1

Onderwerp: taart afsmeren?

Hallo iedereen,
Voor zondag zal ik mijn aller eerste taart moeten gaan maken en zit met nog een paar vragen.
Voor de vulling zit ik aan vanillecreme en jam te denken, lijkt mij het makkelijkst.

Nu vroeg ik mij af voor het afsmeren van de taart, wat raden jullie aan. Heb zelf een pak voor botercreme gehaald maar lees ook reacties dat het beter is om zelf te maken?

Ik wil het liefst een stapeltaart maken en heb er al van alles over opgezocht, stapelen jullie pas als de taart gepresenteerd moet worden?

Het bekleden van de taart ga ik met rolfondant doen, het opplakken van decoratie kan toch gewoon met water?

En dan tot slot, kan ik de taart al op zaterdag maken en dan bewaren in de koelkast? Of raden jullie aan om de taart pas op de dag zelf te maken?

Heel erg bedankt alvast voor de reacties  :thumb:

Re: taart afsmeren?

Haaii en welkom bij de taartenfamilie. Zo leuk dat het je eerste taart gaat worden. Ik kom je helpen :

1. Vulling is simpel en lekker, zo houden dus.
2. Je kan een pak gebruiken voor het afsmeren, ikzelf en vele anderen gebruiken 1:1 botercreme, dat is botercreme met gelijke delen suiker en boter. Recept kan je online vinden.
3. Stapelen, Het ligt eraan hoe stevig de taart is, hoe hoog en wat voor jou het beste werkt. Is de taart stevig en hoog, maar kan je hem niet in de auto meenemen? Stapel hem dan daar, dus je moet gewoon kijken wat voor jou het beste is.
4. Het opplakken van decoratie kan met water, jaa. Maar niet teveel, want fondant en water zijn niet de beste maatjes. Alleen water is niet echt fullproof. Botercreme werkt beter voor mij.
5. Taarten kan je altijd 2-3 dagen van tevoren maken en luchtdicht in de koelkast doen. Hoe verser, hoe beter dus als jij hem op de dag kan maken, dan zou ik dat doen.
Tip: Gebruik simple syrup-suikersiroop, geeft lekker smaakje en voorkomt uitdrogen en laat hem luchtig ! Recept hiervan is ook te vinden online.

Hoop dat ik je geholpen heb!
Veel succes !

3

Re: taart afsmeren?

Thnx voor je reactie.!
Ja ben bang dat het een groot fiasco gaat worden, eerste keer een taart maken en gelijk voor mijn dochtertje haar 2e verjaardag. Dus vandaar alle vragen.. beter te veel vragen dan helemaal niet. Maar heb hier een hoop info kunnen vinden en met jou antwoorden moet het gaan lukken.

Ik ga nu morgen in de loop van de dag al de biscuit bakken en dan als die afgekoeld is wegzetten met huishoudfolie er om heen. Denk ook al wat decoratie maken, scheelt een hoop werk.

Zaterdag zal ik dan de taart gaan vullen, afsmeren en bekleden.. doe dit 's avonds en zondag om een uur of 12 / 1 heb ik hem al nodig.
Nogmaals bedankt  :thumb:

Re: taart afsmeren?

Daanii schreef:

Thnx voor je reactie.!
Ja ben bang dat het een groot fiasco gaat worden, eerste keer een taart maken en gelijk voor mijn dochtertje haar 2e verjaardag. Dus vandaar alle vragen.. beter te veel vragen dan helemaal niet. Maar heb hier een hoop info kunnen vinden en met jou antwoorden moet het gaan lukken.

Ik ga nu morgen in de loop van de dag al de biscuit bakken en dan als die afgekoeld is wegzetten met huishoudfolie er om heen. Denk ook al wat decoratie maken, scheelt een hoop werk.

Zaterdag zal ik dan de taart gaan vullen, afsmeren en bekleden.. doe dit 's avonds en zondag om een uur of 12 / 1 heb ik hem al nodig.
Nogmaals bedankt  :thumb:

Alsjeblieft en het komt vast wel goed. Wens je veel succes en have fun!

5 Laatst bewerkt door Siena (17-07-2014 22:30)

Re: taart afsmeren?

Ik beantwoord je vragen even zo:


Voor zondag zal ik mijn aller eerste taart moeten gaan maken en zit met nog een paar vragen.
Voor de vulling zit ik aan vanillecreme en jam te denken, lijkt mij het makkelijkst.
klinkt prima, aan wat voor vanillecreme denk je?

Nu vroeg ik mij af voor het afsmeren van de taart, wat raden jullie aan. Heb zelf een pak voor botercreme gehaald maar lees ook reacties dat het beter is om zelf te maken?
Bedoel je botercreme mix?
Deze is prima om mee te vullen, maar niet om mee af te smeren.
Water en fondant zijn géén vriendjes, en de botercrememix word gemaakt met water, niet mee afsmeren dus!
Beter is 1:1 botercreme.
Dit houd in een gelijk deel (room)boter en poedersuiker, dus bv 250gr boter en 250gr poedersuiker.
Afsmeren met ganache kan ook, is wat bestendiger tegen warm weer.

Ik wil het liefst een stapeltaart maken en heb er al van alles over opgezocht, stapelen jullie pas als de taart gepresenteerd moet worden?
Ik stapel het liefst na het bekleden maar voor het decoreren, maar kijk ook naar wat voor jou mogelijk is.
De gestapelde taart moet wel in de koelkast passen :)

Het bekleden van de taart ga ik met rolfondant doen, het opplakken van decoratie kan toch gewoon met water?
Dit kan zeker, mits de decoratie niet te zwaar is. Gebruik echter heel weinig water, anders kun je vlekken krijgen.
Is de decoratie zwaar, dan kun je beter piping gel gebruiken.
Dit is te koop bij bv pipoos, maar is ook makkelijk zelf te maken, het recept staat bij recepten,
gebruik ook hiervan niet teveel.

En dan tot slot, kan ik de taart al op zaterdag maken en dan bewaren in de koelkast? Of raden jullie aan om de taart pas op de dag zelf te maken?
Een dag van tevoren kan prima, wel bewaren in de koelkast.
Op de dag zelf zou ik niet doen, dan heb je vaak genoeg andere dingen te regelen.
Gaat er iets mis, kom je makkelijk in tijd nood en dat zou zonde zijn...


Heel erg bedankt alvast voor de reacties  :thumb:

Hoop dat je hier wat mee kunt, en succes en vooral véél plezier!
Wees niet te streng voor jezelf!

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

6 Laatst bewerkt door Siena (17-07-2014 22:09)

Re: taart afsmeren?

Ik lees dat je vandaag de biscuit gebakken hebt, doe deze na! afkoelen in een plastic zak en dan in de vriezer.
Als je hem zaterdag ochtend uit de vriezer haalt kun je hem een paar uur later vullen, afsmeren en bekleden etc.

Laat hem niet van nu tot zaterdag gewoon staan, dan wordt hij zeker droog.


De suikersiroop die xNariimanee noemt is om te tremperen:
Je kunt je biscuit hiermee na doorsnijden iets mee bevochten,
hetzij door licht besprenkelen, of door erop te sprayen met een spuitflesje/ pompje.
Dit doe je bij elke plak biscuit.
Het hoeft niet, maar is een extraatje, hoewel er vast ook bij zijn die erbij zweren :)
Je kunt tremperen met veel verschillende siropen, maar ook met bv liqor43, limoncello...

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!