1

Onderwerp: fondant smelt en scheurt

Al meerder malen heb ik geprobeerd een taart te bekleden.. maar telkens smelt het fondant en dan scheurt het.

Ik smeer de hele taart af met botercreme van funcakes gemaakt met roomboter. En laat hem een half uur rusten in d koeling
Kan dit misschien fout zijn? Moet ik voor het afsmeren misschien gewone boter gebruiken?

Ook worden mijn randen niet zo scherp.
Eigenlijk zou ik een product moeten gebruiken die hard wordt.. Zo dat mijn fondant er strak overheen komt.

Is er iemand die mij advies kan geven?
Groetjes Wendy

Re: fondant smelt en scheurt

wendy.lamark schreef:

Al meerder malen heb ik geprobeerd een taart te bekleden.. maar telkens smelt het fondant en dan scheurt het.

Ik smeer de hele taart af met botercreme van funcakes gemaakt met roomboter. En laat hem een half uur rusten in d koeling
Kan dit misschien fout zijn? Moet ik voor het afsmeren misschien gewone boter gebruiken?

Ook worden mijn randen niet zo scherp.
Eigenlijk zou ik een product moeten gebruiken die hard wordt.. Zo dat mijn fondant er strak overheen komt.

Is er iemand die mij advies kan geven?
Groetjes Wendy

Uit ervaring weet ik dat het nieuwe pakket van Funcakes botercreme er niet op heeft staan dat het in de koelkast moet? En je moet juist roomboter gebruiken want dat maakt de smaak lekkerder. En dat je randen niet scherp worden heeft niks te maken met een product dat hard wordt? Ik snap niet waarom je dat wilt gebruiken. En om je randen scherper te maken kan je toch gewoon een mes of spatel gebruiken? Volgens mij ligt het aan je fondant dat die smelt en scheurt. Ik had een keer fondant van de action gehaald omdat dat echt supergoedkoop is en ik dacht dat als het goed was dat me vele euro's zou schelen. Dus ik blij en nieuwsgierig naar huis met het idee dat ik misschien een budget fondant heb. Ik maakte het pakketje open en alles was plakkerig. Heb het toen met wat poedersuiker gemengd zodat het minder plakt, geen succes. Ik proberen uit te rollen en alles plakt aan mijn deegroller en scheurt. Heb het toen geprobeerd hem te mengen met suikerbakkerspoeder en dat ging wel. Dus toen rolde hij een beetje sticky uit, maar dat maakte niet uit. Dus ik breng hem om de taart aan en alles ging goed. Probeerde de plooien weg te werken en hem te smoothen. En toen kwam het hoor: hij plakt, scheurt en alles was een zooitje. Mijn hele taart was verpest. Dus misschien ligt het aan je fondant. Het kan ook aan de botercreme liggen hoor, maar Funcakes is een goed merk. Dus of je hebt de stappen niet goed doorgenomen of je fondant is troep.

3

Re: fondant smelt en scheurt

de meningen zijn verdeeld of je kan afsmeren met de botercreme mix van Funcakes. Er wordt aangegeven dat als je de mix met water goed laat rusten ( ruim een half uur geloof ik) je er dan wel mee kan afsmeren.
Anderen geven aan dat het niet goed gaat in verband met het vocht dat in de mix zit. En we weten vocht en fondant zijn geen vrienden.

Persoonlijk vul ik alleen met de funcakes mix omdat ik hem inderdaad niet mooi vind opstijven.

Ik smeer af met een botercreme 1:1. ( 250 boter:250 suikerbakkerspoeder). Deze wordt een stuk harder. Hij is niet erg lekker, dus ik smeer erg dun af.
Afsmeren kan ook met ganache. Dit wordt ook erg hard in de koeling. Hier zijn genoeg tutorials van te vinden op het internet.

Groetjes en succes Pien