1

Onderwerp: Help mijn ganache wordt niet hard!

Ik heb ganache gemaakt volgens het recpet 1:1 met pure chocolade. Heeft een hele nacht op kunnen stijven. Het was ook een dikke pasta geworden. Dus ik vrolijk aan het afsmeren maar het wil niet hard worden in de koelkast. Ik hoor van iedereen dat ganache een strakker resultaat geeft dan botercreme, maar vooralsnog bij mij helemaal niet. Hoe krijg ik dan zo een mooie strakke harde laag zodat mijn fondant er niet meteen aan blijft kleven en smelt.  =(

Re: Help mijn ganache wordt niet hard!

Hoi,

Op welke stand staat je koelkast? En heb je de ganache zo over de fondant gegoten of zit daar nog iets tussen?

3

Re: Help mijn ganache wordt niet hard!

Wat voor slagroom en wat voor chocolade heb je gebruikt?
Het wordt ook niet keihard hoor, maar wel goed stevig. Als je taart afgesmeerd een uurtje of twee in de koelkast heeft gestaan kun je hem natrekken met een warm gemaakt paletmes. Dan wordt hij echt strak.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

Re: Help mijn ganache wordt niet hard!

Hoeveel percentage vet zat er in je slagroom? Ik heb zelf ooit lidl-room gebruikt maar dat werd ook niet hard terwijl ik normaal nooit problemen heb met het maken van ganache.

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

Re: Help mijn ganache wordt niet hard!

Chocolade maakt denk ik niet zo heel veel uit als ze pure heeft gebruikt. Ik gebruik vaak die van 39cent en die doet t ook prima

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

6

Re: Help mijn ganache wordt niet hard!

Jolly-Joycie schreef:

Hoeveel percentage vet zat er in je slagroom? Ik heb zelf ooit lidl-room gebruikt maar dat werd ook niet hard terwijl ik normaal nooit problemen heb met het maken van ganache.

Lees dit bij toeval. Ik heb laatst ook lidl slagroom gebruikt, en. Mijn ganache bleef ook te zacht. Zal volgende keer eens met andere slagroom gaan proberen.

7 Laatst bewerkt door vonniescakeshop (25-05-2014 12:24)

Re: Help mijn ganache wordt niet hard!

Ik lees even mee. Ik moet van de week een stapeltaart maken en wil deze voor de eerste x ook gaan afsmeren met witte ganache. Aan welk vet percentage moet de slagroom voldoen? En moet de ganache ook worden opgeklopt of niet.

8

Re: Help mijn ganache wordt niet hard!

Ik weet niet zeker of het aan het vetpercentage ligt hoor! Ik gebruik altijd slagroom met 35% vet.
En met pure chocola heb ik nog nooit gehad dat hij niet hard werd.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

Re: Help mijn ganache wordt niet hard!

Witte ganache werkt wel iets anders dan de donkere. Ik merkte dat het wat langer duurt voordat te stijf is. Vooral geduld hebben voordat je begint met afsmeren want als je dat te snel doet, als het nog te vloeibaar is, wordt t een stuk minder stevig. Oh en als je met witte ganache werkt, zou ik wel dijkjes spuiten. Met pure ganache doe ik dit niet altijd maar met de witte ganache is dat wel echt nodig.

Weet natuurlijk niet of anderen andere ervaring hebben...

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

10

Re: Help mijn ganache wordt niet hard!

Voor afsmeren en dijkjes spuiten hoef je niet op te kloppen. Als je de ganache als vulling gebruikt moet je hem wel even 5minuten opkloppen voor je hem in de taart verwerkt

Ik weet eerlijk gezegd niet welk vetpercentage wel of niet goed is maar minimaal 35% is wel goed denk ik. Ik gebruik altijd ah eigen merk. Zaanstad hoeve heeft lager vetpercentage en na mn lidl-avontuur durf ik dat niet meer aan :)

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

11

Re: Help mijn ganache wordt niet hard!

Ik gebruik altijd slagroom met 35% vet ook AH eigen merk. Die van de Lidl is 30% daar lukt het bij mij ook niet mee.
Ik gebruik altijd chocolade van Lidl. bij mij werd het ook niet stijf toen ik chocolade van AH eigen merk en Jumbo eigen merk gebruikt had. En die van de Lidl is ook lekkerder van smaak vindt mijn testpanel  O-) .

12

Re: Help mijn ganache wordt niet hard!

Bedankt voor alle reacties. Ik heb slagroom van melkan gebruikt en de goedkoopste pure chocolade. De ganache zag er ook uit zoals hij eruit hoorde te zien, alleen hij wilde dus niet hard worden. Ik lees dat het ook niet echt helemaal uithard,maar dan kun je toch  niet met fondant bekleden? De fondant kon ik niet strakwrijven omdat hij meteen geplakt zat en begon te smelten door de ganache. Ik heb hem zeker 2 uur in de koelkast gehad. Hoe doen jullie dat dan?

Re: Help mijn ganache wordt niet hard!

Fondant moet juist een beetje plakken aan je onderlaag omdat je anders allemaal luchtbobbels krijgt. Het is wel fijn dat je het nog een beetje kunt verschuiven, maar helemaal niet plakken werkt absoluut niet. Ik heb het 1 keer gehad met ganache dat het zo stijf werd dat het helemaal niet meer plakte. Ik heb mijn taart toen heel dun in moeten smeren met crisco omdat het anders onmogelijk was om hem te bekleden. De ganache werd toen overigens bij kamertemp ook niet weer zachter :(.