1

Onderwerp: Waarom drogen mijn marsepeinen bloemen niet, en gaan ze zweten/smelten

Ik had gisteren bloemen uitgestoken, uit marsepein, en in cups van zilverpapier gelegd, om ze omhoog te laten krullen. De cups zijn gewoon bol vormige schoteltjes, niet afgedekt of zo. En niet in de ijskast.

Nu haal ik ze tevoorschijn, en ze zijn helemaal zweterig. Dus volledig niet gedroogd... De onderkant, die op het zilverpapier lag, is niet zweterig.

Ik gebruik poedersuiker op tafel om ze niet te laten plakken aan de tafel zelf.

Waar zit mijn probleem?

2

Re: Waarom drogen mijn marsepeinen bloemen niet, en gaan ze zweten/smelten

Het is vreselijk weer om taarten te versieren, erg vochtig en plakkerig.
Daarbij komt dat marsepein niet echt uithardt, daar heb je suikerpasta/fondant voor nodig.

3

Net als wat Tine zegt....te vochtig weer en marsepein hardt niet uit, zelf niet met heel veel tylose. Als ik al boetseer met marsepein zijn het simpele poppetjes (bv Bumba) en ik gebruik dan FunCakes (is steviger/stugger). Voor bloemen die in vorm moeten blijven gebruik ik gumpaste.

4

Ik heb het zelf ook een keertje gehad met dit soort weer droogt niks
mischien kan je het fondant beter even koud laten worden in de koelkast ofzo

Zoals al gezegd is hard marsepein niet uit. Ik gebruik voor bloemen wel altijd gewoon fondant en geen gumpaste. Is voor bloemen ook niet echt nodig. Fondant droogt wat dat betreft vrij goed. Wel een beetje afhankelijk van het merk. Ik gebruik Callebaut, maar funcakes hard ook mooi uit. Met vochtig weer kun je eventueel een beetje tylose door je fondant mengen.