Ik beantwoord je vragen even zo:
Voor zondag zal ik mijn aller eerste taart moeten gaan maken en zit met nog een paar vragen.
Voor de vulling zit ik aan vanillecreme en jam te denken, lijkt mij het makkelijkst.
klinkt prima, aan wat voor vanillecreme denk je?
Nu vroeg ik mij af voor het afsmeren van de taart, wat raden jullie aan. Heb zelf een pak voor botercreme gehaald maar lees ook reacties dat het beter is om zelf te maken?
Bedoel je botercreme mix?
Deze is prima om mee te vullen, maar niet om mee af te smeren.
Water en fondant zijn géén vriendjes, en de botercrememix word gemaakt met water, niet mee afsmeren dus!
Beter is 1:1 botercreme.
Dit houd in een gelijk deel (room)boter en poedersuiker, dus bv 250gr boter en 250gr poedersuiker.
Afsmeren met ganache kan ook, is wat bestendiger tegen warm weer.
Ik wil het liefst een stapeltaart maken en heb er al van alles over opgezocht, stapelen jullie pas als de taart gepresenteerd moet worden?
Ik stapel het liefst na het bekleden maar voor het decoreren, maar kijk ook naar wat voor jou mogelijk is.
De gestapelde taart moet wel in de koelkast passen
Het bekleden van de taart ga ik met rolfondant doen, het opplakken van decoratie kan toch gewoon met water?
Dit kan zeker, mits de decoratie niet te zwaar is. Gebruik echter heel weinig water, anders kun je vlekken krijgen.
Is de decoratie zwaar, dan kun je beter piping gel gebruiken.
Dit is te koop bij bv pipoos, maar is ook makkelijk zelf te maken, het recept staat bij recepten,
gebruik ook hiervan niet teveel.
En dan tot slot, kan ik de taart al op zaterdag maken en dan bewaren in de koelkast? Of raden jullie aan om de taart pas op de dag zelf te maken?
Een dag van tevoren kan prima, wel bewaren in de koelkast.
Op de dag zelf zou ik niet doen, dan heb je vaak genoeg andere dingen te regelen.
Gaat er iets mis, kom je makkelijk in tijd nood en dat zou zonde zijn...
Heel erg bedankt alvast voor de reacties
Hoop dat je hier wat mee kunt, en succes en vooral véél plezier!
Wees niet te streng voor jezelf!
website: One of a Cake! of
www.facebook.com/OneOfaCakeook voor prints op ouwel & frosty!