1

Onderwerp: Help!! help!!

Voor een opdracht a.s. woensdag mocht ik een militairen taart maken, superleuk!

Hij is af!!
Ik heb m bekleed met marsepein,de camouflage vlekken van fondant uitgesneden en in de marsepein gerold.
Werkte super!

Nu staat die dus in de vriezer, maar hij is nattig..  :S

Iemand enig idee hoe dit kan?
En of dit met ontdooien in de koelkast of daarna op kamertemp. laten komen nog goed komt?

Heb wel is doemscenario's gelezen over fondant dat smelt..

Wat kan ik hier aan doen?

Sorry voor het stellen van meerdere vragen tegelijk, maar de paniek slaat inmiddels een beetje toe :O

Alvast bedankt voor de reacties!!

2

Re: Help!! help!!

Hoe heb je de taart in de vriezer staan?
echt alleen de taart, of verpakt?

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

3

Re: Help!! help!!

Siena schreef:

Hoe heb je de taart in de vriezer staan?
echt alleen de taart, of verpakt?

Jep, alleen de taart. Had ik hem moeten verpakken? :O

4

Re: Help!! help!!

In een kartonnen taartdoos mèt plastic zak... Het vocht komt dan niet bij je taart. Ontdooien in koelkast in kartonnen taartdoos zònder plastic zak (24 uur).
Misschien als je de taart in een koudere koelkast zet?  Dan is het temperatuurverschil niet zo groot?
Ik vries eigenlijk nooit in en gebruik marsepein, wat al minder gevoelig is dan fondant.
Maar met deze warmte/luchtvochtigheid gaat ook mijn marsepein zweten, wanneer ik de taart uit de koelkast haal. Zeker de voorgekleurde marsepein...

5

Re: Help!! help!!

Sorry, zie je bericht nu pas...

Idd wat Esther zegt, als je taart ingevroren moet: de taart in kartonnen taartdoos én de doos in dichte plastic zak.
Voor ontdooien: 24uur ervoor taart uit de zak halen en met doos en al in de koelkast zetten.

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

6

Re: Help!! help!!

Oke dus even voor de duidekijkheid, als ik hem ga ontdooien in een doos in de koelkast zonder een plastic zak?

In iedergeval hartstikke bedankt dames!!

7

Re: Help!! help!!

De doos neemt evt vocht op, dus ik zou idd een does doen. Ik heb ook wel eens gelezen dat een beetje rijst in een bakje bij de taart ook helpt. Misschien zou ik de rijst wel op de bodem van de taartdoos rondom de taart strooien  ;)

8

Re: Help!! help!!

Super, bedankt voor de tips!

9

Re: Help!! help!!

Dames ik heb precies gedaan wat jullie zeiden, de taart in een doos met rijstkorrels in de koelkast,
maar hij blijft vochtig! :S

Misschien iemand nog een andere tip??
Hij moet morgenochtend de deur uit en wil geen kleffe taart meegeven  :O

10

Re: Help!! help!!

nee, eerlijk gezegd niet...
Het weer zit ook niet mee, ik heb er nu ook wat last van terwijl ik dit anders nooit had.
Heb je erg vochtige dingen in de koelkast staan die eruit kunnen?
(Zou zo niet weten wat, maar denk even 'hard op' mee)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

11

Re: Help!! help!!

Heb je een ventilator? Ik heb eigenlijk nooit last van vochtige taarten maar de laatste week wel. Toch een te warme/vochtige temperatuur? Dan zet ik de ventilator er op. Meestal is de taart dan zo droog, al duurt het bij rood, zwart en wit wat langer

12

Re: Help!! help!!

Las het helaas te laat, Ventilator er net nog evenopgezet, heeft wel enigzins geholpen, superbedankt!!