1 Laatst bewerkt door renata2 (06-07-2014 14:46)

Onderwerp: cupcakes en koekjes tarwevrij en melkvrij

ik heb pas te horen gekregen dat ik geen tarwe- en melkproducten meer mag  :( . heel lastig, zeker als je als hobby bakken hebt en net de recepten onder de knie hebt. ik heb wel wat gezocht op het forum maar kom er toch niet helemaal uit. ik zou graag willen weten welk meel ik zou kunnen gebruiken dat tarwevrij is (meestal is glutenvrij ook tarwevrij maar niet altijd). het liefst gebruik ik een meel dat ik in mijn bestaande recepten kan gebruiken als vervanger van mijn huidige meel, met dezelfde verhoudingen. ook moet het wel lekker zijn en liefst niet vreselijk duur. ik begin maar met cupcakes en koekjes. iemand tips? bijv. ervaring met boekweitmeel van koopmans? bedankt voor het meedenken.

2

Re: cupcakes en koekjes tarwevrij en melkvrij

Mijn moeder is ook tarwevrij. Voor haar gebruik ik meestal een combinatie van rijstmeel en kleefrijstmeel. Let ook op bij bakpoeder, sommige zijn niet tarwevrij.
Ik heb dit recept speciaal ontwikkeld om voor mijn moeder te maken:
http://forum.deleukstetaarten.nl/viewto … ?id=165862

Als je hierin de boter één op één vervangt door Wajang, dan zijn ze ook koemelk-/lactosevrij. Zo maak ik ze als ik ze op een verjaardag maak, zodat mijn vriendin die geen lactose mag, ze ook kan eten. De afwerking doe ik dan met jam en marsepein.

Van dit recept maak ik ook wel eens whoopies die ik dan vul met een laagje jam met daarop koemelk- en tarwevrije banketbakkersroom (van rijst- of soyamelk).

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

3

SweetTooth schreef:

Mijn moeder is ook tarwevrij. Voor haar gebruik ik meestal een combinatie van rijstmeel en kleefrijstmeel. Let ook op bij bakpoeder, sommige zijn niet tarwevrij.
Ik heb dit recept speciaal ontwikkeld om voor mijn moeder te maken:
http://forum.deleukstetaarten.nl/viewto … ?id=165862

Als je hierin de boter één op één vervangt door Wajang, dan zijn ze ook koemelk-/lactosevrij. Zo maak ik ze als ik ze op een verjaardag maak, zodat mijn vriendin die geen lactose mag, ze ook kan eten. De afwerking doe ik dan met jam en marsepein.

Van dit recept maak ik ook wel eens whoopies die ik dan vul met een laagje jam met daarop koemelk- en tarwevrije banketbakkersroom (van rijst- of soyamelk).

Bedankt voor je reactie en recept. Tagatesse is zoetstof toch? Kan ik dat ook vervangen door een zelfde hoeveelheid suiker? Maizena gebruik je zeker voor de luchtigheid? Voor hoeveel cupcakes is dit recept? En waar koop je rijstemeel en kleefrijstmeel en wat kost t ongeveer? Sorry voor de vele vragen....

4

renata2 schreef:

Bedankt voor je reactie en recept. Tagatesse is zoetstof toch? Kan ik dat ook vervangen door een zelfde hoeveelheid suiker? Maizena gebruik je zeker voor de luchtigheid? Voor hoeveel cupcakes is dit recept? En waar koop je rijstemeel en kleefrijstmeel en wat kost t ongeveer? Sorry voor de vele vragen....

Tagatesse is een zoetstof, die 2x zo zoet is als suiker. Als je gewone suiker wilt gebruiken moet je de hoeveelheid voor het recept verdubbelen.

Maizena voor de luchtigheid ja, dit is er na een hoop experimenteren met behulp van andere recepten als "ideale" verhouding uitgekomen.

Aantal cupcakes staat in het recept: 1x het recept = 6 stuks.

Rijstmeel en kleefrijstmeel koop je in de toko. En wat dat kost weet ik eerlijk gezegd zo niet uit mijn hoofd, maar ik denk zo rond de € 1 à € 1.50 per zak van 500 gram.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

5

SweetTooth schreef:
renata2 schreef:

Tagatesse is een zoetstof, die 2x zo zoet is als suiker. Als je gewone suiker wilt gebruiken moet je de hoeveelheid voor het recept verdubbelen.

Maizena voor de luchtigheid ja, dit is er na een hoop experimenteren met behulp van andere recepten als "ideale" verhouding uitgekomen.

Aantal cupcakes staat in het recept: 1x het recept = 6 stuks.

Rijstmeel en kleefrijstmeel koop je in de toko. En wat dat kost weet ik eerlijk gezegd zo niet uit mijn hoofd, maar ik denk zo rond de € 1 à € 1.50 per zak van 500 gram.

Top, dankje!!!

6 Laatst bewerkt door Baklataart (05-07-2014 22:21)

biscuit kan je ook met rijstbloem maken en maizena er staat een gluten biscuit bij de recepten dat gaat erg goed.

Als ik een gewone basis cake bak gebruik ik speltbloem, daar kunnen ze hier goed tegen maar dat ligt er aan of je dat kan verdragen .
dan gebruik ik dezelfde verhouding 150 bloem, suiker boter en 3 eitjes :)

hahah ik zie nu  dat je koekjes en cc vraagt sorry!! :think:

Koekjes doe ik met speltbloem.

of kokos makronen dan heb je geen bloem nodig :lol:

7

Baklataart schreef:

biscuit kan je ook met rijstbloem maken en maizena er staat een gluten biscuit bij de recepten dat gaat erg goed.

Als ik een gewone basis cake bak gebruik ik speltbloem, daar kunnen ze hier goed tegen maar dat ligt er aan of je dat kan verdragen .
dan gebruik ik dezelfde verhouding 150 bloem, suiker boter en 3 eitjes :)

hahah ik zie nu  dat je koekjes en cc vraagt sorry!! :think:

Koekjes doe ik met speltbloem.

of kokos makronen dan heb je geen bloem nodig :lol:

Dankje! Speltbloem mag ik. Van dat cakerecept kun je ook cupcakes maken toch? 150 gram van alles dus? En hoe smaakt ie, niet droog?

8

oh, dat is echt super fijn voor je dan kan je echt heel veel bakken hoor.

ja ik doe 150 voor alles maar dat is niet zo'n grote cake vorm maar je kan de gewone maten aan houden die je voor je cake blik deed.

Zelf doe ik eigenlijk altijd citroen door en is echt heel erg lekker , niet droog niks.
met stukjes chocolade is ooke rg lekker.

appeltaart kan je ook prima maken met speltbloem dat is wel wat kruimeliger maar net zo lekker!

9

Baklataart schreef:

oh, dat is echt super fijn voor je dan kan je echt heel veel bakken hoor.

ja ik doe 150 voor alles maar dat is niet zo'n grote cake vorm maar je kan de gewone maten aan houden die je voor je cake blik deed.

Zelf doe ik eigenlijk altijd citroen door en is echt heel erg lekker , niet droog niks.
met stukjes chocolade is ooke rg lekker.

appeltaart kan je ook prima maken met speltbloem dat is wel wat kruimeliger maar net zo lekker!

Dankje!