1

Onderwerp: dijkje van ganache?

Ik heb morgen een stapeltaart op bestelling voor mijn zusje. Één van de 3 taarten wil ze gevuld hebben met ganache en Kersenjam. Nou vroeg ik me af of ik een dijkje van afgekoelde ganache moet spuiten of van afgekoelde opgeklopte ganache.

Dus wel of niet opkloppen voor een dijkje?

Maken jullie dan ook altijd 2 kommen met ganache? Één met alleen afgekoelde ganache om af te smeren en een kom met opgeklopte ganache om te vullen?

Het lijkt me lastig inschatten hoeveel je van de ganache moet opkloppen om te vullen. En dan met het overige dus afsmeren.

Het is me dus allemaal nog wat onduidelijk zoals jullie merken. In ieder geval vast bedankt voor de reacties.

Re: dijkje van ganache?

Ik twijfel daar ook altijd over, dus ik lees even mee :)

3

Hopen dan dat iemand ons het verlossende woord kan geven.. ;)

Voor dijkjes en afsmeren gebruik ik een dikke niet opgeklopte ganache. Meestal gebruik ik wit in de verhouding 125 room, 300 chocolade. Die gebruik ik dus ook voor afsmeren. Daarom gebruik ik meestal wit, die schijnt niet zo door als ik lichte fondant gebruik ;-). Voor melk is de verhouding volgens mij 200 room, 300 chocolade voor puur 1 op 1.

Als vulling kun je het beste veel meer room gebruiken zodat je een luchtige, bijna mouse achtige substantie krijgt. Je hebt dan dus 2 kommen met ganache. 1 voor dijkjes en afsmeren en 1 voor vulling.

Als je alleen kersenjam gebruikt en voor de rest vult met ganache is een dijkje denk ik niet heel erg nodig. Als je de jam gewoon niet uitsmeert tot de rand komt ie volgens mij nooit tevoorschijn. Maar als je toch gaat afsmeren met ganache is het niet veel extra moeite ;-). Kan het je overigens wel aanraden. Dat afsmeren met ganache. Zeker als je als vulling ook ganache hebt vind ik dat zeker het beste smaken. Ik houd niet van bc.

5

Dankjewel voor je uitleg! :thumb: