1

Onderwerp: Zwetend marsepein, door BC of anders?

Hi allemaal. Ik lees meerdere berichten over marsepein die gaat zweten na of tijdens het staan in de koelkast. Ik zie dan ook verschillende mogelijke problemen. Ik maak altijd witte-chocoladebotercreme zoals hier op de pagina te vinden onder recepten (200 gram witte choco, 250 gram boter, 200 ml slagroom). Superlekker! Als ik dit onder fondant gebruik, blijft de fondant mooi droog. Bij marsepein is het altijd foute boel... Ik wil de taart nu bestrijken met die BC, dan bekleden met marsepein en dan invriezen. Hoe kan ik de taart dan sowieso het best ontdooien (eerst in de koelkast, wel of niet uit een dooshalen, plastic doos of niet, hoe snel op kamertemperatuur brengen, etc.). Alle tips zijn welkom!
Ik zie ook vaak dat jullie het hebben over 1:1 botercreme, is dat half boter half poedersuiker?
Kan het ook niet liggen aan het type koelkast? Ik heb niet zo'n koelkast die vocht afvoert....

2

Re: Zwetend marsepein, door BC of anders?

Ik smeer altijd af met de 1:1 (inderdaad 1 deel poedersuiker, 1 deel roomboter) en heb eigenlijk zelder last van zwetende taarten, maar met deze temperaturen en hoge luchtvochtigheid heb ik het ook. Ik bekleed met marsepein. Vandaag heb ik een uur de ventilator erop gehad. Ik vul met bc (mix), dus geen room. Ik denk dat de slagroom de 'boosdoener' is.
Taart invriezen in kartonnen taartdoos+plastic zak. Ontdooien in koelkast in de kartonnen taartdoos zonder zak (24 uur). Zeker geen plastic gebruiken omdat hier het vocht niet uit kan en dus op de taart slaat. Weet niet of het aan de koelkast ligt..