1

Onderwerp: koekjes

Hoi,

hoe weet je of chocolade suikerkoekjes gaar zijn?

bij vanille suikerkoekjes kan je in de gaten houden of de randjes kleuren. Maar dat gaat bij deze denk ik niet op.
Ook voelen gaat denk ik niet, want ze zijn meteen na het bakken nog zacht.

En weet iemand toevallig ook ongeveer de baktijd voor mini-koekjes van ongeveer 2,5 cm? (graag ook baktemp. erbij zetten)

Ik ga dit recept gebruiken:
Ingrediënten (voor ongeveer 30 koekjes van ik schat een cm. of 8 met een dikte van ong. 5 mm)
150 gram witte basterdsuiker
50 gram vanillesuiker
200 gram boter
1 ei
350 gram bloem
50 gram cacaopoeder
Bak de koekjes in 10-12 minuten op 180 graden (onder- en bovenwarmte).

2

Re: koekjes

Moeilijke vragen. Ik zou de chocoladekoekjes net zo lang laten bakken in je oven als je met vanillekoekjes doet. Ik til er ook weleens eentje op om te zien of de onderkant droog is. En dan zijn ze na het afkoelen wel hard. Trouwens, als ze niet helemaal gaar zijn, doe je ze gewoon nog 5 minuten terug in de oven, zelfs als ze al helemaal koud zijn. Heb ik ook weleens gedaan en dat gaat best.
Tweeenhalve centimeter is niet zo groot. Ik zou na 7 minuten kijken of ze goed zijn.

succes met bakken,
Tieneke

3

Re: koekjes

Dank je wel voor de nuttige informatie.
Ik wist niet dat de koekjes, zelfs als ze helemaal koud zijn, gewoon weer terug in de oven kunnen.
Dat vind ik wel heel fijn om te weten!
Dan hoef ik de koekjes niet weg te gooien, stel dat ze toch een keer niet helemaal gaar blijken te zijn. Scheelt ook veel tijd, ik hoef dan niet nieuw koekjesdeeg te maken, wat eerst een tijd moet koelen.
Met de ca. 7 min. zit je waarschijnlijk ook goed, want wat ik inmiddels op (buitenlandse) sites heb gelezen is dat ze voor zulke kleintjes ca. 8 minuten baktijd aanhouden.
:thumb: