1

Onderwerp: Dowels door beide taartjes van de stapeltaart?

Ik heb nu twee keer een stapeltaart gemaakt, maar ik vond het vervoer ervan niet zo heel fijn, omdat het bovenste taartje toch ging schuiven. Ik had wel cakepops stokjes gebruikt tegen het doorzakken. Nu vroeg ik me af of er ook wel eens door beide taartjes de dowels worden gedaan. Zodat je bovenste taartje eigenlijk vast zit.

Maar als hij dan gaat schuiven, trekt hij misschien de binnenkant van het bovenste taartje kapot....

Ik heb zondag namelijk twee stapeltaartjes voor een communie te vervoeren...

Facebook: Smeetjes Taartenhoek

2

Re: Dowels door beide taartjes van de stapeltaart?

Ik denk dat je dowels te lang zijn. Dat de bovenste taart als het ware zweeft. Het wordt wel gedaan, een lange dowel door de taarten. Ik doe het nooit en heb ook nooit problemen met dat mijn taarten gaan schuiven. Zelfs niet bij 3 hoog. Ik doe er soms wel een dot bc of RI op.
Ik zaag mijn dowels (op dezelfde lengte) precies hoe hoog de taart is. Je zou de dowels niet zien zitten als je over de taart zou kijken, zeg maar. Dus niet te lang, anders gaat de bovenste taart bewegen/schuiven en ook niet te kort, anders puilt de vulling uit  ;)

Esther, ik had de stokjes wel op de hoogte afgeknipt dat ze net bij de rand van de taart zaten. Maar ik had het bovenste taartje op een kartonnen rondje gezet en dat op de onderste taart. Als ik het goed begrijp, gebruik jij geen tussenschot, maar in plaats daarvan de boter crème?

Facebook: Smeetjes Taartenhoek

4 Laatst bewerkt door Esther68 (25-04-2014 18:17)

Ik stapel eigenlijk altijd met cakeboards (4 mm dik) Bij kleinere taarten (15 en kleiner) plak ik 2 taartkartonnen op elkaar, omdat 1 taartkarton net te weinig is en ook omdat je dan 2 vetvrije kanten hebt  ;). De botercreme gebruik ik soms (bij meer dan 2 hoog) om de taarten te laten plakken.

5

Ik gebruik als tussenlaag altijd een goud/zilverkarton (bij 15 cm of kleiner). Als de taart in de koelkast is geweest plakt het karton van de bovenste vanzelf een beetje aan de onderste, door de condens. Heb nog nooit last gehad van schuiven.
Heel soms doe ik er inderdaad een lik botercreme of ganache (maar net waar ik mee afsmeer) tussen.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

6

zonder karton/board hebben dowels geen zin, dan zakt de bovenste taart zo in de onderste  ;-)

kan ook nog aan je stokjes liggen.... ik gebruik alleen houten dowels of soms maiskolfprikkers; dat staat echt steviger dan die stokjes.... die zijn er ook niet voor gemaakt  :nooo:  :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Mmm ik wou morgen mijn eerste stapeltaart afmaken, maar goed dat ik dit nog lees, anders had ik er geen board/karton tussen gezet. Nu nog even kijken hoe ik deze er nog tussen krijg.

8

de bovenste taart eraf halen lijkt mij :)
mbv een brede spatel ofzo

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

9

Hoi dames, wat ik altijd lastig vind is die condens die je inderdaad krijgt tussen de 2 taarten. Die zorgt ervoor dat als de taart wordt aangesneden de onderste niet zo mooi meer is (de fondant is dan echt gaan smelten), is hier iets tegen te doen?

10

Het enige wat je daartegen kunt doen is een taart maken die buiten de koeling bewaard kan worden.
Anders is dat niet te voorkomen.
Of pas stapelen als de condens weer is opgedroogd (maar dan moet de taart tussendoor niet in de koelkast hoeven, anders zit je alsnog met hetzelfde).

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym