1

Onderwerp: Ingezakte blanda 12 cm, waar gaat het fout?

Ik heb zojuist 2 boltaartjes (geprobeerd...) te bakken in de Blanda 12 cm. Baktijden en inhoud gevonden op dit forum. Maar nu zijn ze na het bakken gigantisch ingezakt... Echt tot de helft, terwijl ze, toen ze eruit kwamen een kleine cm boven de rand zaten. Ik heb het als volgt gedaan: 110 gr FC mix, 83 gr. ei en 11 ml water, 10 min op 135°, 10 min op 150° en 10 min op 160°, verlengd met 4 min omdat ik na de baktijd twijfelde over de gaarheid. Laatste x kwam de prikker er schoon en droog uit, dus het biscuit is wel gaar.
Heeft iemand enig idee waar het fout is gegaan en wat ik moet doen om zo'n leuk hoog bolletje te krijgen? Alvast bedankt voor de hulp!  :o

2

Re: Ingezakte blanda 12 cm, waar gaat het fout?

Inzakkend biscuit betekent echt dat het niet gaar is, ook al komt er een droge prikker uit. Beter is om even de veerkracht te voelen.

Ik bak zelf 12cm blanda's met 50gr mx, 40gr ei en 5ml water, per blanda, dus als jij die hoeveelheden over 2 blanda's hebt verdeeld, is dat ongeveer hetzelfde.
Ik bak 9 minuten op 140 graden, 9 op 165 en 9 op 180, boven en onder warmte. Wat voor oven heb je en zet je ze op de plaat of op het rooster?

En is het een echte Blanda, of is het een bolvormig schaaltje van een ander merk?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Hoi Marianne, dank voor je reactie! Hij was ook veerkrachtig en heb er net 1 doorgesneden en ook helemaal gaar van binnen. Ik bak in een "echte" blanda, onder-en boven warmte en zet het rooster op de stand net onder het midden. De oven in van Bosch en heb hier nog nooit last van gehad. 20, 24, 26 en 28 rond komen er netjes uit en de 25 vierkant ook... Vandaar de vraag waar het fout gaat.  =|

4

Da's dan wel gek ja. Bolvormig blijft altijd een beetje lastig. Probeer anders toch eens alles 10 graden hoger te doen? Iets anders kan ik zo eigenlijk ook niets anders bedenken :think:

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Ga ik doen, zo'n bolletje krijgt me niet klein hahaha

6

Vind het ook gek. Ik gebruik dezelfde hoeveelheden die jij ook gebruikt en mijn blanda's stromen bijna over. Zakken ook niet in daarna. Ik bak ze 25 min op 160 gr hetelucht constant.