maar daarna maak ik maar (iets meer dan) de helft.

Hoe hoog moeten je gevulde lagen worden (komt niet op een mm op aan, maar maak je lagen van 8 cm hoog, 10 cm, etc)? Dus niet de kale biscuit, maar inclusief vullinglagen...

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

5

Re: Ganache bruidsstapel

Gevuld wordt het 10 cm hoog. Ik vond de ganacherator inderdaad zo belachelijk veel aangeven.

6

Re: Ganache bruidsstapel

Kijk, als je je aan die hoeveelheden houdt, dan weet je zeker dat je genoeg hebt, zeker voor een bruidstaart wil je niet tekort komen. Maar ik houd dus voor "gewoon" gebruik altijd iets meer dan de helft tot max. 2/3 aan van wat de ganachorator aangeeft.

Verder werk ik eigenlijk altijd met witte ganache omdat ik dat qua smaak het meest naturel vind, dus ik kan je niet goed helpen aan de beste verhoudingen met melkchocolade. Ik heb wel een schemaatje bij mijn werktafel hangen puur = 1:2, melk = 1:2,5 en wit = 1:3, maar of die verhoudingen voor melk en puur goed werken kan ik niet met zekerheid zeggen.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

7

Re: Ganache bruidsstapel

Zou het dan kunnen kloppen dat ik aan 2,5/3 kilo chocolade kom en 1 liter slagroom?

8

Re: Ganache bruidsstapel

als ik eventjes jouw maten invoer, dan kom ik volgens de ganachorator op een totaal benodigd van iets meer dan 4kg ganache.
neem daar dus de helft tot max 2/3 van, dan heb je genoeg. (ik zou denk ik voor rond de 2,5 kg gaan)

de hoeveelheden die jij aangeeft komen tot ongeveer die 4kg, dus het zou wat minder kunnen zijn (denk ik)

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

9

Re: Ganache bruidsstapel

Ik denk inderdaad dat het een zak Callebaut wordt van 2,5 kilo :)
Super bedankt voor het meedenken!!