1

Onderwerp: invriezen cupcakes

Hallo,

Binnenkort ga ik rond de 200 cupcakes verkopen voor een goed doel, nu zit ik alleen een beetje in de knoop met mijn werk. De dag hiervoor moet ik namelijk werken en heb ik geen tijd om ze allemaal te bakken. Ik ga ze een dag van te voren bekleden met fondant en botercreme.
Nu heb ik gelezen dat je cupcakes kan invriezen, maar op verschillende manieren: met zn alle in een vuilniszak, in een plastic afsluitbare doos met of zonder pplastic zak er om heen en een kartonnen doos met of zonder plastic er om heen...
Wat is volgens jullie de beste manier?
En als je ze uit de vriezer haalt, hoe ontdooi je ze dan en hoelang van te voren?

Ik hoop dat iemand mij kan helpenw want ik ga er vandaag namelijk al ongeveer 100 maken!
Alvast bedankt,  nathalie

2

Re: invriezen cupcakes

Oh dat doe ik heel vaak! Niet met cupcakes want die geef ik meestal weg maar wel met gewone cake, scones, bolussendeeg, koekdeeg en taartschelpen. Ik heb laatst met pasen de dag ervoor ook moeten werken en had dus niet veel tijd om dingen te bakken dus ik had eerder die week de meeste dingen al gemaakt en kon dat zondag ochtend gewoon afbakken of laten ontdooien.

Wat ik meestal doe is eerst laten afkoelen, goed inpakken in huishoudfolie en dan in een diepvries zak en dan in de diepvries. Mijn scones had ik per 16 verpakt in huishuidfolie en dat kwam er prima uit dus je hoeft ze niet apart in te pakken. Zolang je het maar goed luchtdicht afsluit is het geen probleem.

Ontdooien gaat echt super snel want ze zijn zo klein dus je kunt ze er gewoon uithalen en beginnen met je decoratie prep en tegen de tijd dat je daarmee klaar bent zijn ze vaak al volledig ontdooid.

De manier heb ik hier vandaan, hoewel zij ze niet ook nog eens in een plastic zak doet maar goed, ik ben daarin een beetje paranoide xD
https://www.youtube.com/watch?v=6wY5_EZ … e=youtu.be

3 Laatst bewerkt door Baklataart (29-04-2014 14:55)

Lees even mee, maandag moet ik er 100 bakken en ook de hele dag werken :D

heb alleen geen plek in de vriezer dus ben wel benieuwd hoelang je over die 100 doet, weet ik alvast of ik die nacht nog kan slapen of niet :lol:  :lol:

Het beslag voor de cupcakes kan je ook invriezen

4

Baklataart schreef:

Lees even mee, maandag moet ik er 100 bakken en ook de hele dag werken :D

heb alleen geen plek in de vriezer dus ben wel benieuwd hoelang je over die 100 doet, weet ik alvast of ik die nacht nog kan slapen of niet :lol:  :lol:

Het beslag voor de cupcakes kan je ook invriezen

Heb er inmiddels 85 gebakken, in ongeveer 4 uur. De eerste ronde heb ik 2 lagen boven het elkaar in de oven gebakken. Gaat redelijk goed, alleen moet je ze halverwege omruilen en in delaatste 5 minuten weer.
Zelf vind ik 1 laag per keer in de oven het fijnst, de bovenkant wordt dan ook mooier.
En wordt het een nachtje doorbakken voor je?

Iemand anders nog ervaring met invriezen van cupcakes?

5

85 in 4 uur???
Ik heb 2 bakplaten van 24 cakejes.
Ik maak voor 50 cakejes in een keer beslag. Zet de bakplaten klaar terwijl de mixer draait en zodra dat klaar is vul ik de spuitzak. Daarmee de cupjes vol spuiten, spuitzak nog een bij vullen en alles kan de oven in. Idd wel een keer draaien.
Dit is ongeveer 15 minuten werk (ruim gerekend).
Zodra de eerste lading in de oven staat was ik alles af maak ik beslag deel 2. Dan ruim ik vast alles op wat ii gebruikt heb en niet meer nodig heb.
Zodra de cakejes uit de oven kunnen zet ik ze 2 minuten ofzo onder een glasplaat en daarna kiep ik. Ze uit de vorm. Die is dan vaak al afgekoelt.
Uitvegen met een papiertje, nieuw cupjes er in en vullen.
Zo maak ik binnen een uur 96 cakejes. En is mijn keuken direct ook weer aan kant.

Ik vries zelf altijd alleen de cakejes in. Gewoon in een plastick zak. Die zet ik open in de vriezer en stapelen maar :) ik vind altijd wel dat de papiertjes sneller los laten als ze ingevroren zijn geweest.
De bovenkantjes maak ik vaak al wat langer te voren en bewaar deze stof vrij.

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

6 Laatst bewerkt door Nathalie21 (29-04-2014 20:16)

Djoeke schreef:

85 in 4 uur???
Ik maak voor 50 cakejes in een keer beslag. Zet de bakplaten klaar terwijl de mixer draait en zodra dat klaar is vul ik de spuitzak. Daarmee de cupjes vol spuiten, spuitzak nog een bij vullen en alles kan de oven in. Idd wel een keer draaien.
Zodra de eerste lading in de oven staat was ik alles af maak ik beslag deel 2. Dan ruim ik vast alles op wat ii gebruikt heb en niet meer nodig heb.
Zodra de cakejes uit de oven kunnen zet ik ze 2 minuten ofzo onder een glasplaat en daarna kiep ik. Ze uit de vorm. Die is dan vaak al afgekoelt.
Zo maak ik binnen een uur 96 cakejes. En is mijn keuken direct ook weer aan kant.

Ik vries zelf altijd alleen de cakejes in. Gewoon in een plastick zak. Die zet ik open in de vriezer en stapelen maar :) ik vind altijd wel dat de papiertjes sneller los laten als ze ingevroren zijn geweest.

Oh 3 uur bedoelde ik, cijfers zitten zo dicht bij elkaar op mijn mobiel :p

Zoveel cupcakes per plaat?? Van welk merk is dit en welke afmetingen?
Bij mij passen er 18 op 1 rooster,  dus als ik 2 lagen doe 36. Ik vind de bovenkant dan wel minder mooi dan als ik 1 laag per keer doe.
Bij 2 lagen gaan ze op de een of andere manier schuin reizen en worden ze niet mooi glad en plat aan de bovenkant..
Bij mij zitten ze ook ong 25 minuten in de over op 170 graden.

Dat is ook een idee idd, zak in de la en opstapelen!

7

Djoeke schreef:

85 in 4 uur???

Het beslag maken gaat snel maar helaas is mijn oven niet groot en kan er maar 1 tray tegelijk in van 12 cupcakes ik bak ze 20 minuten dus dat gaat zeker 4 uur duren!!! Sneller zal het niet kunnen :rolleyes:

De decoratie maak ik ook van te voren dat is het punt niet.

Ach de volgende nacht maar wat meer slapen :y  :y

8

dat heb ik nou thuis ook.... oven niet groot genoeg voor 2 trays :(   ... druk opzoek naar een grotere *ka-ching*  :p

Less is more :)

9

Ik heb zelf een tray van 12 en daarnaast een van 6, is dat geen mogelijkheid voor jullie?

10

Dat past ook echt niet :grr: